آفتاب

شتاب بهبود اقتصاد ایران در تحلیل پایگاه خبری آمریکا

شتاب بهبود اقتصاد ایران در تحلیل پایگاه خبری آمریکا

تهران-ایرنا- پایگاه خبریˈریل کلیر ورلدˈ در گزارشی از نشانه های ثبات و تقویت اقتصاد ایران از زمان روی کار آمدن ˈحسن روحانیˈ خبر داد و پیش بینی کرد با اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ژنو این روند سرعت پیدا خواهد کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، دراین گزارش به قلم ˈمارک دوبوویتزˈ و ˈراشل زیمباˈ آمده است: شاخص های اخیر نشان می دهد که اقتصاد ایران حتی از پیش از انعقاد توافقنامه اولیه هسته ای ژنو در مقیاسه با دوره زمانی سال های 2012 و 2013 که تحریم های سختگیرانه آمریکا و اتحادیه اروپا اقتصاد ایران را به شدت مورد تهدید قرار داد در مسیر بهبود قرار گرفته است.

ریل کلیر ورلد می نویسد: طبق برآوردهای این پایگاه خبری رشد تولید نا خالص داخلی این کشور درسال مالی 2013 -2014 در قیاس با کاهش رشد 6 درصدی سال گذشته، ثابت و یکنواخت شده است و ثبات اقتصاد ایران درسال مالی همین دوره در مقایسه با کاهش رشد 5 درصدی فعالیت های اقتصادی در سال مالی گذشته بهبود چشمگیری را نشان می دهد.

این پایگاه خبری افزود: نرخ تورم سالانه در ایران از اواسط سال 2013 تا کنون تعدیل یافته است و برآورد می شود نرخ کالاهای مصرفی (طبق محاسبه بانک مرکزی) در سال 2014، درحدود 18 تا 20 درصد کاهش یابد.

علاوه بر این، کاهش نرخ تورم قدرت خرید ایرانیان را افزایش داده است که نشان دهنده تغییر بنیادین در بازار و نیز سیاست گذاری های اقتصادی قدرتمندتر(به لحاظ مالی و نیز در بانک مرکزی) از زمان انتخابˈحسن روحانیˈ به عنوان ریاست جمهوری ایران است.

برپایه این گزارش، ایران همچنین در مسیر تعدیل تجارت قرار دارد و حتی در سال 2014 از مازاد جزیی حساب برخوردار خواهد شد زیرا محدودیت های دسترسی به سرمایه خارجی و قدرت خرید پایین باعث کاهش واردات شده بود اما صادرات غیرنفت خام از جمله نفت سوختی و میعانات به دلیل روزنه هایی که در قوانین تحریم های آمریکا برای فرار ایران وجود داشت، همچنان درسطوحی بالا و مشابه سال 2012 باقی ماند.

دراین گزارش آمده است: درسال 2014 و با بیشتر شدن دسترسی دولت ایران به وجوه نقدی و کاهش محدودیت های مربوط به بخش های مهم که از نتایج ˈطرح اقدام مشترکˈ است که ماه گذشته در ژنو سوییس میان ایران و غرب منعقد شد، ارزش واردات از جمله قطعات خودرو افزایش خواهد یافت.

ریل کلیر ورلد افزود: تولید و صادرات نفت درسال های 2012 و 2013 به ترتیب در حدود دومیلیون و 500 هزار بشکه در روز و یک میلیون و 200هزار بشکه در روز ثابت شد در حالی که درآمدهای نفتی به حساب هایی واریز می شوند که تنها در معاملات دو طرفه با عده ای از مشتریان نفتی ایران قابل دسترسی است، برنامه ˈگاز در ازای طلاˈ میان ترکیه و جمهوری اسلامی نمونه خوبی از قدرت دسترسی ایران به بخش بیشتری از رقم چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از بودجه های مسدود شده نفت را نشان می دهد.

همچنین طبق برخی برآوردها، در نتیجه طرح اقدام مشترک(توافقنامه اولیه) حتی بدون کاهش تحریم های بیشتر نیز ایران بیش از چهار میلیارد و 500 میلیون دلار از درآمدهای نفتی خود را طی شش ماه آینده پس انداز خواهد کرد.

پایگاه خبری ریل کلیر ورلد افزود: از همه این ها مهم تر در بخش های مهم اقتصاد ایران نظیر خودروسازی و پتروشیمی نیز شاهد نشانه های افزایش فعالیت های اقتصادی هستیم که این روند نیز در نتیجه طرح اقدام مشترک با کاهش تحریم ها تسریع خواهد شد.

این پایگاه خبری آمریکایی افزود: در واقع پیش بینی می شود چنانچه شوک جدیدی وارد نشود، روند نزدیک شدن اقتصاد ایران به ثبات ادامه یافته و همین امر باعث بهبود رضایت و جذب سرمایه خواهد شد و علاوه بر این سیاست های پولی انقباضی می تواند به مهار تورم و در نتیجه فشارهای ضد تورمی (رشد منفی قیمت) منتهی شود.

مترجمام**9156 ** 1064
کد N54586

وبگردی