آفتاب
بروجردی در گفت وگوی تفضیلی با ایرنا:

نمایندکان از سوال های موازی خودداری کنند/ از تشکیل کمیته نظارت بر مذاکرات ژنو بی اطلاعم

نمایندکان از سوال های موازی خودداری کنند/ از تشکیل کمیته نظارت بر مذاکرات ژنو بی اطلاعم

تهران-ایرنا-رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی براین باور است که وقت وزیران محدود است و نمایندگان باید از سوال های همسو و موازی خودداری کنند، هیات رییسه مجلس نیز برای تجمیع این سوال ها باید راهکاری پیدا کند.

علاءالدین بروجردی از نمایندگان با سابقه مجلس شورای اسلامی است که از سال 1378 مسوولیت نمایندگی مردم بروجرد را در خانه ملت برعهده دارد.

وی که ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را از مجلس هفتم بر عهده دارد، متولد 1329در شهرستان لار و فرزند مرحوم آیت ا...حاج شیخ محمد ابراهیم بروجردی است.

در سال 1360 با حکم شهید رجایی به عنوان اولین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دوبی منصوب شد و پس از آن در مسوولیت های مختلفی چون کاردار جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، معاون مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب ، ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فعالیت کرد.

از این رو برآن شدیم با وی که رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است درباره مسایل مختلف داخلی و خارجی به گفت وگو بنشینیم.

سفر هیات های پارلمانی اروپا به ایران، سوال بی شمار نمایندگان از وزیران دولت یازدهم، طرح الزام دولت به غنی سازی 60 درصد،

تعامل مجلس و دولت تدبیر و امید، مرگ آریل شارون و مرگ مشکوک ماجد الماجد تروریست سعودی در لبنان از جمله محورهای این گفت و گوی تفصیلی است.

وی در این گفت و گو جدیدترین اخبار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بازار داغ سفر هیات های پارلمانی اروپا در ایران عنوان کرد.

وی در عین حال در این گفت و گو اظهارداشت: از ابتدا در این زمینه تعدادی مخالف بودند و این سوال را مطرح می کردند که چرا این سفرها انجام می شود و به همین دلیل حرف و حدیث ها در صحن علنی مجلس، مطبوعات و در تحلیل ها و تفسیر ها زیاد بود.

وی تاکید کرد غربی ها به این جمع بندی رسیده اند که سیاست خود را نسبت به ایران تغییر دهند و این برای ما یک موفقیت است،

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود:

جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان قهرمان در حال نرمش قهرمانانه است.

بروجردی همچنین از تشکیل کمیته نظارت بر مذاکرات ژنو اظهار بی اطلاعی کرد و اظهارداشت که طرح الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی به هیات رییسه تقدیم نشده است.

وی در این گفت و گو سوال را حق قانونی نمایندگان دانست و گفت: به این موضوع توجه داشته باشیم که وقت همه محدود است از جمله وزیران، حتما باید از سوال های موازی خود داری کنیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که این از وظایف هیات رییسه مجلس شورای اسلامی است که به عنوان فیلتر عمل کند.

مشروح این گفت وگوی تفضیلی را در ادامه می خوانید:



** سفر هیات پارلمانی های اروپایی نشانه، شکست جبهه مقابل و موفقیت ایران است

سوال: این روزها شاهد حضور هیات های پارلمانی کشورهای مختلف اروپا به ایران هستیم، باتوجه به برخی مخالفت های داخلی این سفرها چه تاثیری در افزایش روابط دو جانبه خواهد داشت؟

بروجردی: بازار حضور هیات اروپایی در ایران داغ است و داغ ترین خبر در عرصه دیپلماسی پارلمانی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز همین موضوع است.

از ابتدا تعدادی مخالف بودند و این سوال را مطرح می کردند که چرا این سفرها انجام می شود به همین دلیل حرف و حدیث ها در صحن علنی مجلس، مطبوعات و در تحلیل ها و تفسیر ها زیاد بود.

