آفتاب

حمله شورشیان به تاسیسات نفتی سودان‌جنوبی

حمله شورشیان به تاسیسات نفتی سودان‌جنوبی

یکی از مقام‌های دولتی سودان جنوبی گفت، شورشیان به تاسیسات نفتی این کشور خسارت وارد کرده‌اند و باید پاسخگوی این مساله باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایکل ماکویی لوئت، وزیر اطلاع‌رسانی سودان جنوبی گفت، دولت پس از آنکه نیروهایش کنترل "بنتیو"، مرکز استان الوحده را از نیروهای وفادار به ریک مچار، معاون سابق رئیس جمهوری پس گرفتند، در حال حاضر کنترل کامل این استان را به دست دارد.

به دنبال اخراج مچار و دیگر سیاستمداران عالی رتبه از کابینه توسط سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی بحران این کشور با تنش آغاز شد.

سالوا کر معاون سابق خود را به تلاش برای سرنگونی دولت متهم کرد و مچار نیز این اتهامات را رد کرده و دولت را به سرکوب مخالفان سیاسی متهم کرد.

صدها هزار تن از مردم سودان جنوبی در پی این درگیری‌ها آواره شده‌اند. سازمان ملل اعلام کرد، بیش از 1000 تن در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

دونالد بوث، نماینده ویژه آمریکا در سودان جنوبی گفت، میانجی‌گران مذاکرات صلح برای سودان جنوبی را در اتیوپی برگزار کرده و در تلاشند تا توافق نامه آتش بس میان شورشیان و دولت را تضمین کنند.

وی افزود: میانجی‌گران روز شنبه به مدت سه ساعت با مچار گفت‌وگو کردند با این هدف که وی را برای امضای توافق نامه صلح به منظور پایان درگیری‌ها متقاعد کنند. مچار هنوز در رابطه با برخی مسائل نگرانی است اما فکر می‌کنم که ما در این رابطه پیشرفت داشته‌ایم. نگرانی او نسبت به منفعتی است که از توافق نامه آتش بس می‌برد.

وی ادامه داد، میانجی‌گران، دولت سودان جنوبی را برای آزادی 11 تن از رهبران عالی رتبه از حزب حاکم "جنبش آزادی مردم سودان" که در جوبا زندانی هستند، تحت فشار گذاشته است.

مچار همچنین مساله مداخله نظامی اوگاندا در سودان جنوبی را نیز مطرح کرده است.

این نماینده ویژه آمریکا گفت: ما همچنان دولت سودان جنوبی را تحت فشار می گذاریم تا به زندانیان اجازه شرکت در مذاکرات صلح آدیس آبابا را بدهد. حضور زندانیان در این مذاکرات لازم و حیاتی است.

این در حالی است که وزیر اطلاعات سودان جنوبی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: آزادی زندانیان سیاسی نباید شرطی برای پایان اقدامات خصمانه باشد. حتی این زندانیان نیز خود را از این شورشیان و ناآرامی جدا کرده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند که زندانی بودن آن‌ها نباید مانعی برای امضای توافق نامه آتش بس باشد.

با این حال وی نسبت به امضای این توافق نامه ابراز امیدواری کرده و گفت: در حال حاضر ما برای گوش دادن به هر پیش شرطی برای امضای توافق نامه آتش بس آماده نیستیم.

انتهای پیام

کد N56571

وبگردی