آفتاب

لاریجانی: سیاست اصولی ایران خلع سلاح اتمی و کشتار جمعی در جهان است

لاریجانی: سیاست اصولی ایران خلع سلاح اتمی و کشتار جمعی در جهان است

تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را خلع سلاح اتمی و کشتار جمعی در جهان دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل بین الملل مجلس شورای اسلامی، «علی لاریجانی» در دیدار «ایکو ایتورو» رییس مجلس سنای کنیا که برای دیداری پنج روزه به تهران سفر کرده است، به مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته ای خود بدنبال استفاده از جنبه های مختلف اقتصادی، درمانی و صلح آمیز انرژی هسته ای است.

وی با بیان اینکه سیاست اصولی ایران گسترش همکاری های همه جانبه و دوستانه با کشورهای آفریقایی است، استقرار دولت های جدید در ایران و کنیا را یادآور شد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بالای دو کشور برای همکاری و مراوده اقتصادی و سیاسی و ظرفیت های دولت های جدید برای ارتقاء مناسبات فی مابین، ایران و کنیا می توانند دوره جدیدی از روابط دوستانه را آغاز کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین بر نقش مهم همکاری های پارلمانی برای تقویت و تحکیم روابط در حوزه های گوناگون تاکید و خاطرنشان کرد: تبادل هیات های پارلمانی و تشکیل گروه دوستی پارلمانی نقش قابل توجهی در افزایش همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف خواهد داشت.

لاریجانی در ادامه بر علاقمندی مجلس شورای اسلامی برای تحکیم ارتباطات پارلمانی با کنیا تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش و جایگاه با اهمیت ایران و کنیا در خاورمیانه و آفریقا و تحولات مهم این دو منطقه، ضرورت تقویت رایزنی ها و مشورت های منظم فیمابین دو کشور را یادآور شد.

«ایکو ایتورو» رییس مجلس سنای کنیا نیز در این دیدار با اشاره به روند فعلی همکاری های دو کشور گفت: کنیا خواهان گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه همکاری های نفتی، معادن و محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به وقوع عملیات تروریستی اخیر در نایروبی اظهار داشت: گروه های تروریستی نگرانی عمده و تهدیدی بزرگ برای امنیت کشورهای آفریقایی هستند و کنیا از همکاری با سایر کشورها برای مقابله با این پدیده استقبال می کند.

دیدار با لاریجانی، نخستین دیدار رسمی رییس مجلس سنای کنیا در ایران بود و دو طرف در این دیدار پیرامون راه های گسترش هماری های دوستانه فی مابین و تحولات منطقه گفت و گو و تبادل نظر کردند.

سیام(1)**9129**1535
کد N55315

وبگردی