آفتاب
تحولات آسیا/

رزمایش ژاپن در شرق توکیو/ انفجار در فیلیپین 24 زخمی برجا گذاشت

رزمایش ژاپن در شرق توکیو/ انفجار در فیلیپین 24 زخمی برجا گذاشت

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: تصمیم روسیه و ژاپن برای بازبینی در تفاهم نامه تبادلات دفاعی، رزمایش ژاپن در توکیو و زخمی شدن 24 نفر بر اثر انفجار در فیلیپین از جمله خبرهای مربوط به شرق قاره آسیا به شمار می روند.

هند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که "دویانی خوبراگاده" مقام کنسولگری هند در نیویورک که به اتهام جعل روادید در آمریکا بازداشت شده بود و پس از مدتی به هند بازگشته تاکید کرد بیگناهی خود را اثبات می کنم.

فیلیپین

اسکای نیوز نیز از زخمی شدن 24 نفر  از جمله چندین دانشجو و استاد بر اثر انفجار یک بمب در محوطه دانشگاهی در منطقه آراکان در استان میندانائو در فیلیپین خبر داد که از راه دور کنترل می شد. همچنین حال 17 از مجروحین وخیم گزارش شده است.

همزمان با گمانه زنی ها درباره نقش داشتن شبه نظامیان کمونیست در این انفجار، تحقیقات درباره عاملان آن آغاز شده و هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

ژاپن

راشاتودی نیز از رزمایش ارتش ژاپن تحت عنوان "دفاع از جزیره" در شرق توکیو خبر داد که با هدف بازپس‌گیری جزایر مورد مناقشه سنکاکو در دریای چین شرقی برگزار شد.

برگزاری این رزمایش در پی ورود سه فروند کشتی دولتی چین به آبهای برون ساحلی جزایر تحت کنترل ژاپن موسوم به سواحل جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی است که چینی ها از آن به عنوان دیائویو یاد می کنند.

بر این اساس چینی ها با ورود به آبهای این جزایر در پی آن هستند تا نشان دهند مالکیت این جزایر بدون سکنه که سرشار از منابع سوخت فسیلی و ماهیگیری بوده، از آن پکن است.

خبرگزاری فرانسه نیز از تصمیم روسیه و ژاپن برای بازبینی در تفاهم نامه تبادلات دفاعی با هدف توسعه همکاریهای دو جانبه در زمینه امنیتی خبر داد و نوشت: توکیو و مسکو در پی امضای تفاهم نامه جدید در نشست اوایل پاییز وزرای دفاع هستند.

سریلانکا

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که در پی پایان ماموریت "استفن راپ" فرستاده ارشد آمریکا به سریلانکا، واشنگتن خواستار آغاز تحقیقات درباره موارد نقض حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی شد.

سفارت آمریکا ضمن انتقاد از دولت سریلانکا در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی کشته شدن 40 هزار غیرنظامی بر اثر بمباران مناطق مسکونی توسط ارتش در جریان مبارزه علیه شورشیان تامیل شد.

همچنین همزمان با اعلام آمادگی دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس برای انجام تحقیقات بین المللی درباره موارد نقض حقوق بشر در سریلانکا در جریان نشست کشورهای مشترک المنافع در نوامبر 2013، شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز از آغاز تحقیقات درباره موارد نقض حقوق بشر در سریلانکا خبر داد.

کد N57504

وبگردی