آفتاب
احمد بخشایش‌اردستانی:

حکم انحلال مشارکت ومجاهدین پابرجاست/پایداری، جبهه‌ پیروان‌ وجامعتین مجوز بگیرند

حکم انحلال مشارکت ومجاهدین پابرجاست/پایداری، جبهه‌ پیروان‌ وجامعتین مجوز بگیرند

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب در مجلس با تأکید بر لزوم دریافت مجوز برای تشکل‌های سیاسی، گفت: پایداری،جبهه‌پیروان، جامعه روحانیت‌وجامعه مدرسین مجوز بگیرند.

به گزارش آفتاب به نقل از خانه ملت، احمد بخشایش‌اردستانی با اشاره به وظایف قانونی کمیسیون ماده 10 احزاب،گفت: این کمیسیون متشکل از نمایندگان سه قوه (هر قوه ۲ نماینده)، مدیر کل سیاسی وزارت کشور، دو نماینده از وزارت اطلاعات و برخی کارشناسان تشکیل می‌شود و در وزارت کشور به عنوان متولی امور احزاب است.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، در تشریح روند صدور مجوز فعالیت احزاب، افزود:‌ زمانی که تشکل‌ها برای تشکیل حزب به وزارت کشور تقاضا می‌دهند، این درخواست‌ها به کمیسیون ماده 10 احزاب ارجاع و بررسی می‌شود، سپس کمیسیون درباره اعضای هیأت موسس و نوع تشکل از وزارت اطلاعات، دادستانی کشور، ناجا و قوه قضائیه استعلام می‌کند و بعد از این امور مرام‌نامه و اساسنامه حزب مربوطه بررسی  و سپس مجوز تشکیل مجمع عمومی برای آن حزب صادر می‌شود.
وی ادامه داد: کمیسیون ماده 10 احزاب وظیفه صدور مجوز تأسیس، تمدید و توقف فعالیت احزاب، تشکل‌ها و گروه‌های صنفی را دارد و در نشست‌های این کمیسیون اغلب موضوعاتی مانند لایحه احزاب، بازگشایی خانه احزاب و اختلافات درون حزبی بررسی می‌شود.
عضو کمیسیون ماده 10 احزاب در مجلس، با بیان اینکه نشست هم‌اندیشی اخیر وزارت کشور با احزاب به توصیه این کمیسیون برگزار شد، افزود‌: برگزاری این نشست‌ها بسیار خوب و مثبت بود و قطعا می‌تواند به بهبود روند احزاب کمک کند.
بررسی بازگشایی خانه احزاب و فعالیت دوباره حزب اعتماد ملی در کمیسیون ماده 10 احزاب
بخشایش‌اردستانی در تشریح نشست فردای کمیسیون ماده 10 احزاب، تصریح کرد: در نشست فردا موضوع بازگشایی خانه احزاب، تقاضای تشکیل چند حزب و تقاضا تمدید فعالیت چند تشکل صنفی رسیدگی می‌شود، همچنین گزارشی درباره نشست اخیر وزارت کشور با احزاب در نشست فردا قرائت می‌شود.
حکم دادگاه در انحلال احزاب مشارکت و مجاهدین باطل نشده است
وی با اشاره به بررسی موضوع فعالیت حزب منحله مشارکت و مجاهدین انقلاب در نشست اخیر کمیسیون ماده 10 احزاب، گفت: کمیسیون در دوره‌ قبل فعالیت این دو حزب را ممنوع اعلام و سپس کمیسیون برای تعیین و تکلیف، پرونده را به دادگاه ارسال کرد و دادگاه انقلاب پس از بررسی این پرونده، رأی کمیسیون را تأیید کرد، اما دبیر کل‌های احزاب مشارکت و مجاهدین انقلاب اخیرا اعلام کردند که دادگاه، حکم کمیسیون ماده 10 احزاب مبنی بر انحلال دو حزب مطروحه را باطل کرد، از این رو این کمیسیون در نشست گذشته خود بار دیگر این موضوع را بررسی کرد و در نهایت معلوم شد که دادگاه مربوطه حکم کمیسیون را تأیید کرده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، از بررسی موضوع از سرگیری فعالیت حزب اعتماد ملی در نشست فردای کمیسیون ماده 10 احزاب خبر داد و گفت: قطعا در نشست فردا موضوع این حزب رسیدگی می‌شود، زیرا باید شفاف شود که اظهارات منتجب‌نیا مبنی‌بر فعالیت دوباره حزب اعتماد ملی برای افزایش نشاط این حزب مطرح شده است یا اینکه از سرگیری فعالیت این حزب بر اساس روال قانونی انجام شود.
