آفتاب

تجاوز جنسی، سلاح ارتش میانمار

تجاوز جنسی، سلاح ارتش میانمار

یک گروه حقوق زنان اعلام کرد، ارتش میانمار همچنان از تجاوز جنسی، به عنوان یک سلاح جنگی استفاده می‌کند. به گفته این گروه از سال 2010 که یک دولت نیمه نظامی در انتخابات پیروز شده و مسیر مصالحه با غرب را در پیش گرفت، بیش از 100 مورد تجاوز نظامیان به زنان یا دختران ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، این گروه حقوق زنان موسوم به "اتحادیه زنان برمه" که در تایلند قرار دارد، در گزارشی اعلام کرد که 47 مورد از این تجاوزها به صورت دسته جمعی بوده و در 28 مورد نیز قربانی یا کشته شده و یا از جراحت جان باخته‌ است. بسیاری از قربانیان نیز تنها هشت سال داشته‌اند.

این گروه با توجه به این شرایط، خواستار اصلاح قانون در میانمار شد. ارتش میانمار، پیشتر این اتهامات را رد کرده بود.

این گزارش در حالی ارائه شد که ماه گذشته میلادی، یک گروه فراحزبی از سناتورهای برجسته آمریکا همچون باب منندز و باب کورکر، با ارائه لایحه‌ای خواستار توقف کمک‌ مالی پنتاگون در سال 2014 به میانمار شدند. این سناتورها اعلام کردند که تا زمانی که چنین اتفاقی در این کشور رخ می‌دهد، نباید به آن‌ها کمک کرد.

اتحادیه زنان برمه همچنین اعلام کرد، اکثر قربانیان تجاوز سربازهای ارتش میانمار، از اقلیت «کاچین» و «شان» در شمال شرقی این کشور بوده‌اند. اما این گروه حقوق زنان تاکید کرد که این تجاوزها، تنها اقدامات تصادفی سربازهای سرکش نبوده است.

طبق این گزارش، گستردگی این موارد در نواحی مختلف و متفاوت بودن متجاوزان، نشان می‌دهد که این اقدام، طبق برنامه‌ای نظام‌مند و با هدف سرکوب صورت می‌گیرد. به این ترتیب، موارد گزارش شده تنها بخشی از اتفاقات رخ داده است.

در این گزارش به موارد تجاوز به دخترهای هشت و 12 ساله و زن باردار اشاره شده و ذکر شده است که این اقدامی نظامی است که ابعاد سیاسی و اقتصادی دارد و جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

133 سازمان اجتماعی میانمار، در ماه اکتبر با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و تونی آبوت، نخست‌وزیر استرالیا، نسبت به همکاری نظامی آن‌ها با میانمار اظهار نگرانی کردند.

انتهای پیام

کد N59966

وبگردی