آفتاب

استقبال روسیه از توافق برای اجرای گام اول توافق هسته‌ای ژنو

استقبال روسیه از توافق برای اجرای گام اول توافق هسته‌ای ژنو

روسیه از توافق برای آغاز اجرای گام اول توافق هسته‌ای ژنو درباره برنامه انرژی هسته‌ای تهران استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که پس از سه دور مذاکرات فشرده در سطح کارشناسی بین ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سارمان ملل به علاوه آلمان و دیدار نهایی بین هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه دو طرف درباره اجرای توافق هسته‌ای ژنو به توافق رسیدند.

به گزارش شبکه خبری پرس تی‌وی، در ادامه این بیانیه آمده است که با اجرای توافق در یک بازه زمانی شش ماهه، نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران برطرف خواهد شد و آمریکا و اروپا نیز در مقابل تحریم‌های یک‌جانبه اعمال شده علیه ایران را کاهش خواهند داد.

وزارت خارجه روسیه علاوه بر آن برای موفقیت‌آمیز بودن اجرای گام اول توافق هسته‌ای ابراز امیدواری کرده و خاطرنشان کرد که موفق بودن گام اول می‌تواند راه را برای توافق‌های بیشتر بین ایران و شش قدرت و رسیدن به یک توافق نهایی بر سر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تهران هموار کند.

در این بیانیه همچنین از همه طرف‌ها خواسته شد که به همکاری سازنده خود در این دور از مذاکرات هسته‌ای ادامه دهند.

به گزارش ایسنا، ایران و 1+5 پس از سال‌ها مذاکره موفق شدند در تاریخ 24 نوامبر در ژنو به یک توافق شش ماهه دست یابند که بر اساس آن ایران بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را در ازای لغو برخی تحریم‌ها، کاهش می‌داد.

پس از آن دو طرف مذاکراتی را در سطح کارشناسی انجام دادند تا در زمینه گام اولیه برای اجرای توافق ژنو به توافق دست یابند.

ایران و 1+5 پس از چهار دور مذاکره در نیویورک و ژنو در 100 روز توافق کردند که زمان اجرای توافق ژنو 30 دی‌ماه (20 ژانویه) باشد.

دو طرف توانستند بر روی متنی چهارصفحه‌ای توافق کنند که هدف آن رسیدن به یک راه‌حل جامع مورد توافق و بلند مدت به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌یی ایران کاملاً صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، است.

بر اساس این توافق ایران اعلام می‌کند تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌یی نیست؛ راه‌حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و در نهایت به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد.

هم‌چنین، این راه‌حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم است که به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌یی ایران می‌انجامد.

انتهای پیام

کد N60967

وبگردی