آفتاب
وزیر بهداشت در پاسخ به ایرنا:

متهم اصلی آلودگی هوا، صنایع شهرهای بزرگند

متهم اصلی آلودگی هوا، صنایع شهرهای بزرگند

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرنشینی و مهاجرت افسارگسیخته را بلاگیر شهرهای بزرگ دانست و گفت: متهم اصلی آلودگی هوا در این شهرها، صنایع بزرگ هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید حسن قاضی زاده هاشمی روز دوشنبه در حاشیه نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در پاسخ به ایرنا درباره علت اصلی آلودگی هوا، با بیان این که آلودگی هوا بیماران سلامت را افزایش می دهد، اظهار کرد: صحبت های اصلی را در هفته آینده که روز هوای پاک است مطرح می کنم.

قاضی زاده شهرنشینی و مهاجرت های افسارگسیخته را بلاگیر شهرهای بزرگ دانست و تصریح کرد: البته صنعت که بخشی از زندگی شهری است متهم اول است و به نظر می رسد که همه حرفش را می زنند اما تلاش جدی برای حل آن صورت نمی گیرد.

وی با یادآوری آلودگی هوای نیویورک که روزگاری در دود بود و امروزه حل شده است، تاکید کرد: مشکل آلودگی هوا راه حل دارد، اگرچه سخت و پرهزینه است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: با وجود موانعی که صرفا با دست دولت گشوده نمی شود، دولت و شخص رییس جمهوری برای حل این معضل اهتمام جدی دارد.

وزیر بهداشت،درمان وآموزش پزشکی گفت: باید بین آرمان گرایی و واقع بینی حد وسط را دنبال کرد. در زمینه پزشکی کارهای زیادی انجام شده است اما در بخشی که الان وابسته هستیم باید تلاش کنیم که وابستگی را به حداقل برسانیم.

قاضی زاده با تاکید بر این که باید تلاش کنیم تا پایان دولت یازدهم وابستگی به واکسن های شایع قطع شود، افزود: درباره مواد اولیه دارویی هم به دنبال کاهش یک سومی وابستگی هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد با حضور جوانان و فرهیختگان به عرصه تحقیق و پژوهش تولید محور، این آرزوی ملت ایران نیز محقق شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که خود از محققان نمونه کشوری در سال های گذشته بوده است، اظهار کرد: علیرغم مسئولیت وزارت، در زمینه تحقیق و پژوهش همچنان فعالیت دارم.

قاضی زاده در عین حال تاکید کرد: دغدغه اصلی ما معیشت و مشکلات مردم در حوزه سلامت است و از این رو کمتر به پژوهش می پردازم.

وی میزان تولید داخلی مواد اولیه دارویی را حدود 48 درصد اعلام کرد و گفت: باقی مانده این عدد تا 100 درصد را از واردات تامین می کنیم که تلاش می شود در طول چهارسال دولت یازدهم این میزان کاهش یابد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم چنین درباره بیمه وسوالات زیاد مردم، گفت: مشکلات اصلی سازمان های بیمه گر، منابع اعتباری است و در کنار آن مصرفگرایی که در فرهنگ عامه متاسفانه وجود دارد و هم در مجموعه همکاران پزشکی.

قاضی زاده هاشمی با بیان این که امیدواریم به شهامتی برسیم که در صورت نیازنداشتن بیمار به دارو یا اقدام تشخیصی مطرح کنیم، اظهار کرد: این دو مشکل باید حل شود تا سازمان های بیمه گر بتوانند به تعهداتشان عمل کنند.

وی با یادآوری جلسات مشترک وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تقریبا در مورد مسیر ترسیم شده برای چهارسال آینده اتفاق نظر داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: امیدواریم اقداماتی که در چند ماه گذشته انجام شده است به تخصیص سهمی از یارانه ها به حوزه سلامت منجر شود تا در این دوره مشکل سلامت و مردم را در حدی که دغدغه و درد مردم را کاهش دهد.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر این که حل این مشکل منحصر به دولت نیست، افزود: مجلس و سیاست گذاران اصلی کشور باید اتفاق نظر پیدا کنند که سلامت اولویت اول کشور است و مشکلاتی را در زمینه های اجتماعی و مانند آن برای کشور ایجاد کرده و هم چنان رو به فزونی است.

وی تاکید کرد که ما آمده ایم تا چنین اتفاقی بیفتد و امیدواریم همه کمک کنند و از اعتباراتی که در این حوزه می آید مراقبت کنیم و ساختار را به گونه ای تعیین کنیم که این اقدامات پایدار بماند.

سیام(4)1429 ** 1418
کد N57307

وبگردی