این نکته را نباید فراموش کرد که در کنار اعمال تحریم اقتصادی بر ملت ما که کاملا غیر قانونی و ظالمانه بود، تصمیم دیگر آمریکایی ها و اتحادیه اروپا تحمیل تحریم سیاسی بود و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به کشور منزوی که کشورهای دیگر حاضر نیستند تماس بگیرند، هیاتی بفرستند یا هیاتی از ایران بپذیرند. در صورتی که طبیعت دیپلماسی، کار سیاست خارجی و روابط بین الملل داشتن ارتباط، گفت وگو، تبادل نظر و اعزام هیات و استقبال از هیات خارجی و مذاکره با آنها است.

دشمنان انقلاب اسلامی و کسانی که مخالف ما هستند، به طور مستمر به کشورها سفر می کنند و علیه جمهوری اسلامی ایران مطالب خلاف واقع مطرح می کنند و ذهنیت ها را نسبت به ما خراب می کنند. این نقطه مقابل منافع ملی و ظلمی به ملت ایران است که چهره غیر واقعی از ایرانیان، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران ترسیم شود.

پس از این که نظام جمهوری اسلامی ایران با الطاف الهی و هدایت های هوشمندانه رهبری بسیاری از خاکریزها را در عرصه هسته ای فتح کرد و در این چالش هسته ای موفق شد، عملا توانست کار خود را در چهارچوب اهداف صلح آمیز و براساس معاهده ان پی تی و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام دهد. بنابراین جمع بندی غربی ها این بود که اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران به نتیجه نرسیده است.

این جمله اوباما که ما اگر می توانستیم مجموعه فعالیت های هسته ای ایرانی را جمع می کردیم ولی نمی توانیم و رهبرمعظم انقلاب هم به این جمله تصریح فرمودند در واقع نشان دهنده موفقیت جمهوری اسلامی ایران و شکست جبهه مقابل ما برای حذف این توانمندی است.

علت این اقدامات غربی ها علیه ایران این است که آنان علاقه مند نیستند نظامی خارج از مدار سیاست های تعریف شده قدرت های بزرگ در جهان امروز حرکت کند و مستقل باشد چراکه جمهوری اسلامی ایران از آنها پیروی نمی کند و حرفی برای گفتن دارد.

حرف این نظام و اندیشه انقلاب اسلامی در بازار جهانی ملت ها خریدار فراوانی دارد و در عین حال به رغم تحریم ها روز به روز گام های بلندتری را در عرصه های مختلف از جمله هسته ای و دانش های مختلف نوین جهانی بر می دارد و عملا به یک الگو تبدیل شده است.

آنها به این جمع بندی رسیده اند که بالاخره باید سیاستشان را نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند و این برای ما یک موفقیت است، شکست جبهه مقابل، موفقیت ایران است بنابراین تغییر رویکرد آنها منجر به آغاز سفرهای گروه های دوستی، پارلمانی کشورهای اروپایی به ایران شد، به وِیژه بعد از ایجاد فضای جدید پس از انتخابات 24 خردادماه، مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 و کاهش فشار آمریکایی ها، این سفر ها افزایش یافت.



**از موضع اقتدار با انگلیس سخن گفتیم/ ایران به عنوان قهرمان در حال نرمش قهرمانانه است

سوال: پس از سفر هیات پارلمانی انگلیس به تهران به ریاست جک استراو برخی اظهارداشتند که ما نماینده به مجلس نمی فرستیم گه گروه دوستی با انگلیس تشکیل دهند آیا لازم است به رغم اختلاف دیدگاه های داخلی چنین هیات هایی به ایران سفر کنند؟

**بروجردی: در مذاکره ای با جک استروا، تعمد داشتم که به اظهارات وی در نشست تهران در 10 سال پیش اشاره کنم. استراو که به همراه وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان به تهران سفر کرده در مذاکرات طرف ایرانی درخواست کرده بود تا اجازه بدهند برای فعالیت دانشمندان هسته ای 20 دستگاه سانتریفیوژ داشته باشیم که جک استروا گفته بود ما اجازه دو دستگاه را هم نمی دهیم.

