آفتاب
در پی تشدید اعتراضها به یک طرح دولت /

عبدالله گل رهبران احزاب سیاسی را جهت مشورت به کاخ ریاست جمهوری دعوت کرد

عبدالله گل رهبران احزاب سیاسی را جهت مشورت به کاخ ریاست جمهوری دعوت کرد

آنکارا- ایرنا- ˈ عبدالله گل ˈ رییس جمهوی ترکیه با بروز تنش در مجلس و اعتراضها به طرح دولت برای محدود کردن اختیارات شورای عالی قضات ، رهبران احزاب مخالف را برای مشورت به کاخ ریاست جمهوری دعوت کرد.

به گزارش ایرنا ، عبدالله گل روز دوشنبه از ˈکمال قلیچدار اوغلوˈ رهبر حزب جمهوریخواه خلق، ˈدولت باغچه لی ˈرهبر حزب حرکت ملی و ˈصلاح الدین دمیر تاش ˈ رهبر حزب صلح و دمکراسی که در مجلس ترکیه شماری از کرسی ها را در اختیار دارند دعوت کرد که امروز به طور جداگانه در کاخ ریاست جمهوری با وی دیدار کنند.

مجلس ترکیه طی دو روز گذشته در جریان بررسی طرح دولت برای محدود کردن اختیارات شورای عالی قضات در کمیسیون دادگستری شاهد درگیری و کتک کاری میان نمایندگان حزب حاکم و احزاب مخالف بود.

درگیری میان نمایندگان عضو کمیسیون دادگستری مجلس ترکیه هنگام بررسی طرح تغییر ساختار مجمع عالی قضات و دادستان ها (که اختیارات گسترده ای به وزیر دادگستری ترکیه به عنوان رئیس این مجمع میدهد ) روی داد و رئیس کمیسیون ناگزیر شد برای مدتی جلسه را تعطیل کند.

نمایندگان حزب مخالف جمهوریخواه خلق شعارهمه جا رشوه همه جا فساد سر دادند.

مشاجره لفظی میان نمایندگان مجلس به ناسزاگویی و کتک کاری کشید.

شورای عالی قضات و دادستان های ترکیه روز جمعه با محکوم کردن طرح دولت برای محدود کردن اختیارات این شورا، اصلاحات پیشنهادی دولت رجب طیب اردوغان را مغایر با قانون اساسی دانست.

شورای عالی قضات و دادستانان ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: به موجب اصلاحیه پیشنهادی، شورا باید به وزارت دادگستری گزارش کار بدهد که این اصلاحیه بر خلاف قانون اساسی و ماهیت مستقل شورا است.

دولت ترکیه روز چهارشنبه با ارایه طرحی از سوی نمایندگان حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ به مجلس ملی ترکیه خواهان تغییر ساختار شورای عالی دادستان ها و قضات این کشور شده بود.

در راستای طرح پیشنهادی نمایندگان حزب عدالت و توسعه، اختیار تحقیقات و اعلام مجازات به اعضای این شورا از مجمع عمومی سلب و به رییس شورا که وزیر دادگستری است، واگذار خواهد شد.

به گفته کارشناسان آگاه، تصویب طرح یاد شده به صورت فعلی شورای عالی دادستانها و قضات ترکیه را که عالی ترین مرجع رسیدگی به امور دادستانها و قضات ترکیه است به صورت سازمانی تحت اداره وزارت دادگستری ترکیه درمی آورد و استقلال قضات و دادستانها را زیر سوال خواهد برد.

خاورم ** 2010**230 *1446
کد N57271

وبگردی