آفتاب
روزنامه ایتالیایی:

ایتالیا در خط مقدم ازسرگیری مناسبات تجاری با ایران قرار دارد

ایتالیا در خط مقدم ازسرگیری مناسبات تجاری با ایران قرار دارد

رم - ایرنا - روزنامه ایتالیایی ˈایل فولیوˈ در گزارشی نوشت: ایتالیا در خط مقدم کشورهای علاقمند به ازسرگیری مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

این روزنامه، در این گزارش با عنوان ˈایتالیا در خط مقدم علاقمندان به از سرگیری مناسبات اقتصادی با ایران قرار داردˈ می افزاید: در حالیکه در واشنگتن بحث بر سر تحریم علیه ایران هنوز به شدت هر چه تمام در جریان است، در اروپا و تنها به فاصله دو ماه از توافق مقدماتی میان تهران و گروه 1+5 یک رقابت شدید برای عقد قراردادهای پرسود با جمهوری اسلامی آغاز شده است و ایتالیا در خط مقدم قرار دارد.

این روزنامه افزود: ایتالیا با سفر ˈاما بونینوˈ وزیر خارجه ایتالیا به تهران، در خط مقدم کشورهای اروپایی علاقمند به از سرگیری مناسبات تجاری با ایران قرار گرفته و هیات های مختلف تجاری و اقتصادی ایتالیایی نیز خود را برای بهره برداری از فرصت بوجود آمده در ژنو آماده می کنند.

ایل فولیو نوشت: توافق مقدماتی ژنو که هنوز زمان زیادی تا نهایی شدن آن باقی مانده می تواند به تعدیل تحریم های موجود در قبال ایران منجر شود و از شدت محدودیت های موجود در این زمینه بکاهد.

این روزنامه افزود: محمد جواد ظریف در ماه نوامبر گذشته سفری رسمی به ایتالیا کرد و در ماه گذشته نیز اما بونینو در پاسخ به این دیدار به تهران رفت. هفته گذشته نیز یک هیات پارلمانی ایتالیا متشکل از احزاب اکثریت و اپوزیسیون وارد تهران شد تا زمینه ساز سفر ˈانریکو لتاˈ نخست وزیر ایتالیا به جمهوری اسلامی باشند.

این روزنامه نوشت: به عقیده نشریه آمریکایی ˈWashington Free Beaconˈ این رفت و آمدهای دیپلماتیک میان رم و تهران و موضع گیری های مرتبط با ازسرگیری مناسبات تجاری دوجانبه، باعث ناراحتی کارشناسان آمریکایی درگیر در مذاکرات اتمی با ایران شده است. ایتالیا قصد دارد در بخش های صنایع شیمیایی، نساجی، خودروسازی و نفتی در ایران خودنمایی کند و در این زمینه تلاش های همه جانبه ای را برای بازگشایی هر چه بیشتر بازار ایران به سوی خارج آغاز کرده است.

ایل فولیو افزود: مذاکرات میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک برای رسیدن به نتیجه نهایی نیازمند پیمودن مسیری دشوار بر پایه تعادل هایی بس شکننده است و تلاش و اراده - ایتالیا- برای کسب جایگاهی برتر در بازار ایران می تواند ضربه محکمی به تحریم ها وارد کند و به ایران اجازه کسب منافعی به مراتب بیش از هفت میلیارد دلار پیش بینی شده در توافق را بدهد.

اروپام ** 2171**1337
کد N59082

وبگردی