آفتاب

رابرت گیتس: مشرف علیه طالبان و القاعده دست به هیچ اقدامی نزد

رابرت گیتس: مشرف علیه طالبان و القاعده دست به هیچ اقدامی نزد

وزیر دفاع سابق آمریکا گفت: دیکتاتور سابق پاکستان نه تنها از اقدام علیه رهبران ارشد القاعده و طالبان امتناع کرد بلکه به توافقی با این گروه تروریست دست یافت که منجر به احیای دوباره آن‌ها‌ در افغانستان شد.

وزیر دفاع سابق آمریکا گفت: دیکتاتور سابق پاکستان نه تنها از اقدام علیه رهبران ارشد القاعده و طالبان امتناع کرد بلکه به توافقی با این گروه تروریست دست یافت که منجر به احیای دوباره آن‌ها‌ در افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه بیزینس استاندارد، رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا در خاطرات در دست انتشار خود نوشت: در فوریه سال 2007 میلادی تعدادی درخواست‌های ویژه به پرویز مشرف، دیکتاتور سابق پاکستان تحویل داده که شامل دستگیری سه تن از رهبران نام برده طالبان و گروه‌های تروریستی بوده و درخواست که دولت مشرف پایگاه‌های طالبان در کویته و پیشاور را تعطیل کند. اما مشرف دست به هیچ اقدامی نزد.

وی با اشاره به دیدارش با مشرف در اسلام آباد در سال 2007 میلادی می‌نویسد: فهرستی از اقدامات ویژه‌ را که می‌خواستیم پاکستان انجام دهد به مشرف ارائه دادم؛ اقداماتی که می‌توانستیم با یکدیگر انجام دهیم و اقداماتی که آمریکا آماده شده بود تا به تنهایی انجام دهد. مشرف به طور خصوصی به شکست‌های پاکستان و مشکلات مرزی ادغان کرد اما از من پرسید یک نگهبان مرزی پاکستانی تنها اگر ببیند که 30 یا 40 شبه نظامی طالبان به سمت مرز افغانستان می‌روند، چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

گیتس در کتاب خود تحت عنوان "وظیفه: خاطرات یک وزیر در جنگ" می‌نویسد: من در پاسخ گفتم شما باید به این نگهبان اجازه دهید تا به ما خبر دهد و ما طالبان را به دام می‌اندازیم. مشرف پاسخ داد: من تله‌ها و دام‌ها را دوست دارم، ما باید این تله‌ها را روزانه برپا کنیم.

گیتس در ادامه نوشته است که در جریان دیدار خصوصی 12 فوریه سال 2007 میلادی وی همچنین از پاکستان خواسته تا به آمریکا اختیارات بیشتری برای اقدام علیه رهبران ویژه طالبان و القاعده و هدف‌های مورد نظر در پاکستان بدهد تا شبه نظامی‌گری و اردوگاه‌های تروریست‌ها را از بین ببرند و پایگاه‌های طالبان در کویته و پیشاور را تعطیل کنند.

در همین فهرست آمریکا همچنین از مشرف می‌خواهد تا مهمترین راه‌های نفوذی سراسر مرز را مسدود همکاری‌های اطلاعاتی را تقویت و تصمیم گیری در مورد اهداف پاکستانی را کارآمدتر کرده و به گسترش پروازهای نظارتی و اطلاعات بر فراز آسمان پاکستان اجازه دهد.

گیتس که از دسامبر سال 2006 تا ژوئیه سال 2011 میلادی وزیر دفاع آمریکا بود می‌نویسد: مشرف قیافه‌ای جدی به خود گرفته و تظاهر می‌کرد که این مسائل را جدی گرفته است. در حالی که پاکستانی‌ها نهایتا حدود 140 هزار نیرو در مرز خودشان با افغانستان مستقر کرده و تلفات سنگین در پی مبارزات در این مناطق را تحمل کردند و در حالی که پیشرفت ناچیز و کمی در مراکز عملیات مشترک و پایگاه‌های امنیتی مرزی حاصل شد، ما همچنان سال‌های بعد نیز خواستار درخواست‌های ویژه خود بودیم. قدرت واقعی در پاکستان ارتش است و در نوامبر 2007 میلادی مشرف فرماندهی ارتش را به ژنرال اشفق پرویز کیانی محول کرد. در همان زمان من نیز مسئولیت امور پاکستان را به مایک مولن، رئیس سابق سازمان جاسویس آمریکا (سیا) محول کردم که مرتبا برای مذاکره با ژنرال‌ کیانی به پاکستان سفر می‌کند.

انتهای پیام

کد N55332

وبگردی