آفتاب

سبحانی نیا: غرب در قبال شیطنت تندروها برای عملیاتی نشدن توافق ژنو هشیار باشد

سبحانی نیا: غرب در قبال شیطنت تندروها برای عملیاتی نشدن توافق ژنو هشیار باشد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم عمل به توافق ژنو از سوی غربی‌ها گفت که اجرای این تعهدات به نفع ایران و کشورهای غربی خواهد بود.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: بعد از نشست‌های مختلف صورت گرفته و توافق اولیه‌ای که با حضور وزرای خارجی ایران و 1+5 انجام شد جمع بندی این نشست‌ها آن چیزی بود که توسط آقای عراقچی معاون وزیر خارجه اعلام شد و ما امیدواریم آغاز اجرای توافق نتیجه‌ی خوبی برای ایران و طرف‌های دیگر به دنبال داشته باشد.

وی افزود: حق همین بود که طرف‌های مذاکره دور از هرگونه کارشنکنی و صادقانه به تعهدی که در توافقات ژنو انجام شده پایبند باشند و برای ورود به عرصه‌ی عمل و حصول به نتیجه به جمع بندی برسند. خوشبختانه در این نشست‌ها این نوید داده شده که توافق ژنو از اول بهمن وارد فاز عملیاتی شود و ما امیدواریم این اتفاق بیفتد چرا که این موضوع هم به نفع ایران و هم طرف های غربی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌ آنچه در این مرحله باید مورد تاکید قرار گیرد پایبندی به توافقات صورت گرفته است. طبیعتا وقتی توافقی انجام می‌شود آنهایی که مخالف این توافق هستند وارد عمل می‌شوند و شیطنت می‌کنند تا توافق عملیاتی نشود. اما طرف‌های غربی باید با هوشیاری فضا را رصد کنند،‌ جلوی تندروها و افراطی‌ها را بگیرند و بدانند که منافع همه در اجرایی شدن توافق است.

سبحانی‌نیا با بیان این که مجلس شورای اسلامی و جمهوری اسلامی متعهد به اجرای توافق ژنو هستند یاد آور شد: البته این در صورتی است که طرف مقابل هم متعهد باشد اما اگر قرار باشد در مقام توافق یک جمع بندی وجود داشته باشد اما تلاش‌ها سمت و سوی دیگری پیدا کند و از دل اینها باز هم تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود قطعا ما هم تعهدی در قبال عمل به مفاد توافق‌نامه نداریم بلکه به دولت الزام می‌کنیم که کارش را به شکل گذشته و حتی وسیع‌تر دنبال کند.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره‌ی تهیه‌ی طرحی در مجلس برای افزایش میزان غنی سازی تصریح کرد: اگر طرف‌های غربی در توافق ژنو کارشکنی کنند مجلس هم دولت را به غنی سازی بالای 20 درصد ملزم می‌کند و من فکر نمی کنم این آن چیزی باشد که غربی‌ها می‌خواهند؛ لذا عمل به توافق از اول بهمن ماه محکی است برای این که در مواد و بندهای دیگر توافق نامه جلو برویم.

وی ادامه داد: علی رغم این که وجود اختلاف نظر در مسائل مختلف در مجموع ه‌ی نظام طبیعی است اما با توجه به این که تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌یی کارش را با حفظ اصول مورد تاکید دنبال کرده، مخالفت جدی در مورد کلیات توافق انجام شده وجود ندارد. البته ما همواره باید ملاحظات جدی درباره‌ی غیر قابل اطمینان بودن طرفهای غربی را مورد توجه قرار دهیم.

سبحانی نیا در پایان تاکید کرد: اگر به لبخندهای دشمن و طرف‌های غربی خوشبین نباشیم و بدانیم که طرف ما قابل اطمینان نیست، و با رعایت این ملاحظات برای اجرایی شدن توافق جلو برویم حمایت‌های خوبی از داخل برای توافق وجود خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N56657

وبگردی