آفتاب

کوچکترین آسیاب‌بادی‌های جهان در خدمت اسمارت‌فون‌ها

کوچکترین آسیاب‌بادی‌های جهان در خدمت اسمارت‌فون‌ها

همشهری آنلاین: توربین‌های بادی از سال ۱۹۹۰ تا به امروز از نظر ابعاد روندی رو به افزایش داشته و حجم تولید برق آنها از ۳۰۰ کیلووات به ۷.۵ مگاوات رسیده‌است زیرا بزرگتر‌بودن ابعاد آنها به معنی تولید برق بیشتر خواهد بود.

دانش > دانش- همشهری آنلاین:
توربین‌های بادی از سال ۱۹۹۰ تا به امروز از نظر ابعاد روندی رو به افزایش داشته و حجم تولید برق آنها از ۳۰۰ کیلووات به ۷.۵ مگاوات رسیده‌است زیرا بزرگتر‌بودن ابعاد آنها به معنی تولید برق بیشتر خواهد بود.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، محققان دانشگاه تگزاس اما نسبت به این سازه‌های انرژی‌زا روندی متفاوت را در پیش گرفته‌اند و آسیاب‌بادی‌های بسیار کوچکی تولید کرده‌اند که 10 نمونه‌ از آنها را می‌توان روی یک دانه برنج جا داد.

این آسیاب‌های بادی بسیار کوچک که به منظور ذخیره انرژی توسط ابزارهای بسیار ریز ابداع شده‌اند می‌توانند برای شارژ باطری اسمارت‌فون‌ها مورد استفاده قرار گرفته و ابزارهای الکترونیکی کم‌مصرف را مستقیما شارژ کنند. این ریز‌آسیاب‌های بادی از سه پره به قطر 1.8 میلیمتر برخوردار بوده و روی برجکی به ارتفاع دو میلیمتر نصب شده‌اند. ضخامت این سازه نیز درحدود 100 میکرون است.

باوجود ابعاد کوچکی که این آسیاب‌های بادی دارند، می‌توانند دربرابر وزش بادهای شدید مقاومت کنند زیرا از آلیاژ نیکل مستحکم و بر اساس طرحی آیرودینامیک ساخته شده‌اند،‌به این شکل مشکل شکنندگی که در بیشتر انواع سیستم‌های میکروالکترونیک وجود دارند از بین می‌رود. به واسطه همین طراحی هوشمندانه می‌تواند چند‌هزار نمونه از این آسیا‌ب‌های بادی را روی صفحه سیلیکونی به وسعت 200 میلیمتر گنجاند.

توربین‌های بادی مدرن ی‌توانند 45 درصد از انرژی حرکتی باد را به برق تبدیل کنند،‌اما میکرو‌توربین‌ها به دلیل کوچک بودن چنین توان بالایی ندارند و عملکرد آنها محدود‌تر است. با این‌همه درصورتی که بهره‌وری تبدیل این توربین‌ها به 20 درصد کاهش یابد و توربین‌ها با تعداد پره‌های بیشتری ساخته شوند، یک ریزآسیاب‌بادی می‌تواند با استفاده از جریان باد سطحی کمتر از یک میلی‌وات برق تولید کند و اگر از هزارن نمونه از این آسیاب‌ها استفاده شود،‌می‌توان روزانه پنج تا 10 وات انرژی به دست آورد، انرژی که برابر گنجایش باطری گوشی‌های موبایل است. علاوه بر شارژ باطری، این آسیاب‌های بادی می‌توانند در دیگر تجهیزات کم‌انرژی از قبیل حسگرها و میکروروبات‌های پزشکی کاربردی باشند.

کد N59842

وبگردی