هفته گذشته در دیدار با استراو اظهارداشتم شما این مطلب را در خاطراتتان هم نوشته اید، آن روز این جمله را گفتید ولی ما امروز 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ نصب شده داریم و این شکست سیاست های شما و موفقیت سیاست های جمهوری اسلامی ایران است.

جک استروا در این زمینه هیچ پاسخی نداشت و ما در آن جلسه از موضع اقتدار صحبت کردیم، همچنین به استروا گفتم شما که این تحریم های ظالمانه را به ملت ما تحمیل کردید از محل اقامت شما تا مکان هایی که به آن رفت و آمد داشتید، چه قدر صف های طولانی مردم را که مواد غذایی گیرشان نمی آید، مشاهده کردید؟ آیا اصلا صفی در ایران وجود دارد؟ شما هر کاری که خواستید چه در قالب قطعنامه های شورای امنیت و چه در قالب تحریم های فراقطعنامه ای اروپایی و آمریکایی علیه ایران انجام دادید.

عملا تعابیر و جملات جک استراو در مصاحبه با خبرنگاران نیز نشان دهنده تصریح بر اشتباه انگلیس و اروپا در این عرصه بود. استراو اظهارداشت ما آمدیم صفحه جدیدی در روابط با ایران داشته باشیم.

ما از موضع اقتدار به گونه ای عمل کردیم که صف مقابل که حاضر نبود هر گونه فعالیت های خارج از اراده آنها را بپذیرد و دستاوردهای هسته ای ایران محقق شود، امروز شاهد این موفقیت های داشمندان ایران است.

امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان قهرمان در حال نرمش قهرمانانه است.

این که این موضوع را زیر سوال ببریم، دیدگاه غیر منطقی با منافع ملی ما است به همین دلیل از سفر هیات های پارلمانی کشورهای خارجی به ایران استقبال می کنیم.

حداقل خاصیت سفر این هیات های خارجی به ایران این است که سطح امنیت، توانمندی ها، انسجام ملی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را می بینند. این سفرها و مشاهده واقعیت های موجود و دیدگاه آنان را نسبت به ایران تغییر می دهد. اطلاعات غلط و دروغی که گروهک منافقین به طور مستمر به آنان منتقل می کند را خنثی می کند.



**اروپایی ها قید و بندهایی که در رابطه با ایران به دست خود بسته بودند را باز کردند

سوال: آیا شما منظورتان این است که ما با کشورهایی که اختلاف دیدگاه داریم هم باید ارتباط پارلمانی داشته باشیم؟

بروجردی: این کشورها به لحاظ این که مجالس کشورشان به طور طبیعی قید و بندهای محدودیت های سیاسی در عرصه سیاست خارجی را ندارند، مراودات پارلمانی را آغاز کردند و در کنار آن ،هم دولتی ها هم سفر به ایران را شروع کردند، به عنوان مثال وزیر امور خارجه ایتالیا هم به ایران آمد، این تحولات جدید است چراکه حتی در سطح مدیر کل هم به زور به ایران سفر می کرد.

حال رویکرد خود را تغییر دادند و قید و بندهایی که به دست خود بسته بودند را باز کردند، نشانه پذیرفتن واقعیت های امروز جمهوری اسلامی ایران است و این محدود به کشورهای اروپایی نیست.



**ایران بهمن ماه میزبان روسای مجالس کشورهای اسلامی است

بروجردی: مجلس شورای اسلامی ماه آینده میزبان روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی است، براساس برنامه ریزی انجام شده نهمین اجلاس مجالس کشورهای سازمان همکاری های اسلامی هفته آخر بهمن ماه در تهران برگزار می شود، این اجلاس بسیار مهم است.

تهران باید به عنوان کانون فعال و تاثیرگذار سیاسی در منطقه همیشه در حال فعالیت باشد و ما همیشه باید تاثیرگذار باشیم.

جمهوری اسلامی ایران با الطاف الهی و هوشمندی مسوولان از امنیت پایدار و خوبی برخوردار است و این برای دیگران قابل توجه است و ما حتما این رهنمود رهبر معظم انقلاب که در آغاز سال بر حماسه سیاسی و اقتصادی تاکید کردند، حماسه سیاسی رقم خورد، فراز دوم فرمایشات ایشان را نیز باید رقم بزنیم. در این راستا، توانمندی های ما بالا است، باید آن قواعد بازی را عمل و رعایت کرد و گره ها را باز کرد.

