آفتاب

گروه‌های مخالف تندرو در سوریه حقوق زنان را نقض می‌کنند

گروه‌های مخالف تندرو در سوریه حقوق زنان را نقض می‌کنند

دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی اعلام کرد که گروه‌های مخالف تندرو در سوریه در مناطق تحت کنترل‌شان محدودیت‌هایی را علیه زنان و دختران اعمال می‌کنند که هیچ جایی در قوانین سوریه ندارد.

دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی اعلام کرد که گروه‌های مخالف تندرو در سوریه در مناطق تحت کنترل‌شان محدودیت‌هایی را علیه زنان و دختران اعمال می‌کنند که هیچ جایی در قوانین سوریه ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود آورده است: قوانین سختی که برخی گروه‌های مخالف و مسلح تندرو در مناطق شمال و شمال شرق سوریه اعمال کرده‌اند نقض حقوق بشر زنان و دختران است که مانع از ادامه فعالیت‌های روزمره آن‌ها می‌شود.

این سازمان پس از گفت‌وگو با 43 پناهنده سوری در کردستان عراق و چند پناهنده دیگر در اردوگاهی در ترکیه تشریح کرد که جبهه النصره و دولت اسلامی شام و عراق شرایطی را در برخی نقاط سوریه به وجود آورده و مانع از رفت و آمد آزاد زنان و دختران به اماکن عمومی، اشتغال آن‌ها و حضورشان در مدارس می‌شوند.

لیزل گرنتولتز پژوهشگر حوزه حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر اظهار کرد: گروه‌های تندرو در سوریه آزادی‌های زنان و دختران سوری را که سال‌هاست در این کشور رواج داشته است از بین برده‌اند و اکنون آن‌ها حقوقشان را از دست رفته می‌بینند.

محدودیت‌هایی که دو گروه نامبرده برای زنان و دختران اعمال کرده‌اند تاثیرات زیادی بر زندگی روزمره آن‌ها داشته است. به عنوان مثال در این شرایط آن‌ها قادر به حضور در مدرسه یا محل کار خود نیستند و برای تامین نیازهای روزمره‌شان دچار مشکل هستند. برخی از پناهندگان در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر از ربوده شدن زنان توسط اعضای گروه‌های نامبرده خبر دادند. یکی از آن ها در این باره گفت: در همسایگی ما یک زن با سه فرزندش زندگی می‌کردند و چون اجازه نداشتند بدون حضور یک مرد از خانه خارج شوند در جنگ کشته شدند.

این در حالیست که مصاحبه‌شوندگان در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر تاکید داشتند که پیش از این در جامعه‌ای زندگی می‌کردند که دارای برابری جنسیتی بود و آن‌ها می‌توانستند آزادانه مدرسه بروند، کار کنند، در اماکن عمومی حضور داشته باشند و آزادانه دین و عقاید خود را انتخاب کنند، اما اکنون محدودیت‌های اعمال شده توسط این گروه‌ها زندگی روزمره‌شان را تحت تاثیر قرار داده است. آن‌ها در صورت عدم پیروی از قوانین جدید با مجازات و تنبیه روبرو خواهند شد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، قوانین مذکور که اغلب در خصوص زنان است مواردی چون نحوه پوشش، ممنوعیت رفت و آمد زنان بدون حضور یک مرد و ممنوعیت بیرون آمدن مردان بعد از ساعت 5 بعدازظهر ممنوعیت حضور زنان در محیط کار و محدودیت دسترسی آن ها به امکانات آموزشی و تحصیل را شامل می‌شوند.

لیزل گرنتولتز در ادامه گفت: جبهه‌ النصره و دولت عراق و شام مدعی‌اند که اقدامات آن‌ها بخشی از یک جنبش اجتماعی است، اما این رفتارها نشان می‌دهد که آن‌ها به جای این که امکانات اجتماعی برای زنان و دختران فراهم کنند تنها قصد دارند آزادی‌های آن‌ها را از بین ببرند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که زنان و دختران در این منطقه امنیت ندارند و همواره در ترس از ربوده شدن و مجازات بسر می‌برند. یک زن 44 ساله و یک دختر جوان 22 ساله در این گفتگوها تشریح کردند که طی حملات نیروهای این گروه‌ها که به نظر می‌آید از اعضای جبهه‌النصره بودند ربوده و بعد از چند روز آزاد شده‌اند.

بر اساس استانداردهای بین‌المللی همه افراد آزاد هستند دین، عقیده و رفتارهای مذهبی‌شان را خود انتخاب کنند و قوانین سوریه نیز از این استانداردها حمایت می‌کند.

انتهای پیام

کد N58502

وبگردی