آفتاب

اوباما ماهیت عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا را تغییر نمی‌دهد

اوباما ماهیت عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا را تغییر نمی‌دهد

رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا تغییراتی را در محدود کردن جاسوسی این کشور از رهبران خارجی اعمال می‌کند اما بعید است که در روند کلی برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در جمع‌آوری داده‌ها و مکالمات تلفنی آمریکایی‌ها تغییراتی اعمال کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا حفاظت خصوصی و جمع‌آوری داده‌ها از شهروندان غیرآمریکایی را تمدید می‌کند؛ اقدامی که پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا به صورت دوستانه از شهروندان سایر کشورها جاسوسی می‌کند، صورت گرفت.

اوباما احتمالا یک فرد حامی حریم خصوصی را تعیین خواهد کرد تا در مقابل دادگاه جاسوسی و نظارت بر اطلاعات خارجی سخن بگوید. این اقدام در شرایطی انجام می‌شود که قرار نیست در ماهیت کلی عملکرد این سازمان تغییرات خاصی ایجاد شود، بلکه به گفته کارشناسان روش‌های جمع‌آوری اطلاعات تغییر خواهد کرد. این دادگاه درخواست‌ها برای جاسوسی را مورد تایید قرار می‌دهد.

وی همچنین قرار است در چند روز آتی با اعضای کمپانی‌ها و جامعه فناوری آمریکا دیدن کند که به واسطه اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا دچار خساراتی شده‌اند. هیات بازبینی اقدامات این آژانس که از سوی اوباما گردهم آمده، در چند روز آتی یافته‌هایش را اعلام می‌کند.

دادگاه‌های جاسوسی اطلاعات خارجی در مرکز مناقشات آژانس مذکور قرار گرفته است چرا که مسئول تایید برنامه‌های جاسوسی هستند و از آنجا که پیشینه‌ای در تایید حجم گسترده‌ای از درخواست‌های جاسوسی را دارند، اعلام یک حمایت از حریم خصوصی برای این جلسات غیر علنی می‌تواند به کم کردن حجم جاسوسی‌ها در آمریکا و سایر کشورهای جهان کمک کند.

بسیاری از این تغییرات ممکن است در نتیجه یافته‌های هیات بازبینی عملکرد آژانس از سوی اوباما باشد که قرار است این یافته‌ها را به‌زودی منتشر کند. این هیات بازبینی با هدف اولیه تعیین بخش‌های خاص آژانس مذکور که در خارج از مرزهای آمریکا فعالیت می‌کنند، تاسیس شده و بنابراین، باراک اوباما می‌تواند تغییرات مناسب و قابل توجهی را برای این بخش‌ها در نظر بگیرد.

اوباما و معاونانش در چند روز گذشته برای اتهام بازبینی برنامه‌های جاسوسی و آماده سازی خود برای اعلام یک بیانیه عمومی آنچنان که باید در عرصه مطبوعاتی حاضر نبودند. فعالان آزادی مدنی و حریم شخصی در کنار مدیران کمپانی‌های فناوری، از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهند تا برای توقف جمع‌آوری داده‌های اینترنتی، اطلاعات خصوصی افراد و کاربران آنلاین و مکالمات تلفنی این اصلاحات جدید را مورد تایید قرار دهد.

آژانس‌های دفاعی و اطلاعاتی آمریکا مدعی هستند که چنین اطلاعاتی برای ایمن و مصون نگه داشتن مردم ضرورت دارد، اما مشاور کاخ سفید در دسامبر سال 2013 اعلام کرد که هیچ شواهد و مدارکی مبنی بر اینکه این داده‌ها باعث توقف حملات تروریستی می‌شود، وجود ندارد.

تمام این تغییرات در نتیجه اقدامات افشاگری ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا صورت خواهد گرفت چرا که وی برنامه جاسوسی آمریکا را به چالش کشید و باعث ایجاد مناقشاتی در داخل و خارج آمریکا شد.

اگرچه آمریکا می‌گوید از افشاگران حمایت می‌کند، اما بسیاری در دولت واشنگتن همچنان به اسنودن به چشم یک دشمن می‌نگرند و باعث شده‌اند تا وی به کشورهای دیگر پناهنده شود. وی در حال حاضر در روسیه به سر می‌برد و پناهندگی یکساله دارد.

انتهای پیام

کد N56702

وبگردی