آفتاب

کی‌یف همچنان شاهد اعتراضات مردمی است

کی‌یف همچنان شاهد اعتراضات مردمی است

حدود 50 هزار اوکراینی حامی اپوزیسیون که از ضرب و شتم خونین یک وزیر پیشین این کشور که اکنون یک رهبر اپوزیسیون است، خشمگین بودند، روز یکشنبه در مرکز کی‌یف تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزای فرانسه، یوری لوتسنکو، 49 ساله یک وزیر سابق کابینه یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق و محبوس اوکراین که در میان مخالفان دولت کنونی کی‌یف قرار دارد، روز شنبه با ضربات باتوم پلیس‌ها به سرش به شدت زخمی شده و سپس به بیمارستان انتقال داده شد.

این در حالی است که او در کنار 20 فعال دیگر قصد داشت از به زندان افتادن پسر جوانی که به جرم تلاش برای منفجر کردن یک مجسمه لنین، در سال 2011 محکوم شده بود، جلوگیری کنند.

اما ویتالی کلیچکو، یکی از رهبران اپوزیسیون اوکراین و قهرمان سابق بوکس عنوان کرد که آخرین مورد خشونت دولت، نشان دهنده اهمیت تلاش‌ها برای سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری این کشور است.

وی پیشتر، دولت اوکراین را به یک اعتصاب ملی گسترده و طولانی مدت تهدید کرده بود. علاوه بر او آرسنی یاتسنیوک، یکی دیگر از رهبران اپوزیسیون اوکراین اعلام کرد که روز چهارشنبه یک نماینده به جلسه سنای آمریکا می‌فرستد تا از واشنگتن بخواهد که تحریم‌هایی اقتصادی علیه دولت اوکراین وضع کند.

پس از آغاز اعتراضات در این کشور 46 میلیون نفری، به دلیل خودداری یانوکوویچ از امضای قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا، خیابان‌ اصلی کی‌یف همچنان با چادرهای مخالفان مسدود است.

روسیه در ازای عدم ادغام اوکراین در اتحادیه اروپا مبلغ 15 میلیارد دلار به این کشور کمک کرده و هزینه گاز صادراتی خود را نیز به آن‌ها کاهش داد.

انتهای پیام

کد N56316

وبگردی