آفتاب

رییس سازمان حج و زیارت: خدمات زیارتی میان عراق و ایران باید متعادل شود

رییس سازمان حج و زیارت: خدمات زیارتی میان عراق و ایران باید متعادل شود

بغداد-ایرنا-رییس سازمان حج و زیارت کشورمان، هزینه های زیارتی ایران را برای شهروندان عراقی، بسیار ارزان تر از هزینه هایی دانست که دولت عراق از زایران ایرانی دریافت می کند.

سعید اوحدی که حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر را در سفر به عراق همراهی می کند، روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا در بغداد گفت: این نابرابری در ارائه خدمات را از جمله درقیمت ویزا و دریافت عوارض باید متعادل کنیم.

وی تصریح کرد که خدماتی که ایران به زائران عراقی ارائه می کند، بسیار ارزان تر است.

یک کمیته ویژه از چند روز پیش وارد عراق شده که در این خصوص در حال مذاکره و کار کارشناسی است.

اوحدی اضافه کرد: این کمیته مقدمات لازم را آماده کرده است که طی اسنادی به امضای دو طرف خواهد رسید.

رییس سازمان حج و زیارت ، شناسایی ظرفیت ها و شناخت زیرساخت های موجود در عراق برای توسعه امکانات زیارتی برای زائران ایرانی را از جمله اهداف سفر این هیات به ریاست حجت الاسلام قاضی عسکر دانست.

وی تاکید کرد که در این سفر سعی خواهد شد با شناسایی ظرفیت های بخش خصوصی ، طرح ها و برنامه های مناسب در این زمینه تدارک دیده شود.

یکی از مهمترین مشکلات در بخش زیارت عتبات عالیات که سالانه بالغ بر یک میلیون ایرانی را در بر می گیرد، مساله امکانات و خدمات رفاهی برای زائران ، بویژه در ایام و مناسبت های ویژه مانند تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی است.

امسال برای مراسم اربعین بیش از 500 هزار ایرانی وارد عراق شدند که بسیاری از آنان که در میانشان بانوان هم بود، نتوانستند جای خواب و هتل مناسب بیابند.

اربعین امسال، بیش از 20 میلیون زائر، ازجمله یک میلیون زائر شیعه از نقاط مختلف جهان به کربلارفتند. این درحالی است که این شهر امکانات مناسب را حتی برای بیش از یک میلیون نفر ندارد. خیلی از ایرانی ها در ایام مربوط به اربعین در خیمه هایی که دستگاههای دولتی در کربلا برای زائران عراقی تدارک دیده بودند، بیتوته کردند.

نبود و یا کمبود خودرو و وسایل نقلیه برای بازگشت زائران نیز از جمله مشکلاتی بود که امسال گریبان زائران ایرانی را گرفت، بطوری که تا یک هفته بعد از پایان مراسم اربعین، خیلی از آنان در کربلا سرگردان بودند.

آن روزها ، گاراژ مسافربری شهر کوچک تویریج در شرق کربلا، یکی از مکان هایی بود که زائران ایرانی به صورت انفرادی یا هیاتی در آن به دنبال خودروهایی بودند تا آنان را به مرز مهران برساند.

سعید اوحدی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این خصوص گفت امیدواریم با شناسایی ظرفیت ها و برنامه ریزی برای امکانات بیشتر زیارتی در شهرهای کربلا و نجف، دیگر شاهد اتفاقات اربعین امسال نباشیم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر غروب دیروز سه شنبه در راس هیاتی وارد بغداد شد و در فرودگاه این شهر مورد استقبال وزیر جهانگردی و آثار تاریخی عراق قرار گرفت.

این هیات سه شنبه شب مذاکراتی را با وزیر جهانگردی و نیز جمال عبدالرسول (دباغ) مسوول عتبه کاظمین انجام داد و قرار است پس از دیدار با مقامات ذیربط در بغداد، راهی نجف و کربلا شود.

خاورم **1770**1446
کد N60758

وبگردی