آفتاب
تحولات آسیا/

4 اردوگاه پناهجویان در استرالیا تعطیل می شود/ استقرار جنگنده های آمریکا در ژاپن

4 اردوگاه پناهجویان در استرالیا تعطیل می شود/ استقرار جنگنده های آمریکا در ژاپن

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: تعطیلی چهار اردوگاه پناهجویان در استرالیا، استقرار جنگنده های رادارگریز آمریکا در ژاپن و نشست وزرای بازرگانی هند و پاکستان از جمله خبرهای مربوط به شرق قاره آسیا به شمار می روند.

هند

رسانه ها از نشست وزرای بازرگانی هند و پاکستان در حاشیه اجلاس مقامات تجاری عضو اتحادیه "سارک" در روز 18 ژانویه (28 دی) در دهلی نو با هدف کاهش تنش ها در روابط خود و گسترش روابط اقتصادی خبر دادند.

گفته می شود که این نشست در ادامه مذاکرات روز چهارشنبه دو وزیر درباره نقش هند در تولیدات نفتی پاکستان، برداشتن مرزهای غیرتجاری، شرایط اعطای امتیاز ویژه تجاری به هند، تجارت انرژی و محصولات نفتی و گشایش شعبه های بانکی در دهلی نو است.

ژاپن

یونهاپ نیز از استقرار 12 فروند جنگنده رادارگریز اف 22 ناوگان پنجم نیروی هوایی آمریکا و 300 نیرو در اواسط ماه ژانویه در پایگاه هوایی کادنا در اوکیناوا ژاپن همزمان با استقرار 12 فروند جنگنده اف 16 در ماه جاری در کره جنوبی خبر داد که هدف از استقرار جنگنده ها نشان دادن تعهدات واشنگتن به امنیت منطقه آسیا-اقیانوسیه و تغییر توازن نیرو های آمریکایی در منطقه عنوان شده است.

استرالیا

رویترز نیز از تعطیلی چهار اردوگاه و مرکز نگهداری مهاجران غیرقانونی تا پایان فوریه در خاک استرالیا از سوی اسکات موریسون وزیر مهاجرت این کشور در پی اتخاذ سیاست های ضد مهاجرتی تونی ابوت نخست وزیر استرالیا خبر داد که یک شرکت انگلیسی آنها را اداره می کرد.

پاکستان

فرمانده ارتش پاکستان همچنین اتهامات فرمانده ارتش هند را در این باره که اسلام آباد آتش بس را در خط کنترل منطقه کشمیر نقض کرده، رد کرد.

با وجود آنکه مقامات هندی اعلام کردند در جریان درگیری مسلحانه در منطقه کشمیر سه شبه نظامی از جمله یک فرمانده ارشد کشته و سه نظامی هندی زخمی شدند، ارتش پاکستان تاکید کرد که توافقنامه آتش بس را اجرا کرده و هرگز نقض نکرده است.

ارتش پاکستان، ارتش هند را متهم کرده که در منطقه کشمیر از خط کنترل که کشمیر آزاد و تحت کنترل هند را از هم جدا می کند، عبور کرده و در این بازرسی با ارتش پاکستان درگیر شده است.

کشمیر منطقه مورد مناقشه دو دهلی نو و اسلام آباد است و تاکنون تلاش نه چندان جدی مجامع بین المللی برای حل و فصل این اختلاف مرزی بین دوطرف به نتیجه ای منجر نشده است.

فیلیپین

همچنین ارتش فلیپین اعلام کرد که شورشیان عملیات های گسترده ای را علیه ارتش و دیگر نیروهای امنیتی دولتی در مرکز این کشور آغاز کردند.

کد N60170

وبگردی