شان ملت ما حکم می کند که از فشار اقتصادی خارج شود و در کنار کارهای مهم، اقداماتی در عرصه فرهنگ اسلامی انجام شود.



**وقت وزرا محدود است/ هیات رییسه وارد عمل شود تا نمایندگان سوال های همسو و موازی نپرسند

سوال: پنج ماه از عمر دولت یازدهم می گذرد اما تعداد سوال های نمایندگان از وزیران براساس آمارهای موجود از مجموع چهار سال گذشته بیشتر شده است، مجلس چه راهکاری برای این موضوع دارد؟

بروجردی: سوال حق قانونی نمایندگان مجلس است و یک بعد تاثیر مثبت آن است که وزیران و وزارتخانه ها همواره توجه دارند از ریل قانون خارج نشوند و در مسیر حرکت کنند، چشم بینایی در حال رصد آنها است جدا از رصد الهی که همه تحت رصد هستیم.

مجلس از طرف ملت و مردم، دولت را رصد می کند، این رصد که بستر قانونی است از طریق تذکر و سوال انجام می شود.

در کنار آن باید به این موضوع توجه داشته باشیم که وقت همه محدود است از جمله وزیران، حتما باید از سوال های موازی خودداری کنیم، یک سوال را یک نماینده مطرح می کند و نماینده دیگر همان سوال را باردیگر طرح می کند.

کمیسیون های تخصصی مجلس به دلیل ساختار قانونی ناگریزند این سوال ها را در دستور کار خود قرار دهند ولی این موضوع باعث هدر رفتن وقت می شود، وقت سرمایه ملی است.

این از وظایف هیات رییسه مجلس شورای اسلامی است که به عنوان فیلتر عمل کند، اگر سوال ها همسو و موازی است با صحبت اقناعی با نمایندگان سوال کننده به گونه ای موضوع را باید مدیریت کنیم که در عین اعمال این حق قانونی، استفاده بهینه از زمان را که از وظایف ملی و انقلابی است، رعایت کرده باشیم.

وقتی سوال به کمیسیون های تخصصی مجلس می رسد ما ناگزیریم در مدت یک هفته آن را در دستور کار قرار دهیم. برای نمونه وزیر کشور سه شنبه آینده برای پاسخ به 10 سوال باید در کمیسیون شوراها و برای پاسخ به همین تعداد سوال نیز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور یابد. پاسخ به این سوال ها همزمان در نظر گرفته شده است و آقای رحمانی فضلی هم نمی تواند هم زمان به دو کمیسیون برود، یکشنبه آینده نیز به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) مجلس تعطیل است از این رو رسیدگی به سوال ها از وزیر کشور باید به هفته های بعد موکول شود. حال رسانه ها مطالبی منتشر می کنند که چرا این وزیر دوباره به مجلس می رود.



**سوال ها از وزیران باید تجمیع شود

سوال: آیا برخی سوال ها از وزیران در کمیسیون های تخصصی جنبه سیاسی ندارد؟

بروجردی: مبنای کار ما قانون و آیین نامه داخلی مجلس است، مثلا در یک مورد خاص نماینده ای 6 یا هفت سوال از وزیری داشت حال اگر این سوال ها به صحن می آمد به همان میزان زمان از مجلس می گرفت، هیات رییسه مجلس با اتخاذ تدبیری با سوال کننده توافق کرد سوال های وی تجمیع شود تا وزیر ناگریز نشود بیش از یک بار به مجلس بیاید. زیرا مساله زمان بسیار مهم است.



