آفتاب
در همایش«هادیان رضوان» تاکید شد

کلاس‌های دین‌آموزی باید از جذابیت بیش‌تری برخوردار باشند

کلاس‌های دین‌آموزی باید از جذابیت بیش‌تری برخوردار باشند

به همت معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی همایش«هادیان رضوان» در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همایش«هادیان رضوان» از سلسله همایش‌های سبک زندگی اسلامی، با حضور حجج‌ اسلام والمسلمین داوود نژاد، مهدیزاده، عربی و جمعی از مربیان با موضوع جشن تکلیف دختران، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد. گفتگوی صمیمی، انتقال تجربیات و پیشنهادات معلمان در خصوص جشن تکلیف از جمله برنامه‌های این همایش بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم داوودنژاد در این همایش به تبیین رویکرد روانشناسانه تربیت دینی و بایسته‌های مربیان پرداخت و افزود: دانش، بینش، مهارت کنترل و انگیزه در آموزش تربیت دینی به نوجوانان از تاثیر به سزایی برخوردار است.

وی اثرگذاری دینی، رفاقت و رفتار شناسی را عوامل موثر در ارتباط بین فردی و جمعی دانست و افزود: به رفیق عشق می‌ورزیم و دوستش داریم ولی الگوی دوست داشتنی را علاوه بر این که دوست داریم قبول داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: یک مربی و معلم خوب، در حوزه دین صد در صد راه را نشان نمی‌دهد بلکه راهیابی را به دانش‌آموزان می‌آموزد و در حقیقت معلم باید هم بیاموزد و هم صید کردن را آموزش دهد.

وی به مراحل مهندسی تربیت دینی اشاره و عنوان کرد: تسخیر خانواده‌ها و مخاطب شناسی از عوامل اساسی مقدمات تربیت دینی در محیط آموزشی است و اطلاعات کسب کردن توسط گوش، چشم، فکر و احساس از ابزارهای شناسایی مخاطب شناسی است.

وی ایجاد جذابیت دینی را برای درک هر چه بهتر آموزه‌های دینی بسیار موثر ذکر کرد و افزود: تنوع گرایی، تفاوت گرایی و مدیریت پرسش و پاسخ از ویژگی‌های مهم در کلاس دینی است.

داوود نژاد گفت: استفاده از رسانه‌های سمعی بصری، ارشاد و تبلیغ اسلام به شکل فرد به فرد، دوست داشتنی بودن به جای با ابهت بودن، ایجاد انگیزه و علاقمندی به جای آموزش و مدیریت ایجاد شادی، غم و استرس از عوامل تنوع گرایی در جذابیت دینی است.

وی اظهار کرد: شخصیت افراد انواع مختلفی دارد که طبیعی و غیرطبیعی، ایمن و ناایمن و درون‌گر و برون گرا از انواع آن هستند. آموزش نوجوانان بر حسب شخصیت آنان باید متفاوت باشد.

وی عنوان کرد: کلاس‌های دین آموزی باید از جذابیت بیش‌تری در مقایسه با سایر کلاس‌ها برخوردار باشند و تفاوت در شروع، متن و پایان، به کلاس آموزش دینی جذابیت بیشتری می‌بخشد.

این استاد در ادامه افزود: تفاوت در شروع به معنی این که با خواندن شعر و یا داستان، درس را شروع کنیم، تفاوت در متن به معنی چگونگی تحلیل ومدیریت پاسخ‌ها، مسئله شوخی و مزاح در ارتباط ها، تاثیر و نتایج هر سوال و تفاوت در پایان کلاس از عوامل ایجاد تفاوت و جذابیت کلاس‌های دینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مهدی‌زاده در این همایش نیز به تبیین مدل‌سازی، ارائه روش‌های نوین آموزشی و انتقال مفاهیم به مخاطب کودک و نوجوان پرداخت و عنوان کرد: برای آموزش خوب و موثر باید، فهمیدن در کنار فهماندن صورت بگیرد و فهمیدن مطالب هنگامی موثر واقع می‌شود که موفق شویم مطالب را به آن‌ها خوب بفهمانیم.

وی به نقش وظایف معلم در تربیت دینی اشاره و عنوان کرد: یک معلم زمانی در آموزش موفق است که تخصص لازم آموزشی را کسب کرده باشد و همه دانش آموزان باید از نحوه تدریس او لذت ببرند.

این مجری برنامه کودک و نوجوان اظهار کرد: برای تشویق نوجوانان به امر نماز، باید در ابتدا فلسفه نماز خواندن را برای آن‌ها بازگو کنیم و بعد آن‌ها را با نماز آشنا کنیم.

در بخش دیگری از این همایش، استاد طائب به تصحیح قرائت نماز و فلسفه آن پرداخت و گفت: عصاره قرآن در نماز و فشرده آن در سوره حمد است. بحث نماز، بسیار شیرین و زیباست و قرائت درست آن از مسائل مهم در نماز است.

در پایان این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین عربی، به موضوع احکام تکلیف فلسفه نماز، حجاب، وضو و غسل پرداخت و احکام تقلید، طهارت و نماز عنوان شد.

انتهای پیام

کد N58903

وبگردی