آفتاب

پشت پا زدن به وعده ها،آلمانی ها را هم به آمریکا بی اعتماد کرد

پشت پا زدن به وعده ها،آلمانی ها را هم به آمریکا بی اعتماد کرد

برلین - ایرنا - بی توجهی به درخواست های متعدد مقام های آلمانی از سوی آمریکایی ها برای شفاف سازی درمورد جاسوسی های اینترنتی و شنود غیرقانونی مکالمات شهروندان و سیاستمداران این کشور و همچنین عمل نکردن واشنگتن به وعده های داده شده در این زمینه،افزایش بی اعتمادی به مقامات کاخ سفید در بین شهروندان و شخصیت ها آلمانی را به همراه داشته است .

به گزارش ایرنا،درحالی که بعد از افشای جاسوسی های گسترده اینترنتی آمریکایی ها از شهروندان آلمانی و شنود مکالمات تلفنی مقام های سیاسی این کشور از جمله صدر اعظم، ملاقات ها و رایزنی های سران امنیتی دو کشور به توافق برای خاتمه دادن به جاسوسی های اینترنتی غیر قانونی در آلمان منجر شده و قرار بود این موضوع به صورت توافق نامه رسمی امضا شود،اما اکنون خبرها از بی فایده بودن مذاکرات در این زمینه و در واقع دهن کجی واشنگتن به درخواست آلمانی ها حکایت دارد.

رسانه های آلمانی در گزارش های متعدد روزهای اخیر خود با اشاره به افشاگری مشترک روزنامه زوددویچه سایتونگ و شبکه تلویزیونی خبری NDR، خبر دادند که آمریکایی ها درخواست های متعدد مقام های آلمانی برای متوقف کردن جاسوسی های اینترنتی و پایان دادن به شنود غیرقانونی مکالمات تلفنی شهروندان و سیاستمداران این کشور را بدون پاسخ گذاشته و مورد بی توجهی قرار داده اند و به وعده های خود در این زمینه عمل نمی کنند.

براساس این گزارش ها، تاکنون درخواست هایی همچون پایان دادن به شنود مکالمات تلفن سیاستمداران آلمان، مشخص کردن زمان آغاز شنود مکالمات صدراعظم آنگلا مرکل و طول مدت این اقدام غیرقانونی،پاسخ دادن به اینکه مکالمات تلفنی کدامیک از دیگر مقام های آلمانی نیز تاکنون شنود می شده است و این که دسترسی مقام های آلمان به پایگاه غیرقانونی شنود در پشت بام سفارت آمریکا در برلین چه زمانی امکان پذیر خواهد شد از جمله موارد مهمی است که از سوی آمریکایی ها بدون پاسخ مانده است.

روزنامه زوددویچه سایتونگ با عنوان ˈدروغگویی آمریکایی هاˈ به این موضوع پرداخته و به نقل از یک مقام عالیرتبه آلمانی که در جریان مذاکرات دو کشور در این رابطه بوده و خواسته نامش فاش نشود،نوشت: آمریکایی ها در مورد موافقت با پایان دادن به جاسوسی های اینترنتی در آلمان به ما دروغ گفتند.

در همین رابطه یک کارشناس آلمانی آشنا به جزییات مذاکرات مقام های امنیتی دو کشور نیز تایید کرده که آمریکایی در واقع هیچ چیزی در مذاکرات به ما نداده اند و به نظر می رسد ، تصمیم به انجام هیچ نوع همکاری در این زمینه را نیز ندارند.

بنا به گزارش زود دویچه سایتونگ،گرهارد شیندلر، رییس سرویس اطلاعات خارجی آلمان (BND) نیز در روزهای اخیر در یک نشست داخلی این سازمان،اذعان کرده که با وجود وضعیت فعلی همکاری ها، او ترجیح می دهد که هیچ قراردادی با آمریکایی ها امضا نشود.

خبرگزاری آلمان ( د.پ.آ) روز سه شنبه در گزارشی از نشست صدراعظم آلمان با اعضای فراکسیون دموکرات - سوسیال مسیحی در مجلس نوشت: مرکل در این نشست خاطرنشان کرده که هنوز به دنبال انعقاد توافقنامه با آمریکای ها برای پایان دادن به جاسوسی در این کشور است اما اذعان کرده که هنوز اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

ˈتوماس اوپرمانˈ رییس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات ها نیز با انتقاد از همکاری نکردن آمریکایی ها در این زمینه و عمل نکردن به وعده ها از سوی مقام های کاخ سفید گفت: ناکامی در انعقاد چنین قرار دادی موجب دگرگونی رابطه آمریکا و آلمان خواهد بود.

اروپام** 2051** 1701**1917
کد N60474

وبگردی