آفتاب

عضو کمیسیون امنیت ملی: برنامه اقدام مشترک نیازی به تصویب مجلس ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی: برنامه اقدام مشترک نیازی به تصویب مجلس ندارد

تهران-ایرنا-عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برنامه اقدام مشترک را توافقی داوطلبانه، موقت و غیرالزام آور دانست و گفت: این برنامه شامل هیچ کدام از مواد و بندهای قانون برای ضرورت تصویب آن در مجلس، نمی شود.

«نوذر شفیعی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درخواست برخی نمایندگان مجلس برای به تصویب رسیدن توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) براساس اصل 125 قانون اساسی است که در آن قید شده که تمام عهد نامه ها، مقاوله نامه ها، موافقت نامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت ها پس از تصویب مجلس شورای اسلامی رسمیت می یابد.

وی افزود: در حالیکه آنچه در این اصل قانون اساسی آمده با توافقنامه ژنو مطابق نیست. در واقع آنچه بین ایران و گروه 1+5 تفاهم شده مشمول هیچ کدام از مفاد این اصل قانون اساسی نمی شود.

این کارشناس روابط بین الملل درباره دلایل این امر توضیح داد: آنچه با عنوان توافقنامه ژنو از آن یاد می شود در واقع یک برنامه عملی است که اجرای آن به صورت داوطلبانه انجام خواهد شد و در نتیجه آن تعهدات اجباری و قهرآمیزی برای ایران ایجاد نخواهد شد.

شفیعی با بیان اینکه امضای هیچ وزیرخارجه ای پای این توافقنامه نیست،اضافه کرد: حتی گفته شد که برنامه عملی که متعاقب آن تهیه و تدوین شد، باید در پایتخت ها مورد تایید قرار گیرد و هیچ سخنی از امضا شدن آن از سوی مقامات سیاسی و بالاتر نشده است. بنابراین ممکن است که در عمل برنامه اقدام مشترک در حد یک عهدنامه هم نباشد.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی توافق ژنو را برنامه داوطلبانه و آزمایشی دانست و گفت: توافق ژنو تعهداتی را برای ایران ایجاد می کند، اما از آنجا که این تعهدات موقت است و به احتمال بسیار زیاد دائمی نخواهد بود، بنابراین شامل هیچ کدام از مصادیق اصل قانون اساسی برای لزوم تصویب و تایید در مجلس شورای اسلامی نیست.

این روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: با این حال برای اینکه فاصله ای که این موضوع بین دولت و مجلس ایجاد کرده، برطرف شود و باعث ایجاد نگرانی هایی در روابط این دو قوه نشود، بد نیست که برخی از مقامات وزارت امورخارجه مثل گذشته که دکتر ظریف در مجلس حضور پیدا کرد و توضیح داد درباره گام های نخست اجرایی این برنامه مشترک به نمایندگان مردم توضیح دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تا زمانی که گام های اجرایی با روح و متن توافق نامه هماهنگ نباشد، فایده ای نخواهد داشت، عنوان کرد: بنابراین باید اجازه دهیم مجلس با وزارت امور خارجه دراین زمینه همکاری و تعامل داشته باشد.

وی افزود: برداشت من این است همان طور که توافق نامه هسته ای ایران و شش کشور قدرتمند دنیا به عنوان مسکن های روانی و آرام بخش برای فضای جامعه عمل می کند و با پیش گرفتن ساز و کارهای اجرایی مناسب در عمل هم تاثیرات خود را خواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد که نباید بی اعتمادی نسبت به گروه 1+5 را در داخل هم ایجاد کنیم.

نماینده مردم ممسنی در مجلس یادآور شد: وقتی مجلس رای خوبی به وزیرخارجه داده و تصمیمات تیم هسته ای از سوی شورای عالی امنیت ملی نظارت می شود و مقام معظم رهبری هم بر اعتماد کردن به دیپلمات ها تاکید دارند، بنابراین نمایندگان مردم در مجلس هم نباید بیش از حد حساسیت نشان دهند و نوعی بی اعتمادی به وجود آورند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه تاکید کرد: همه مسوولان و دلسوزان کشور باید از هرگونه رفتاری که باعث دلسردی دیپلمات ها شود و به آنها احساس ناامنی در داخل را منعکس کند، دوری کنند تا آنها تصور نکنند عقبه آنها شامل مردم و مجلس پشتیبان آنها نیستند .

به گفته وی، باید کاری کرد که مذاکره کنندگان با خیال آسوده به کار خود ادامه دهند، در صورت مشاهده کمترین کوتاهی و قصوری در رفتار دیپلمات ها و تیم مذاکره کننده هسته ای، مجلس می تواند آنها را بازخواست کند و یا رای عدم اعتماد به آنها بدهد.

این نماینده مجلس اظهار امیدواری کرد که برخی اصرارها از سوی نمایندگان در بحث ایجاد کمیته نظارت بر مذاکرات هسته ای و یا لزوم تصویب این برنامه مشترک در مجلس تنها به خاطر نشان دادن وجود مخالفت های داخلی به طرف غربی و همچنین افزایش قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده باشد.

شفیعی با بیان اینکه در زمینه عملکرد تیم هسته ای جای هیچ نگرانی نیست ادامه داد: اما توصیه می کنم برای رفع سوتفاهم ها، وزیر امورخارجه در مجلس حضور پیدا کند و توضیحاتی به نمایندگان بدهد. ضمن اینکه هر زمان مجلس اراده کرد و خواهان نظارت و یا ارائه گزارش شد، مسوولان وزارت خارجه باید دراین زمینه با مجلس همکاری کنند.

سیام(4)9173**1535
کد N56962

وبگردی