** معاونان پارلمانی وزیران در قانع کردن نمایندگان نقش ویژه ای دارند

سوال: برخی وزیران همچون اطلاعات و امور خارجه به دلیل دیپلماسی پنهان نمی توانند برخی مسایل را در پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح کنند آیا نباید در این راستا هیات رییسه مجلس تدابیری اتخاذ کند؟

بروجردی: این موضوع از مشکلات موجود است، برخی از وزیران همچون اطلاعات، امور خارجه یا کشور نمی توانند به دلیل مسایل امنیتی و منافع ملی در صحن علنی مجلس مطرح کنند و چون نمی توانند نارضایتی مجلسی ها را به دنبال دارد، نقش معاون پارلمانی در این موضوع بسیار مهم و برجسته است.

آنان باید بتوانند در گفت و گو با سوال کنندگان، آنها را قانع کنند که نباید این مطالب از صحن و پشت تریبون مجلس که برای همه دنیا پخش می شود، بیان شود.



**نظارت کنندگان در عرصه هسته ای تقویت می شوند

سوال: اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرده که کمیته نظارت بر تیم مذاکره کننده هسته ای تشکیل شده است؟ آیا چنین تیمی شکل گرفته است؟

بروجردی: من از وجود کمیته نظارت بر مذاکرات هسته ای مطلع نیستم، البته کارگروه های مختلفی در شورای عالی امنیت ملی وحود دارد که بحث، گفت وگو و رصد اطلاعات را بر عهده دارند ولی این که کمیته جدیدی تحت عنوان نظارت بر مذاکرات هسته ای تشکیل شده باشد، حداقل من مطلع نیستم.

این موضوع مطرح است که به مجموعه افرادی که در عرصه هسته ای تصمیم گیر و نظارت کننده هستند، یکی- دو نفر برای تقویت این مجموعه اضافه شود، ولی این که سازو کار جدیدی تعریف شده و یک تیمی برای نظارت تشکیل شده باشد، مطلع نیستم.



**طرح الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی به هیات رییسه نرفته است

سوال: طرحی در مجلس با عنوان الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی مطرح است آیا مفاد این طرح مخالف توافقات ژنو نیست؟

بروجردی: این طرح هنوز به هیات رییسه مجلس نرفته است، چراکه امضای نمایندگان در حال افزایش است، پس از ارائه این طرح به هیات رییسه می بایست به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای رسیدگی تخصصی ارجاع می شود .

من در دیدار با هیات های اروپایی مطالبی درمورد این طرح عنوان کردم چون برای آنان سوال هایی مطرح بود. خط قرمز ما بمب هسته ای است، ما مخالف جدی آن هستیم و در دستیابی به دستاوردهای فناوری غیر از از بمب هسته ای را جزو حقوق قانونی خود می دانیم که در معاهده ان. پی. تی و آژانس هم تعریف شده است.

می توانیم بر اساس نیاز غنی سازی را انجام دهیم، آقایان که طراح این طرح هستند،معتقدند مثلا ما اگر زمانی بخواهیم موتور کشتی های اقیانوس پیما کشور را به سوخت هسته ای تجهیز کنیم ، این الزام را باید برای دولت ایجاد کنیم که در مدت دو سال موظف شود سوخت هسته ای کشتی های اقیانوس پیما را تولید کند.



سوال: آیا شما موافق این طرح هستید؟

بروجردی: ما نمی توانیم ایستا باشیم، سیاست ما هم پیشرفت علمی و احیای تمدنی است که ایران اسلامی در آن نقش بسیار مهم و سهم زیادی داشته باشد، مثلا کتاب قانون بوعلی قرن ها در مهم ترین دانشگاه های دنیا در طب تدریس می شد و بسیاری از دانشمندان گذشته ما در عرصه علمی تاثیرگذار بوده اند چنین ملتی با چنین سابقه و نقشی در تمدن اسلامی نمی تواند، متوقف شود. تعداد امضاهای این طرح هم اکنون بیش از 200 امضا است.

سوال: آیا شما این طرح را امضا کردید؟

بروجردی: من اصل این دیدگاه را که بر اساس نیازهای کشور عمل کنیم را کاملا قبول دارم اما، این که محدود به غنی سازی 60 درصد باشیم، معتقدم ما این حق را داریم که براساس نیاز غنی سازی را انجام دهیم.



