آفتاب

تلاش فرانسه برای کاهش وابستگی به انرژی هسته‌یی

تلاش فرانسه برای کاهش وابستگی به انرژی هسته‌یی

رییس‌جمهور فرانسه قصد دارد سهم انرژی هسته‌یی در این کشور را در عرض 20 سال به یک سوم برساند، کاری که در کشوری که اکنون 75 درصد برق خود را از انرژی تولید می‌کند بسیار دشوار است.





به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اگر تصمیم فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه اجرایی شود فرانسه مجبور می‌شود 20 راکتور از 58 راکتور هسته‌یی خود را تعطیل کند.





به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، این یک گام بسیار بزرگ است، ولی پروفسور لورانس توبیانا، یک مشاور پیشین دولت فرانسه آن را یک تحول منطقی می‌داند.





فرانسه دریافته است که دلیل نجات اقتصاد ژاپن در زمانی که همه راکتور‌های هسته‌یی‌اش تعطیل شدند متنوع بودن منابع انرژی‌اش بود. پیش از حادثه نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی در ژاپن، انرژی هسته‌یی 30 درصد برق این کشور را تأمین می‌کرد، ولی فرانسه نه تنها به انرژی هسته‌یی، بلکه به یک نسل از نیروگاه‌های هسته‌یی شدیدا وابسته است.





توبیانا معتقد است که این امر باعث می‌شود فرانسه نسبت به یک "ریسک تولیدی" آسیب‌پذیر باشد، یعنی اگر یکی از راکتورها دچار مشکل شود ممکن است مجبور شوند همه آن‌ها را برای حل این مشکل تعطیل کنند که در این صورت آشوبی به پا خواهد شد.





او گفت که انرژی برگشت‌پذیر می‌تواند جایگزین 20 راکتوری شود که در جریان رفع مشکلات تعطیل می‌شوند، اقدامی که به فرانسه کمک می‌کند استقلال انرژی‌اش را حفظ کند و از ایمنی برخوردار باشد.





دولت فرانسه تاکنون تنها یک راکتور را برای تعطیلی مشخص کرده است؛ نیروگاه قدیم فسنهایم در مرز فرانسه با آلمان، اقدامی که موجب شده است تعهد دولت به قول اولاند زیر سوال برود. بی‌میلی در کابینه به وضوح دیده می‌شود. آرناد مونبورگ، وزیر صنعت فرانسه اخیرا گفت که فسنهایم تنها نیروگاه هسته‌یی خواهد بود که تعطیل می‌شود.





او در ماه دسامبر در سفر به چین تاکید کرد که انرژی هسته‌یی "بخشی از آینده" است و "حداقل 50 درصد خروجی برق فرانسه" را تأمین خواهد کرد.





کریستین باتای، یکی دیگر از اعضای حزب سوسیالیست اولاند معتقد است که برنامه محدود کردن انرژی هسته‌یی بیش‌تر با هدف جلب حمایت شرکای ائتلافی حزب سبز اولاند در پارلمان مطرح شد.





وی انرژی هسته‌یی را "تنها منبع ملی انرژی" در فرانسه توصیف کرد و گفت: ما دیگر زغال‌سنگ نداریم، گاز و بنزین نداریم. انرژی هسته‌یی به استقلال ما کمک می‌کند.





توبیانا معتقد است که فرانسه با تمرکز روی انرژی هسته‌یی از فن‌آوری‌های رقیب مانند باد، انرژی خورشیدی و بیوزیست عقب مانده است و اکنون باید گام‌هایی را برای ارتقا آن‌ها اتخاذ کند.





وی گفت: ما 20 سال پیش که روی انرژی خورشیدی تمرکز کرده‌ بودیم،‌ پیشرفت خوبی داشتیم. اکنون به جایی نرسیده‌ایم. همه تمرکزمان را به یک چیز معطوف کرده‌ایم.





مشاور پیشین دولت فرانسه تاکید کرد که اگر این کشور بازاری را برای انرژی برگشت‌پذیر ایجاد نکند هرگز نمی‌تواند رقابت خوبی در این بخش داشته باشد. این در حالی است که صنعت هسته‌یی حتی طبق برنامه اولاند می‌تواند در سال 2050 نیز به قوت خود باقی بماند.





توبیانا گفت که اگر 50 درصد برق هم‌چنان توسط انرژی هسته‌یی تولید شود، این رقم بسیار بالایی است.





انتهای پیام


کد N55039

وبگردی