آفتاب

گیتس از کتابش دفاع کرد "هیچ دشمنی با اوباما ندارم"

گیتس از کتابش دفاع کرد "هیچ دشمنی با اوباما ندارم"

وزیر دفع اسبق آمریکا در واکنش به انتقادها درباره کتاب جدیدش تاکید کرد که مطالب نوشته شده "خیانت" به رئیس جمهوری نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای با "یاهو نیوزگلوبال" تاکید کرد، وی هیچ دشمنی با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ندارد و بالعکس وی را تحسین می‌کند.

اما گیتس که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر نیز خدمت کرده حرف خود را صریحا درباره معاون‌های ارشد سابق و کنونی اوباما زده است؛ افرادی که نوشته‌های گیتس را به عنوان مطالبی که با انگیزه سیاسی و منفعت طلبانه نوشته شده‌اند، محکوم کردند.

رابرت گیتس در این مصاحبه گفت: کاخ سفید باید مقابل آیینه بایستد، شاید آنها باید درباره اینکه چطور باید کار انجام دهند فکر کنند و فکر می‌کنم عادلانه است که بگوییم این کتاب بیشتر افراد اطراف رئیس جمهوری را مورد انتقاد قرار می‌دهد تا خود شخص شخص اوباما را.

وی افزود: اوباما نهایتا مسئول جوی است که در کاخ سفید بوجود آورده؛ فضایی که تنش و درگیری میان معاون‌های اوباما و اعضای ارشد دولت ایجاد کرده است. در پایان روز اوباما آنچه را که در داخل کاخ سفید در جریان است کنترل می‌کند. محیط و سبک کاخ سفید توسط اوباما ایجاد شده است.

رابرت گیتس با انتشار کتاب "وظیفه : خاطرات یک وزیر در جنگ" کتابی 618 صفحه‌ای از خاطراتش در سال‌های خدمتش به عنوان وزیر دفاع جورج بوش و باراک اوباما مناقشاتی را به وجود آورده است. وی در کتابش معاون‌های سیاسی اوباما در کاخ سفید را به دلیل تلاش برای مدیریت جزئی‌نگر پنتاگون و به کار گرفتن سیاست‌هایی به منظور سوق دادن منافع ملی به بحران سیاسی مورد انتقاد قرار داده است. وی همچنین معاون‌های اوباما را به زیر پا گذاشتن زنجیر نظامی فرماندهی متهم می‌کند.

برخی از اعضای کنگره از جمله سناتور جان مک کین از ایالت آریزونا گفته‌اند که گیتس پیش از مطرح کردن چنین اتهام‌های زیان باری باید منتظر پایان دوره ریاست جمهوری اوباما می‌ماند. اما گیتس این انتقادها را رد کرد.

وی گفت: صادقانه بگویم، من چنین نظری ندارم که این کتاب نباید نوشته می‌شد یا نباید تا سه سال آینده نوشته می‌شد و یا اینکه این کتاب روایت منفی درباره باراک اوباما است.

در حالی که گیتس اذعان کرد که کتابش شامل تعدادی بیانیه‌های تلخ و صریح درباره نحوه رسیدگی دولت اوباما به جنگ عراق و افغانستان است اما تاکید کرد زمانی که هنوز در دولت خدمت می‌کرده نگرانی خود را نسبت به مسائل ذکر شده در این کتاب با اوباما با معاون‌هایش در میان گذاشته است.

وی افزود: در این کتاب هیچ موضوعی وجود ندارد که قبلا با دولت رئیس جمهور، رئیس کارکنان کاخ سفید یا مشاور امنیت ملی مطرح نکرده است باشم.

وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه خود نسبت به نحوه برخورد با اعضای جوان‌تر و بی‌تجربه‌تر کاخ سفید ابراز ناراحتی کرده و گفت که با این مساله که گاهی اوقات اوباما چقدر به دیدگاه‌های خام معاون‌های جوانش پروبال می‌داد دچار مشکل شده بود. این افراد مداخله آمریکا در مصر و لیبی را با وجود مخالفت مقام‌های ارشد و با تجربه‌تر کابینه ترغیب می‌کردند.

وی اشاره کرد، بسیاری از معاون‌های ارشد اوباما هنگامی که رئیس جمهور برای اولین بار زمام امور را به دست گرفت، در دوره کارشناسی بودند.

گیتس در کتاب خود از جو بایدن، معاون رئیس جمهوری نیز انتقاد کرده و می‌نویسد: در چهار دهه اخیر تقریبا تمامی تصمیماتش درباره سیاست‌های خارجی و مساله امنیت ملی اشتباه بوده است.

گیتس در حالی که تلاش می‌کرد تا انتقادش از رهبری اوباما را کم اهمیت جلوه دهد، از رهبری نظامی وی و عدم تمایلش برای توضیح علنی درباره اینکه چرا ماموریت در افغانستان مهم بود و ارزش قربانی شدن افراد را داشت، گفت: فکر می‌کنم توضیح علنی این مساله برای اوباما یک الزام است. شما زنان و مردان را به راه خطرناک و مرگباری می‌فرستید. شما باید به آن‌ها بگوید که چرا دست به چنین کاری می‌زنید. شما نمی‌توانید تنها به آن‌ها بگوید که من می‌خواهم شما زندگی خود را به خطر بیندازید.

انتهای پیام

کد N59001

وبگردی