سوال: آیا این طرح تداخلی با مذاکرات ژنو ندارد؟

بروجردی: فکر نمی کنم چون این یک ایده است و ایده هم اگر منطقی و قابل دفاع باشد، می تواند جای خود را داشته باشد، به نظرم این طرح مراحل مقدماتی دارد تا به آن مرحله برسد و کار انجام شود.

این دیدگاهی است که تعداد قابل توجهی از نمایندگان داشتند و هنوز مسیر قانونی خود را طی نکرده است که به الزام تبدیل شود.



**پیشگیری مهم ترین موضوعی است که خوب به آن عمل نمی شود

سوال: گفته می شود نام چند نفر از نمایندگان مجلس هشتم در پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی وجود دارد، کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم اکنون در حال بررسی این موضوع است، از نظر شما چگونه باید با این افراد برخورد شود؟

بروجردی: موضوع اختلاس و فساد اقتصادی موضوع بسیار مهمی است، چون انتظار طبیعی افکار عمومی و ملت این است که در جامعه اسلامی ما چنین پدیده هایی در حداقل باشد، نه این که چنین موضوعاتی همانند اختلاس شهرام جزایری، اختلاس در بیمه ایران و حلقه های متعدد این زنجیره شکل بگیرد، این اشکالی است که بیشتر به سیستم نظارتی ما باز می گردد.

فرض بر این است که چشم تیز بین ارگان های اطلاعاتی و نظارتی بتوانند، پیشگیری کنند. بعد از این که ساختمانی خراب شد، دیگر خراب شده است، این نقص بزرگی در سیستم ما است معمولا بانک ها و ارگان های متعدد دارای بخش حراست هستند که براین مساله نظارت می کنند، بنابر این پیشگیری مهم ترین رکنی است که خوب عمل نمی شود، اگر خوب عمل می شد شاهد این اشکال ها نبودیم.

با وجود این در همه جای دنیا حتی در کشورهای بزرگ سرمایه داری این اتفاقات رخ می دهد، اگر این وظیفه به نحو احسن انجام شود باید مفاسد اقتصادی به حداقل برسد، نباید به طور مستمر تکرار شود و اگر تکرار شد با یک شفافیت و یک اقدام عاجلی برخورد شود. اگر غده چرکینی وجود داشت باید جراحی و آن را تخلیه کرد، این قاعده عقلی و منطقی است، از غوغاسالاری و تبلیغات گسترده هیچ چیز بیرون نمی آید.

مسوولیت رسیدگی به این مسایل برعهده قوه قضاییه است و این قوه در زمینه این سه هزار میلیارد تومان اختلاس دادگاه های متعددی برگزار کرد، به نظرم من باید کار را نهایی کنند همه ابعاد آن برای افکار عمومی مشخص و شبهات آن رفع شود و این نباید به یک سناریو تبدیل شود که به طور مستمر و زنجیره ای ادامه یابد، بالاخره تخلفی صورت گرفته احکامی صادر شده مجرمین باید به سزای اعمال خود برسند و کالبد شکافی برای جلوگیری از تکرار این نکته انجام شود.

اخیرا موضوع بابک زنجانی مطرح است،باید به گونه ای عمل کنیم که مردم خاطر جمعی بیشتری در حفاظت از سرمایه های ملی داشته باشند.



**با توجه به نرخ تورم، بودجه بخش دفاعی کاهش داشته است

سوال: آیا بودجه بخش دفاعی در لایحه بودجه سال 93 کل کشور کاهش یافته است؟

بروجردی: ما یک مصوبه ای درمورد بخش دفاعی کشور براساس قانون برنامه پنجم توسعه داریم که امیدواریم در کمیسیون تلفیق مجلس به این مصوبه عمل شود و به تصویب برسد، چراکه تقویت بنیه دفاعی کشور ضرورت جدی است و چون دارای پایه قانونی در قانون برنامه است، باید انجام شود.

با توجه به نرخ تورم در کشور ثابت ماندن رقم بودجه دفاعی به معنای کاهش آن است، این رقم باید متناسب با تورم افزایش یابد.



