آفتاب

نیویورک تایمز: دمکرات ها مقابل تندروهای کنگره بایستند

نیویورک تایمز: دمکرات ها مقابل تندروهای کنگره بایستند

تهران-ایرنا- روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از دمکرات های آمریکا خواست مقابل رویه برخی اعضای تندرو کنگره که شانس توافق نهایی ژنو را در معرض تهدید قرار خواهد داد با اقدامی تعیین کننده وارد عمل شوند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی در سر مقاله روز سه شنبه خود نوشت : طبق توافق به عمل آمده، قرار است ایران از دوشنبه هفته آینده فعالیت های هسته ای اش را کاهش دهد.

این روزنامه افزود: از سال 2002میلادی تاکنون این مهم ترین اقدام و راه حلی صلح آمیز برای یک مشاجره جدی است.

نیویورک تایمز اضافه کرد: اما نیروهای انحرافی در کنگره هم از طیف دمکرات ها و هم از اردوگاه جمهوری خواهان سرشناس دست از تخریب همه توافق های به عمل آمده نکشیده اند.

به دنبال توافق اولیه هسته ای که 24نوامبر(3آذر) در ژنو حاصل شد قدرت های بزرگ جهان و ایران وارد فرایند دقیق و جزیی تر شده اند تا بتوانند در مهلت شش ماه به یک توافق نهایی برسند.

این روزنامه اضافه کرد: ایران موافقت کرده است که سطح غنی سازی اورانیوم بالاتر از پنج درصد را متوقف کند، اورانیوم غنی شده20درصد را کاهش دهد و یا اینکه آن را به ماده ای که خطرش کمتر است، تبدیل کند.

این روزنامه آمریکایی افزود : ایران همچنین موافقت کرده که سانتریفیوژهای جدید در سایت های هسته ای اش نصب نکند و سانتریفیوژهایی را که تاکنون به کار گرفته نشده است نیز وارد جریان کار نسازد، ضمن آن که تاسیسات جدید برای غنی سازی هم احداث نکند.

روزنامه نیویورک تایمز افزود: ایران در اقدامی بی سابقه اجازه بازرسی های سر زده و حتی شاید روزانه را از بعضی سایت های هسته ای داده است.

هر زمان آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کند که ایران تعهداتش را اغاز کرده است بخشی از تحریم ها که شامل صدور فرآورده های پتروشیمی، تجارت با طلا و سایر فلزات قیمتی و ورود قطعات یدکی به خصوص قطعات یدکی هوایپما است، لغو خواهد شد.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: قدرت های بزرگ هم متعهد شده اند به سایر کشورها برای کاهش خرید نفت از ایران فشار وارد نیاورند ضمن آنکه تسهیلاتی در تجارت کالاهای بشر دوستانه برای ایران وارد خواهد شد و ایران خواهد توانست با سهولت بیشتری دارو وارد و ارزمورد نیازدانشجویان خود در خارج از کشور را تامین کند.

سطح دارایی های توقیف شده ایران در بانک های خارجی بیش از2/4 میلیارد دلار است که ظرف شش ماه همراه با سود بهره آن به ایران پرداخت خواهد شد و این روند از ماه فوریه (بهمن) با پرداخت 550 میلیون دلار به ایران آغاز خواهد شد.

مسئولان امریکایی می گویند که چنانچه ایران به تعهداتش عمل نکند همه تحریم های برداشته شده دوباره به اجرا در خواهند آمد.

روزنامه نیویورک تایمز افزود : اما همه تعهدات ایران مانع آن نشد تا قانونگذارانی همچون سناتور دمکراتˈرابرت منندزˈ از نیوجرسی و رییس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور جمهوریخواهˈمارک کرکˈ از ایلینویز از تصمیم شان برای تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران کوتاه بیایند.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد: این حرکت ناقض تعهدات توافق ژنو است و شرایط کار را برای دست یابی به توافق نهایی غیرعملی می سازد و پشت پرده این فشارها اسرائیل و گروه های طرفدار منافع اسراییل نهفته اند.

اوباما نیز تهدید کرده است که تحریم های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد.

این روزنامه تصریح کرد: شایسته است منتقدان کنگره به ویژه دمکرات های هم حزبی منندز پا پیش بگذارند و این سناتور را مجاب به رعایت شروط توافق ژنو کنند.

در سرمقاله این روزنامه آمده است: با توجه به رویه ای که برخی نمایندگان کنگره پیش گرفتند هیچ تضمینی نیست که شش ماه آینده حتما توافق نهایی حاصل شود.

مترجمام**1591** 1064
کد N59081

وبگردی