آفتاب

آیا می‌دانید نویسنده کلیله و دمنه اهل کجاست؟

آیا می‌دانید نویسنده کلیله و دمنه اهل کجاست؟

مدیر پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: مرزبان بن رستم، نویسنده کلیله و دمنه و ابوسهل کوهی منجم در قرن سوم و چهارم هجری در منطقه دودانگه ساری حضور داشته است.

علی ماهفروزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، خاطرنشان کرد: این امر نشان دهنده بالندگی جغرافیای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و مدنیت منطقه دودانگه است.

وی، برج رسکت را شاخص معماری برج‌سازی در ایران دانست و بیان کرد: برج رسکت از قدیمی‌ترین برج‌های کشور است که در حال حاضر برای نامزدی ثبت جهانی آماده شده است. منطقه‌ای به نام شاه نشین در نزدیکی برج کاوش شده که شواهد نشان می‌دهد مربوط به دوران ساسانی و اوایل اسلام است.

ماهفروزی خاطرنشان کرد: منطقه دودانگه ساری با توجه به موقعیت قرارگیری در میان رشته کوه البرز به عنوان دشت میان کوهی بااهمیت است که فرصت خوبی برای رشد گردشگری منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کوه‌های سربه فلک کشیده تلاجیم در جنوب منطقه دودانگه حد فاصل مازندران و سمنان، جنگل‌های خزری، آبشارهای زیبای اوبن از زیباترین آبشارهای چهارگانه، غارهای طبیعی و تاریخی سودکلا، منطقه نمونه گردشگری رسکت و چشمه آب معدنی خوش نشان سبب شده این منطقه به لحاظ ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی، انسانی و فرهنگی یکی از مناطق خاص گردشگری مازندران و کشور باشد.

مدیر پژوهش اداره کل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه سد سلیمان تنگه در محور دودانگه واقع است، گفت: در مسیر رودخانه تجن، شالیزارهایی واقع شده که مناظر زیبایی را برای گردشگران به وجود آورده است.همچنین یکی از ویژگی‌های منطقه دودانگه، برگزاری جشنواره بنافت است که همه ساله برگزار می‌شود و فرصت خوبی برای حضور گردشگران و معرفی منطقه است.

وی با اشاره به گلاب‌گیری به مدت یک دهه در منطقه دودانگه ساری، اظهار کرد: جشنواره گلاب گیری ظرفیت خوبی در منطقه دودانگه است که از سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.

ماهفروزی افزود: تکیه علی آباد یکی از شاخص ترین معماری در منطقه دودانگه با خشت خام، بام پوش سفالی و سقف چوبی بوده که تزیینات نقاشی و گچ بری آن متعلق به دوران صفوی است.

مدیر پژوهش اداره کل میراث فرهنگی مازندران خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های منطقه دودانگه، وجود چشمه‌های زیاد و روستاهای تاریخی و باستانی از جمله مجی و مسکوپا است که هنوز دارای بافت معماری سنتی بوده و فرصت ایده آلی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود تا از این ظرفیت‌ها بهره‌ برند.

کد خبرنگار: 49006

انتهای پیام

کد N54678

وبگردی