آفتاب

شفیعی: غرب در مرحله اجرای توافقنامه اراده سیاسی خود را عملیاتی کند

شفیعی: غرب در مرحله اجرای توافقنامه اراده سیاسی خود را عملیاتی کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "1+5 علاقه‌ای برای به نتیجه رساندن مذاکرات دارد"، گفت که غربی‌ها در مرحله اجرای توافقنامه ژنو اراده سیاسی، حسن‌نیت و رعایت صداقت در گفتار و رفتارشان را عملیاتی کنند.






نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: تاکنون دو مرحله از دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 پشت سر گذاشته شده است. مرحله اول مربوط به توافقنامه ژنو بود که دو طرف در فرصت زمانی بسیار خوبی بر روی موضوعات به توافق رسیدند.





وی افزود: مرحله دوم درباره موافقت بر اجرای تعهد ژنو بود که با توجه به رسیدن به این توافق در زمان محدودی می‌توان این نتیجه را گرفت که اراده سیاسی و حسن‌نیت نسبی برای به سرانجام رساندن مذاکرات وجود دارد.





این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته ممکن است در عالم سیاست هر چیزی اتفاق بیفتد اما روند گذشته در رسیدن به توافقنامه نشان می‌دهد که علاقه‌ای برای نتیجه رساندن مذاکرات وجود دارد، پس می‌توان چشم‌انداز مثبتی را متصور بود.





شفیعی با این پیش‌بینی که "در گام اول و اجرای تعهدات ژنو مشکل چندانی پیش نمی‌آید"، گفت: البته بعد از این دوره شش ماهه مسائل خاصی به وجود می‌آید که باید در جای خود و متناسب با شرایط آن صحبت کرد.





وی با بیان اینکه "عدم رفتار صادقانه در فضای بین‌الملل اعتبار کشورها را مخدوش می‌کند"، اظهار کرد: در عالم سیاست واژه‌های منفی زیادی با تفاسیر گوناگون به کار برده می‌شود به طوری که از واژه دروغ تفسیری برابر با زیرکی انجام می‌شود. با وجود تمام این موارد، اگر در صداقت کشوری تردیدی ایجاد شود، اعتبار آن کشور مخدوش می‌شود.





این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بر پایه این موضوع، در شرایطی که دو طرف بر انجام تعهدات ژنو به صورت صادقانه و داوطلبانه تاکید داشتند، اگر صداقت کشوری زیر سوال برود، پیامدهای منفی به لحاظ وجهه بین‌المللی به وجود می‌آید.





شفیعی با ارائه مثالی در این رابطه، ابراز عقیده کرد: اگر سنای آمریکا برخلاف توافق انجام شده تحریم‌های جدیدی را وضع کند و رییس‌جمهور آمریکا آن را وتو نکند، طبیعی است که اروپایی‌ها راهشان را از آمریکایی‌ها جدا خواهند کرد و حتی دست ایران برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش بازتر خواهد شد.





وی افزود: در چنین شرایطی افکار عمومی جهان نیز خط مشی ایران را تایید خواهند کرد و گناه آنچه بعد از رخ می‌دهد، به گردن آمریکایی‌ها انداخته می‌شود؛ پس بهتر است گروه 1+5 در مرحله اجرای توافق‌نامه ژنو، حسن‌نیت و رعایت صداقت در گفتار و رفتارش را تداوم ببخشد.





نایب رییس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه "کشورهای عربی منطقه بویژه عربستان سعودی و همچنین رژیم صهیونیستی انجام توافقنامه ژنو را به زیان خود می‌دانند"، گفت: دلایل مختلفی برای نگرانی آنها نسبت به اجرای این توافقنامه وجود دارد.





شفیعی توضیح داد: با اجرای توافقنامه ژنو عربستان سعودی به حاشیه معادلات منطقه‌ای رانده می‌شود و رژیم صهیونیستی که تاکنون تلاش کرده جمهوری اسلامی را به هر شکل ممکن منزوی کند و در پرتوی ایران‌هراسی مشروعیت را افزایش داده یا به خود مشروعیت ببخشد، تمام بهانه‌هایش را برای انجام این امور از دست می‌دهد.





وی اضافه کرد: طبیعی است که لابی عرب و صهیونیسم نهایت تلاش و فشار خود را برای اخلال در روند اجرای توافقنامه به کار گیرد؛ کما اینکه تاکنون نیز چنین تلاش‌هایی صورت گرفته به طوری که سنای آمریکا تحت تأثیر همین لابی‌ها بحث تحریم‌های جدید را مطرح می‌کنند و بدون تردید در مرحله بعدی و گام نهایی مذاکرات سخت‌تری پیش روست، کارشکنی‌ها بیشتر می‌شود.





این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در ادامه، شنیدن صدای واحد از داخل کشور در حمایت از تیم مذاکره‌کننده و انعکاس آن به خارج از کشور را پشتیبان خوبی برای مذاکره‌کنندگان دانست و تصریح کرد: اگر از داخل کشور صدای واحدی در حمایت از تیم مذاکره‌کننده شنیده شود، آنگاه تیم هسته‌ای‌مان تشویق شده و ابتکار عمل بیشتری خواهند داشت.





شفیعی ادامه داد: در مسابقه فوتبال اگر تماشاچیان یکدست تیمشان را تشویق کنند، تیم انرژی می‌گیرد و حرکت می‌کند اما اگر رفتارهایی نشان دهند که باعث دلسردی تیم شود، حتی اگر آن تیم در شرایط بسیار خوبی هم باشد، دچار ضعف روحی می‌شود و ابتکار عمل نخواهد داشت. این مثال ساده نشان‌دهنده این است که شنیدن صدای واحد پشتیبان خوبی برای تیم مذاکره‌کننده است.





وی در عین حال خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی باز هم صداهای گوناگون می‌توان پشتوانه دیپلماسی باشد با این شرط که آهنگ واحدی از آنها متبادر شود، یعنی در شرایطی که هرکسی ساز خود را می‌زند، اما مجموعه آن شنیدن آهنگی در جهت منافع ملی کشور باشد.





نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی افزود: در این بین گاهی اوقات مخالفت‌ها جنبه فردی، خطی و گروهی پیدا می‌کند که هدف این صداها منفعت ملی نیست و کسب منفعت گروهی و فردی است. به طوری که گروهی در پی این است که گروه مقابل را در دیپلماسی ناکارآمد کند چون رفع تحریم‌ها موجب مخدوش شدن کارش در بازار، تجارت و به عبارت ساده‌تر، کاسبی می‌شود.





شفیعی در پایان گفت: هرکسی به دلایل مختلف می‌تواند طبق انگیزه‌های شخصی، مخالفت کند که اگر مخالفت از نوع اول یعنی شنیدن صدای واحد در مجموع باشد، نه تنها مخرب نیز بلکه مفید نیز واقع می‌شود، اما اگر از نوع دوم یعنی برای کسب منفعت فردی و گروهی باشد، مخالفت‌ها سراسر مخرب و به زیان مردم، نظام و منفعت ملی است.





انتهای پیام


کد N60769

وبگردی