آفتاب

وزیر امور خارجه ایران وارد بیروت شد

وزیر امور خارجه ایران وارد بیروت شد

بیروت - ایرنا -« محمد جواد ظریف » وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین ایستگاه سفر دوره ای خود به 4 کشورمنطقه، شامگاه یکشنبه و دقایقی قبل در راس هیاتی سیاسی و پارلمانی وارد بیروت پایتخت لبنان شد.

به گزارش ایرنا ، دکتر ظریف درپاسخ به دعوت رسمی « عدنان منصور» وزیر امور خارجه لبنان به این کشور سفر کرده است و درفرودگاه بین المللی « رفیق حریری» بیروت مورد استقبال مقامات لبنانی، « غضنفر رکن آبادی » سفیر جمهوری اسلامی ایران و روسای سازمان های ایرانی مقیم لبنان قرار گرفت.

براساس این گزارش خبرنگاران رسانه های لبنانی و منطقه ای و بین المللی مقیم این کشور برای پوشش خبری و تصویری ورود وزیر امور خارجه ایران به لبنان در فرودگاه بیروت حضوری گسترده داشتند.

این نخستین سفر دکتر ظریف به لبنان به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه ایران قراراست در ادامه این دور از سفر منطقه ای به کشورهای عراق، اردن و سوریه هم سفر کند.

وی پیش از این و در چارچوب سفرهای منطقه ای خود به کشورهای عراق، کویت، عمان، امارات، قطر و ترکیه سفر کرده است.

وزیر امور خارجه لبنان پیشتر در گفت وگو با ایرنا ، گفته بود که دکتر ظریف در این سفر علاوه بر وی با « میشل سلیمان» رییس جمهور، « تمام سلام»نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید،« نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان و برخی دیگر از مقامات و شخصیت های لبنانی دیدار و گفت وگو می کند.

گفت وگو درباره روابط دوجانبه و اجرای توافقنامه های امضا شده بین طرفین، همکاری های منطقه ای و بین المللی، مبارزه با تروریسم، بحران سوریه و اجلاس بین المللی ژنو2 برای حل سیاسی این بحران از محورهای مذاکرات رییس دستگاه دیپلماسی ایران با مقامات ارشد لبنانی است.

پیگیری جنایت تروریستی 28 آبان ماه گذشته مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت که منجر به شهادت 25 تن از جمله حجت الاسلام و المسلمین « ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی ایران در لبنان، همسر یکی از دیپلمات های ایرانی و 4 تن از محافظان سفارت و همچنین زخمی شدن بیش از 150 تن دیگر شد، از جمله برنامه های وزیر امور خارجه در سفر به لبنان است.

پیگیری بازداشت و مرگ « ماجد الماجد» تبعه سعودی و سرکرده گروه تکفیری تروریستی گردان های « عبدالله عزام» که مسئولیت این جنایت تروریستی را برعهده گرفته است از دیگر برنامه های دکتر ظریف اعلام شده است.

اخیرا « ماجد الماجد» تروریست سعودی در لبنان بازداشت اما بعداز مدتی اعلام شد که در بیمارستان نظامی بیروت مرده است.

بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای در لبنان مرگ الماجد را که جسدش تحویل مقامات سعودی و به ریاض منتقل شد، مشکوک خوانده اند.

قرار است یک هیات قضایی و حقوقی ایرانی نیزهفته جاری به لبنان سفر کند.

خاورم ** 2024** 1324
کد N55943

وبگردی