**هر نماینده حق اظهار نظر در مسایل خارجی و داخلی دارد

سوال: نظر شما درمورد نطق میان دستور علی مطهری نماینده مردم تهران و اقدام قوه قضاییه چیست؟

بروجردی: هر نماینده ای حق اظهار نظر در مسایل داخلی و خارجی دارد و این براساس اصل 84 قانون اساسی است. در مجلس ششم به طور مستمر در نطق های پیش از دستور نمایندگان مطالبی گفته می شد که فضای جامعه را متشنج می کرد، البته ما نباید از ادبیاتی استفاده کنیم که جامعه ایران که یک جامعه ارزشی است و ما بیش از هر زمان دیگری در برابر تهاجم دشمن، نیازمند اتحاد و انسجام هستیم، دچار تنش و عکس العمل شویم.

از این منظر به نظر می رسد رعایت کردن طرح مسایل و ادبیاتی که منجر به فضای منفی می شود، موضوعی است که باید توسط نمایندگان رعایت شود.



**تعامل مجلس و دولت به حفظ بهتر منافع ملی کمک می کند

سوال: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعامل میان دولت و مجلس به نظر شما سطح تعاملات مجلس نهم و دولت یازدهم چگونه است؟

بروجردی: مبنا باید تعامل دولت و مجلس باشد با این تعامل ظرفیت ها تقویت و منافع ملی بهتر حفظ می شود، تعامل فقط نباید در حرف باشد یا در نشست هایی باشد که جملات زیبا رد و بدل می شود، بلکه باید تعامل واقعی باشد و به گونه ای که به درک طرفین از شرایط بیشتر منتهی شود و در هر صورت برای یک وزارتخانه، وزیر آن با رای اعتماد مجلس انتخاب می شود.

بهتر است دولت درمورد وزیران پیشنهادی خود با مجلس مشورت کند این چه ضرری دارد، بالاخره مجلس باید رای دهد که این به تفاهم کمک می کند.

نشست مشترک پنج شنبه گذشته رییس جمهوری با روسای کمیسیون های تخصصی مجلس و اقتصاددانان در موضوع هدفمندی یارانه ها بسیار مفید بود و به افزایش تعامل دولت و مجلس کمک کرد، چنین نشست هایی فضای تقابل را از بین می برد.



**مرگ ماجد الماجد پس از دیدار با یک هیات عربستانی مشکوک است

سوال: نظر شما درمورد مرگ مشکوک ماجد الماجد تروریست سعودی چیست؟ قرار بود مجلس هیاتی را برای رسیدگی به انفجار در مقابل سفارت ایران در لبنان به بیروت اعزام کند.

بروجردی: در سفری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به لبنان، محمد حسن آصفری عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز حضور دارد، این حق مسلم ایران است که نسبت به سرنوشت جنایتکار و تروریستی که این حادثه تاسف باری را در مقابل سفارت ایران در بیروت به وجود آورد و دو نفر از هموطنان ما را به شهادت رساندند و تعداد زیادی هم مجروح شدند، حساس و پیگیر باشد، نمونه برداری زیادی در آزمایشگاه های لبنان و پزشک قانونی این کشور انجام شده است، فکر می کنم، ابعاد کار کاملا مشخص است.

در این که این فرد تبعه عربستان است شکی نیست، این چنین مرگی آن هم بعد از ملاقات هیاتی از عربستان با این فرد، در زمانی که زنده بوده و بعد این اتفاق افتاد، کاملا مشکوک است، همه چیز در آن غیر طبیعی است به نظر می رسد طراحی به این صورت بوده که این سند مهم زنده از بین برود و نتواند رسوایی را با زنده بودنش رقم بزند.

اقدامی که روسیه علیه عربستان انجام داد بود، مهم بود. این اقدام نشان می دهد فقط بحث عربستان محدود به لبنان و این حرکت ماجد الماجد نیست، این که بندر سلطان رییس سازمان اطلاعات عربستان چندی پیش به روسیه می رود و ولادیمیر پوتین را تهدید می کند که اگر دست از سیاست های حمایتی از سوریه برندارد، حوادث بدی اتفاق می افتد و پس از آن هم حوادث بدی اتفاق افتاد، نشان از واقعیت دیگری است.

