آفتاب

العماره: از سرگیری روابط قاهره با تهران مهم است

العماره: از سرگیری روابط قاهره با تهران مهم است

رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران گفت که با توجه به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ ایران از سرگیری روابط با تهران مهم و مفید است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خالد العماره در گفت‌وگو با روزنامه‌ المصری الیوم درباره نقش سفارت مصر در تهران با وجود تعداد بسیار پایین اتباع این کشور در ایران گفت: وجود سفارتخانه‌ها ارتباطی با تعداد اتباع یک کشور در کشور دیگر ندارد. در ایران نزدیک به 100 مصری دراستان‌های مختلف حضور دارند که اکثر آن‌ها در زمینه‌های بازرگانی و آموزش چه تحصیل و چه تدریس در آموزش عالی فعالیت دارند. این افراد روابط رسمی با سفارت دارند.

وی افزود: علاوه بر اینها توافقی میان دو کشور وجود دارد و تفاوتی در تعامل این با آن وجود ندارد. هم‌چنین این مساله به تصمیم‌گیری‌های سیاسی برمی‌گردد.

العماره درخصوص هیات‌های دیپلماتیک مردمی نیز بیان کرد: مطمئنا سفر هیات‌هایی که از شروع انقلاب از مصر به ایران آمده‌اند و تعدادشان به 1300 تن می‌رسد، به لحاظ تنوع فرهنگی و سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همه این هیات‌ها همانند آنچه که سفارت انجام می‌دهد، در جهت منافع مصر به ایفای نقش می‌پردازند.

وی مدعی شد: در این راستا ایران احساس می‌کند که طی دوره گذشته در حق مصر اشتباه کرده است از این رو خواهان بهبود وجهه‌ی خود نزد افکار عمومی مصر است. بدین رو ما باید به انتقال این وجهه به مسوولان در قاهره بپردازیم تا گام‌هایی را در عرصه واقعیت بردارند.

رییس دفتر حافظ منافع مصر درباره روابط تهران- قاهره گفت: بنا بر تاکید مسوولان ایرانی، تهران به دنبال روابط دیپلماتیک کامل با مصر در زمینه‌های مختلف است و آنها دراین باره می‌گویند که "درهای ایران باز است". نظام ایران توانسته است با دموکراسی و انتقال قدرت ثبات را در این کشور برقرار کند مصر هم سعی می‌کند تا این امر را محقق کند. دولت فعلی ایران بدون هیچ گونه محافظه‌کاری درهایش را به روی مصر باز کرده است و همواره بر اهمیت همکاری با کشورهای همجوار و عدم دخالت درامور داخلی دولت‌ها و بازکردن صفحه جدیدی در روابط با کشورهای عربی تاکید دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تحریم‌های اقتصادی تحول ملموسی در رابطه با ایران وجود دارد، بیان کرد: به دلیل توجه ایران به امور داخلی‌اش، تحول بزرگ و قابل ملاحظه‌ای (در این کشور) وجود دارد و مصر هم باید در این راستا گام بردارد تا پیشرفت‌هایی داشته باشد. اکثر مشکلاتی که مصری‌ها از آن رنج می‌برند، مربوط به عبور و مرور، نظافت، بهداشت و آموزش است. به طور مثال می‌بینیم که ایران موفقیت‌های بزرگی را بعد از انقلاب به دست آورد.

وی ادامه داد:‌ نزدیک به 99 درصد از دانشجویان در ایران از تحصیل رایگان برخوردارند بدون اینکه تبعیضی درخصوص مرد و زن بودن آنها وجود داشته باشد.

رییس دفتر حافظ منافع مصر ادامه داد: زمانی که مصر خوابیده بود، قدرت ایران نمایان شد و طی ماه‌ها و یا سال‌ها در منطقه به تفاهماتی رسید. هم‌چنین با جدی شدن مساله هسته‌ای این کشور که نزدیک به 2000 دانشمند بر روی آن کار می‌کنند، ما شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای از سوی ایران خواهیم بود در حالی که مصر وارث مشکلات زیادی است که مبارک ایجاد کرده و کشور را به خرابی کشانده است و از این رو بازگشت و از سرگیری روابط با تهران مهم و مفید است.

وی در پایان به میزان مبادلات تجاری رسمی میان تهران و قاهره اشاره کرد و گفت که این مبادلات بین 130 تا 150 میلیون دلار است.

انتهای پیام

کد N54620

وبگردی