آفتاب
گزارشی از تحولات ترکیه؛

واکنش ها به اصلاحات قضایی اردوغان؛ از درگیری در پارلمان تا تظاهرات خیابانی

واکنش ها به اصلاحات قضایی اردوغان؛ از درگیری در پارلمان تا تظاهرات خیابانی

تصمیم "رجب طیب اردوغان" برای ایجاد اصلاحات در سیستم قضایی با واکنش های متفاوتی در محافل سیاسی و اجتماعی ترکیه روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح اصلاحات قضایی نخست وزیر ترکیه رفته رفته مخالفان بیشتری پیدا می کند. روز گذشته جلسه بررسی لایجه اصلاحی دولت در پارلمان ترکیه با حواشی بسیاری روبرو شد. در جریان این جلسه که با حضور اعضای کمیسیون حقوقی پارلمان تشکیل شده بود، به ناگاه یکی از نمایندگان به روی میز رفته و با نماینده دیگر گلاویز شد. این اقدام سبب به هم خوردن جلسه و پرتاب اشیاء بین نمایندگان شد. در این بین هر کسی هر چه را که دم دست می دید، به سوی دیگری پرتاب می کرد، به طوری که از بطری آب، قلم و کیف گرفته تا تبلت نمایندگان در این درگیری به این سو و آن سو پرتاب شد.

به گفته شاهدان عینی اختلافات زمانی اوج گرفت که نماینده یک اتحادیه حقوقی کوشید درخواستی را مطرح کند که در آن اصلاحات قضایی دولت اردوغان مغایر با قانون اساسی شناخته می شد. در حال حاضر دولت ترکیه درگیر پرونده فساد مالی گسترده ای است که پای شماری از مقامات کابینه نیز به آن باز شده است. این مسئله سبب شده حکومت اردوغان و دستاوردهای 11 ساله وی زیر سوال برود.

پس از افشای فساد مالی اخیر که یک پای آن بانک دولتی "هالک بانک" بود، اردوغان تلاش زیادی برای کنترل اوضاع کرده و کوشید ضمن بازسازی دستگاه پلیس که به اخراج صدها افسر و کارمند پلیس انجامید، اصلاحاتی را نیز در دستگاه قضایی به اجرا بگذارد.

هفته گذشته حزب حاکم "عدالت و توسعه" به رهبری اردوغان طرحی را ارائه کرد که به موجب آن نفوذ دولت در تعیین قضات و دادستان ها افزایش می یافت. طبق این پیشنهاد، یک نماینده از وزارت دادگستری به ریاست شورایی انتخاب می شد که کار آن تعیین سمت های کلیدی در دستگاه قضایی است.

به اعتقاد منتقدان اردوغان، این اقدام در راستای کاهش قدرت و نفوذ "شورای عالی قضات و وکلا" انجام می شود، شورایی که پس از بروز فساد مالی در ترکیه نوک پیکان انتقادها را متوجه عملکرد دولت کرد و خشم نخست وزیر را برانگیخت. با این حال احزاب اپوزیسیون و قضات عالیرتبه ضمن مخالفت با طرح مذکور، آن را مغایر با قانون اساسی ترکیه می دانند.

اما مخالفت با پیشنهاد دولت اردوغان به این جا ختم نشد. روز گذشته در حالی که نمایندگان پارلمان بر سر لایحه ارائه شده به زد و خورد می پرداختند، گروه هایی از مردم نیز با راهپیمای در خیابان های آنکارا بر ضد اردوغان شعار سر دادند. این راهپیمایی با فراخوان یک اتحادیه کارگری برگزار شد و شرکت کنندگان در آن با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن "خداحافظ اردوغان" نوشته شده بود، خواستار کناره گیری وی شدند.

این اتفاقات سبب شد "رجب طیب اردوغان" امروز واکنش تندی به انتقادها از خود نشان دهد. وی در جریان یک بازدید و در پاسخ به سوالات خبرنگاران اقدام نمایندگان مخالف در پرتاب کردن اشیاء به سمت نمایندگان دولت را محکوم کرده و خطاب به مخالفان گفت: شما که هستید که چنین کاری می کنید؟ پارلمان خواست و اراده ملت را به نمایش می گذارد. اردوغان در پاسخ به انتقادهایی که در جلسه روز گذشته از طرح پیشنهادی دولت شد اظهار داشت این منتقدان پیش از این نیز چنین اقداماتی را انجام داده و به سمت نمایندگان مردمی حزب عدالت و توسعه شیء پرتاب کرده اند، جای آنها در چنین جایی نیست.

کد N55586

وبگردی