آفتاب

به کلیدی بگشا غصه ها را بزدا

به کلیدی بگشا غصه ها را بزدا

اهواز- ایرنا- نویسنده و کارگردان خوزستانی در دیدار نخبگان این استان با رییس دولت تدبیر و امید با مخاطب قرار دادن دکتر حسن روحانی با عنوان ˈعالیجناب ˈ رنجنامه جامعه هنرمندان خوزستان را در قالب نظم و نثر برای وی سرود.

به گزارش خبرنگار ایرنا نشست نخبگان فرهنگیان و جامعه دانشگاهی استان خوزستان با رییس جمهوری سه شنبه شب در تالار شهید هاشمی استانداری خوزستان در اهواز برگزار شد.

ˈسید صادق فاضلی ˈ نماینده جامعه هنرمندان استان خوزستان در این نشست صمیمی مطلب خود را با سرودن دو بیت شعر اینگونه آغاز کرد:

در قفل در کلیدی چرخید لب با نقطه امیدی خندید

نمی دانم از جان بخندم یا به کلید تدبیر و امید؟!

عالیجناب

مجال اندک و گله مندان تک تک ؛ همه دارند امید کمک ؛پس به ناچار ؛ بی نقش و نگار و بی شعار ؛ می فشاریم دستت را ؛ و می شماریم نمی از بسیار که داریم انتظار از روحیه روحانی که بخوانی و بدانی یا بتوانی که بچرخانی و بگردانی به کلیدی به امیدی دل این قوم هنرمند هوشمند دردمند را و شاد بگردانی.

جناب روحانی ؛ سرزمین دفاع مقدس ؛ عزت نفس دارد ؛ مردم سلیم النفس دارد ؛ اماکن مقدس دارد ٰ نفت و پول برای هر کس دارد ؛ موزه دفاع مقدس ندارد.

خاک طلایی داریم ؛ نخله و خرمایی داریم ؛ بیت العلمایی داریم ؛ سرای فضلایی داریم ؛ امید به، چون شمایی داریم ؛ حتی صدا و سیمایی داریم ؛ شهرک سینمایی نداریم.

خوزستان گنج قارون برای خوردن دارد ؛ آب کارون برای بردن دارد ؛ فشار خون برای مرد دارد ؛ کمی قانون برای گیتار و مزقون و نی انبون ندارد.

بخشیدن نفت و فولاد حلال است ؛ شیشه ؛ کراک و اعتیاد حلال است ؟ بابا موسیقی در برج میلاد حلال است ؛ در تالار آفتاب حتی در اعیاد و جشن میلاد محال است ؛ و بیچاره هنرمند ما لال لال است.

گفتید زمان جنگ است تحمل کنید ؛ تحمل کردیم ؛ گفتید گرانی محصول جنگ است تحمل کنید ؛ تحمل کردیم ؛ گفتید ریز گرد و غبار بی رنگ است تحمل کنید ؛ تحمل کردیم ؛ گفتید باران اسیدی چه قشنگ است تحمل کنید ؛ تحمل کردیم ؛ می گوییم هنر و موسیقی اصل لاینفک فرهنگ است ؛ خو شما هم تحمل کنید.

راستی دکتر خانه هنرمندان چه می شود ؟ پیر شدیم سرای سالمندان می شود. در دولت پیش آهنگش را زدند ؛ سی ماه پیش کلنگش را زدند؛ دکتر دریغا که هنرمندان اینجا خانه ای ندارند.

راهیان نور با کبکبه و شور از راه دور به سرزمین نور می آیند. اما چه ببینند؟ گل و بلبل و غنچه ببینند؟ سمبوسه فلافل و کلوچه ببینند ؟ آن همه ترکش و تیر و فشنگ چه شد ؟ نماد ماندگار این فرهنگ چه شد ؟ بر دیوارها آثار جنگ چه شد ؟ الحمدلله ، دکتر دیوارها شیک شد و رنگ جنگ پرید ؛ خود ببینند و بپرسید و بشتابید به بازدید.

یادواره و آمفی تئاتری داشت این زمین ؛ جشنواره تئاتری داشت ایران زمین ؛ آغشته به فرهنگ و ادب ؛ معرف اصل و نسب ؛ شاهنامه فردوسی به لب ؛ رونق و شوری داد به تاریخ وطن شعر کهن آداب و سنن ؛ حال اگر شبهه و تقصیر در این امر خطیر از کس و ناکس بزند سر زبشر ؛ حیف نیست ببریم سر از ریشه به تیشه و ببندیم در فرهنگ و هنر را ؛ تو که تدبیر داری ؛ یک دل شیر داری ؛ نیت تغییر داری ؛ به کلیدی بگشا ؛ غصه ها را بزدا تا بتوانیم برانیم و بخوانیم و بمانیم و بدانیم که ایران به هنر نام و نشانی ابدی دارد.

استاد ؛ کودک ما آموزه می خواهد ؛ آفرینش های امروزه می خواهد ؛ استاد ! سرزمین ما موزه می خواهد...

شعر و نمایش و آهنگ حرفش را نزن ؛ فیلم و گرافیک و عکس رنگارنگ حرفش را نزن ؛ سردار ؛ اصلا نسل بعد از جنگ حرفش را نزن ؛ قصه و داستان و رمان جنگ هم حرفش را نزن ؛ چیزی گفتی دکتر ؟ مدیریت والای فرهنگ ؟ خودمانیم ؛ حرفش را نزن ؛ زبان لال نه از دم دمادم ؛ نه ؛ بیش و کم ؛ نم نم سر به تقسیم میز و دفتر دارند ؛ رویای مقام و منصب بهتر دارند ؛ نمی دانم ؛ شاید بیچاره ها قصد خدمت بیشتر دارند ؛ حاشا حاشا که اگر نیم نگاهی به این مرده هنر دارند.

آه به پایان برم این دفتر پر نال و شوم لال ؛ به آداب و روال ؛ در نقطه فینال مقال بگویم که امید اکید بر اهل کلید بستیم و نشستیم تا که با تیم جدید جاوید شوید.

چه این قشر هنرمند ؛ بسته کمربند تا زسر مهر و وفا یاریگر تدبیر گر امید و وفا باشد و تا سر منزل مقصود همراه تو باشند مرد روشن فرزند وطن نیک سخن خوب دهن عالم هر فن ( و محض قافیه ) دکتر حسن !!.

متن شعر گونه این هنرمند خوزستانی که بارها مورد تشویق حاضران در این نشست قرار گرفت توجه دکتر حسن روحانی رییس جمهوری را به خود جلب کرده و بعد از روز کاری سنگین و برنامه های متعدد سفر دولت تدبیر و امید لبخند را بر لبان وی نشاند.

سید صادق فاضلی متولد شوش دانیال دارای مدرک درجه سه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در جشنواره بین المللی فجر در سال 1387 به عنوان یکی از 30 چهره برتر تئاتر در 30 سال پس از انقلاب معرفی شد.

ک/2 648 ** 1917
کد N60611

وبگردی