آفتاب

مجید محتشمی: شبکه تلویزیونی احزاب تأسیس شود/هفتم شهریور، روز احزاب نام بگیرد

مجید محتشمی: شبکه تلویزیونی احزاب تأسیس شود/هفتم شهریور، روز احزاب نام بگیرد

دبیرکل حزب آزادی با اشاره به تهیه پیش‌نویس لایحه قانون جدید احزاب از سوی وزارت کشور، گفت: به رسمیت شمردن جبهه‌ها در قانون احزاب، موجب می‌شود که علاقه‌مندان به فعالیت سیاسی به سمت فعالیت در تشکل‌های سیاسی سوق یابند.

مجید محتشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "به رسمیت شمرده شدن ائتلاف‌ها و جبهه‌ها در پیش‌نویس لایحه تأسیس و فعالیت احزاب در جمهوری اسلامی ایران، موجب ساماندهی فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی در کشور می‌شود"، اظهار کرد: افرادی که پروانه فعالیت حزبی ندارند نباید قادر به تشکیل جبهه‌ها باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه "فعالیت سیاسی در قالب ائتلاف، جبهه، جنبش یا سایر اصطلاحات مترادف، در لایحه جدیدی که توسط وزارت کشور تهیه شده بلامانع است"، افزود: به نظر من باید در قانون اینگونه گنجانده شود که حداقل سه حزب یا تشکل سیاسی پروانه‌دار بتوانند یک جبهه تشکیل دهند.

این فعال سیاسی همچنین اظهار کرد: در زمان انتخابات شاهد هستیم که برخی افراد که هیچ سابقه تشکیلاتی ندارند با جمع کردن چند نفر، یک ائتلاف تشکیل می‌دهند. این بند از لایحه می‌تواند مانع شکل‌گیری قارچ‌گونه انواع جبهه‌ها شود.

محتشمی درباره فعالیت رسانه‌ای تشکل‌های سیاسی نیز گفت:‌ پیشنهاد من این است که احزاب و تشکل‌های سیاسی از فرآیند دریافت پروانه نشریات مستثنی شوند چون آنها پیش از این یک بار از گزینش کمیسیون ماده 10 احزاب عبور کرده‌اند. احزاب می‌توانند به وزارت ارشاد اعلام کنند که قصد فعالیت رسانه‌ای دارند و پس از آغاز فعالیت رسانه‌ای خود تحت قانون مطبوعات قرار بگیرند.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان در ادامه با ارائه پیشنهاد تأسیس یک شبکه تلویزیونی مخصوص احزاب، اظهار کرد: احزاب می‌توانند در این شبکه دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را اعلام کنند و حتی با دولت مناظره داشته باشند.

دبیرکل حزب آزادی درباره یارانه اختصاصی به احزاب نیز تصریح کرد: احزاب کشور یا به صورت ملی یا استانی فعالیت می‌کنند که باید در مورد دریافت یارانه بین این دو نوع حزب تفاوت باشد. پیشنهاد من این است که پنجاه درصد از یارانه احزاب به تمام احزاب و تشکل‌های سیاسی اختصاص یابد و پنجاه درصد باقیمانده به احزاب فعالی که کنگره برگزار می‌کنند، شورای مرکزی تشکیل می‌دهند یا در مجلس شورای اسلامی کرسی دارند اختصاص یابد.

این فعال سیاسی همچنین پیشنهاد کرد که هفتم شهریور به مناسبت تصویب قانون احزاب در مجلس شورای اسلامی به عنوان روز احزاب نامگذاری شود.

محتشمی همچنین اظهار کرد: ما در حزب آزادی کارگروهی برای بررسی پیش‌نویس لایحه تاسیس و فعالیت احزاب تشکیل می‌دهیم و نظرات خود را در قالب یک بسته نظری و پیشنهادی به وزارت کشور اعلام می‌کنیم.

محتشمی همچنین درباره آخرین فعالیت حزب آزادی گفت:‌ ما تا پایان سال جاری کنگره فوق‌العاده‌ای را تشکیل می‌دهیم و برای اولین‌بار نشان آزادی را به یک شخصیت برجسته و ارزشمند که خدمات وافری را در جهت بسط و توسعه آزاداندیشی دینی در طول سالیان عمر خود به ملت ایران تقدیم داشته است اهدا می‌کنیم.

وی در پایان افزود: بر اساس مصوبه حزب آزادی، این رویه یعنی اعطای نشان آزادی همه ساله به شخصیتی که واجد شرایط باشد اهدا خواهد شد.

انتهای پیام

کد N60658

وبگردی