علت توقف ناگهانی فعالیت حزب اعتماد ملی باید مشخص شود
وی با بیان اینکه طبیعتا حزب اعتماد ملی اهداف و برنامه‌های سران خود را دنبال می‌کند، افزود: به طور حتم علت توقف ناگهانی این حزب باید مشخص شود، همچنین باید در نشست آتی کمیسیون، موضوع دعوت حزب اعتماد ملی به نشست اخیر وزارت کشور با احزاب بررسی می‌شود، زیرا در نشست‌های گذشته کمیسیون ماده 10 احزاب صحبتی از دعوت این حزب به این نشست مطرح نشده بود.
خانه احزاب باید کارکرد صنفی داشته باشد نه حزبی
بخشایش‌اردستانی با اشاره به موضوع بازگشایی خانه احزاب، گفت: خانه احزاب باید خطوط کلی احزاب را تعیین و با این تشکل‌های سیاسی تعامل و مراوده داشته باشد، اما متأسفانه در گذشته خانه احزاب به عنوان یک تشکل صنفی، کار حزبی انجام می‌داد و اعضای شورای مرکزی این تشکل بدون برگزاری مجمع عمومی به‌دنبال ادامه فعالیت آن بودند.
جبهه پایداری مجوز فعالیت سیاسی ندارد
وی بر ضرورت صدور مجوز حزب برای تشکل‌های سیاسی کشور تأکید کرد و گفت: به طور مثال من به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون ماده 10 احزاب به اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری پیام دادم که این جبهه هم‌اکنون برای فعالیت مجوز قانونی ندارد، از این رو این جبهه باید هر چه سریع‌تر تقاضای صدور مجوز را بدهد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: هم‌اکنون جبهه پیروان خط امام و رهبری بدون مجوز فعالیت می‌کند و زمانی که ما این موضوع را مطرح می‌کنیم اعضای این جبهه اعلام می‌کنند که جبهه پیروان متشکل از چند حزب بوده و تنها کار صنفی می‌کند، اما شاهد هستیم که هم‌اکنون این جبهه کار حزبی انجام می‌دهد، از این رو فعالیت آن نیازمند صدور مجوز قانونی است.
بخشایش‌اردستانی با بیان اینکه حتی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین هم مجوز قانونی برای فعالیت حزبی ندارد، تصریح کرد: من در این رابطه گفت‌وگوهایی با آیت‌الله مهدوی‌کنی داشتم، اما وی گفت جامعه روحانیت وظیفه تبلیغی و حوزوی دارد، اما هم‌اکنون این جامعه در کل کشور کاندیدا معرفی کرده و فعالیت‌های حربی انجام می‌دهد، بنابر این جامعه روحانیت باید برای فعالیت خود به‌دنبال دریافت مجوز قانونی باشد.
عضو کمیسیون ماده 10 احزاب در مجلس، با اعلام اینکه صدور مجوز حزبی برای تمام تشکل‌های صنفی و سیاسی موجب ساماندهی امور احزاب می شود، افزود: در آن زمان می‌توان به طور کامل امور مربوطه احزاب را مدیریت کرد، اما زمانی که برخی تشکل‌‌های صنفی بدون مجوز به امور حزبی می‌پردازند، قطعا نا به سامانی در این امور ایجاد می‌شود.
کد N55465

وبگردی