آفتاب

استاد دانشگاه مستنصریه: تروریست های عراق یک راهزن و دزد هستند

استاد دانشگاه مستنصریه: تروریست های عراق یک راهزن و دزد هستند

بغداد - ایرنا - استاد علوم سیاسی دانشگاه ˈمستنصریهˈ بغداد تاکید کرد که تروریست ها در عراق یک ˈمشت آدم دزد و راهزنˈ هستند که به خودی خود فاقد ایدئولوژی سیاسی واضحی می باشند و تنها ابزاری برای اجرای سیاست های برخی کشورها در منطقه به شمار می روند.

دکتر ˈعصام الفیلیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در بغداد اضافه کرد که هیچگونه شک و شبهه ای وجود ندارد که یک کشور شیخ نشین عربی در منطقه از تروریست های ˈالقاعدهˈ و ˈداعشˈ به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست های خود در عراق بهره می برد.

وی با اشاره به قطع امدادهای مالی این کشور عربی از تروریست ها در عراق در ماه های اخیر ادامه داد که تروریست های القاعده و زیر شاخه های آن مانند ˈطالبانˈ و داعش عموما هرگاه امدادهای مالی خارجی از آنها قطع می شود، به روش های نامشروع برای تامین منابع مالی خود روی می آورند.

این استاد دانشگاهی کاشت و فروش مواد مخدر در افغانستان توسط گروه طالبان، حمله و استیلا بر پالایشگاه های نفتی در سوریه توسط تشکیلات تروریستی داعش و ˈالنصرهˈ را نیز از جمله روش های نامشروع تروریست ها برای تامین منابع مالی ارزیابی کرد.

وی ادامه داد که هم اکنون تشکیلات تروریستی القاعده و داعش به همین روش در عراق روی آورده اند و اطلاعات موثق وجود دارد که 28 میلیون دلار از اهالی ˈموصلˈ و شرکت ها در این شهر باجگیری کرده اند.

به گفته وی، همین تشکیلات تروریستی از 2006 تا 2007 به پالایشگاه های عراق به ویژه پالایشگاه ˈبیجیˈ در شمال بغداد حمله می کردند و خطوط انتقال نفت عراق را در مناطق شمالی بغداد هدف قرار می دادند تا هزینه های خود را از محل فروش قاچاق نفت و فرآورده های آن تامین کنند.

استاد برجسته دانشگاه مستنصریه اضافه کرد که مردم در استانهای ˈنینواˈ (موصل) ، ˈصلاح الدینˈ (تکریت) ، ˈدیالیˈ (بعقوبه) و ˈالانبارˈ (رمادی) از این تروریست ها به تنگ آمده اند، اما از ترس نمی توانند با آزادی موضع خود را در نفی این گروهها بیان کنند.

الفیلی تاکید کرد که فضای عمومی در داخل عراق علیه تروریست ها است و با قاطعیت می توان گفت که غیر از سه عشیره، بقیه عشایر در استان الانبار با حملات ارتش علیه تشکیلات تروریستی القاعده موافق هستند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه عشایر ˈالبوعلوانˈ و ˈالبوعیسیˈ و ˈالمحمداوهˈ را سه عشیره اصلی مخالف عملیات نظامی در الانبار برشمرد و گفت: عشیره البوعلوان به خاطر موضعش در قبال بازداشت ˈاحمد العلوانیˈ نماینده مجلس که از این عشیره است و البوعیسی به دلیل حمایت از ˈرافع العیساویˈ وزیر سابق دارایی که تحت تعقیب دولت عراق است، نسبت به حملات نیروهای دولتی علیه تشکیلات القاعده در این استان موضع منفی گرفته اند.

وی نتایج عملیات نظامی در الانبار را به نفع مردم عراق خواند و تصریح کرد که عملیات نظامی هم اکنون هم نتایج مورد انتظار را در سرکوب تروریست ها و از بین بردن مخفیگاه های آنها تحقق بخشیده است.

خاورم **1770**1651
کد N54813

وبگردی