این که رییس جمهوری یک کشور بزرگ مثل روسیه که عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هم است، سریعا عربستان را تهدید و به طور رسمی از سازمان ملل و شورای امنیت درخواست می کند نام این کشور را در لیست حامیان تروریست قرار دهد به نظر من پدیده کاملا مهمی است.

در حال حاضر دیدگاه جدید روسیه نسبت به عربستان و بالا گرفتن تب القاعده و تروریست هایی که این گونه عمل می کنند، بحث داغ و مهمی در منطقه است.



**ما خواهان روابط خوب با عربستان هستیم

سوال: آیا روابط ایران و عربستان می تواند از تیرگی کنونی نجات یابد؟

بروجردی: بد بودن روابط ایران با عربستان به دلیل مواضع این کشور است، وگرنه هم رییس جمهوری اسلامی ایران در آغاز مسوولیتش و هم وزیر امور خارجه صریحا درمورد سیاست ایران در قبال عربستان اعلام کردند، ما خواهان روابط خوب هستیم ولی آنان به دلایل خاص خودشان سیاست دیگری را دنبال می کنند، طبیعی است که این سیاست هیچ گونه نتایجی برای عربستان نداشته و عربستان عملا در بسیاری از مسایل منطقه به دلیل همین تکروری ها و حمایت از گروه های تندرو ناموفق بوده است، بنابر این بحث روابط ایران و عربستان یک بحث باز است که هر وقت ما شاهد تغییر یا تعدیل سیاست های این کشور در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران بودیم، می تواند زمینه برای گفتمان مبتنی بر منافع متقابل آماده باشد.



**اجلاس ژنو 2 در باره سوریه بدون ایران ناموفق است

سوال:آیا اجلاس ژنو 2 درباره سوریه بدون حضور جمهوری اسلامی ایران موفق خواهد بود؟

بروجردی: بدون حضور جمهوری اسلامی ایران در ژنو این اجلاس ناموفق خواهد بود، با توجه به این که بزرگ ترین نقش را جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات سوریه می تواند، داشته باشد و ما از این امتیاز برخوردار هستیم که هم با دولت سوریه رابطه خوب و نزدیکی داریم و هم این که جدای از دولت تاکنون حداقل دو بار معارضین و مخالفین سیاسی دولت سوریه را در کنار دولتی ها نشاندیم و تلاش کردیم با هم مذاکره کنند، در نهایت بحران سوریه از طریق مذاکرات سوری- سوری حل و فصل خواهد شد.



**شارون چهره منفور دنیا است/رسانه ها بیشتر به جنایت های وی بپردازند

سوال: مرگ آریل شارون و بازتاب آن در منطقه را چگونه ارزیابی می کنید

بروجردی: بدون تردید این جنایتکار صهیونیست منفورترین چهره بود چراکه در حق فلسطینیان بزرگ ترین جنایت ها را انجام داد و این حق مردم فلسطین است که در غزه مردم با شور و نشاط شیرینی پخش کنند و جشن بگیرند و ما هم در شادی آنها شریک هستیم. در جهان امروز که جهان بی عدالتی ها است اگر در میان قدرت های غربی یک وجدان بیداری وجود داشت آنها باید خیلی پیش تر از این ها برای این جنایتکار دادگاهی تشکیل می دادند.

همان گونه که در برخی صحنه های جهانی اقداماتی انجام می دادند، نباید اجازه می دادند این فرد به این صورت و در یک کمای هشت ساله به دلایلی نگه داشته شود و نباید به این میزان شاهد بی تفاوتی مسوولان بین المللی به ویژه در سازمان ملل در قبال این جنایتکار باشیم.

در حال حاضر افکار عمومی کشورهای اسلامی و ملت ایران خوشحال هستند که دیگر چنین جنایتکاری از این فضای موجود در دنیا تنفس نمی کند و به سزای اعمالش در آن دنیا می رسد منتها در حال حاضر رسانه ها باید هر چه بیشتر جنایت های این جنایت کار را اطلاع رسانی کنند.

گفت وگو از مهرنوش خانزایی و سمیه لاری

سیام**9121**1336
کد N58995

وبگردی