آفتاب

توافق سئول-واشنگتن در مورد تقسیم هزینه‌های نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی

توافق سئول-واشنگتن در مورد تقسیم هزینه‌های نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی

کره‌جنوبی امروز (یکشنبه) اعلام کرد که با اختصاص مبلغ 920 میلیارد وون (866.86 میلیون دلار) در سال 2014 میلادی برای هزینه حضور نظامی آمریکا در این کشور آسیایی موافقت کرده است؛ مبلغی که نسبت به سال گذشته میلادی 5.8 درصد افزایش دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا و کره جنوبی یک برنامه پنج ساله در تقسیم هزینه‌های حضور بیش از 28 هزار نیروی آمریکایی در این کشور آسیایی دارند؛ برنامه‌ای که پس از یکسری مذاکرات از اوایل سال گذشته میلادی مورد موافقت طرفین قرار گرفت.

این توافق که برای تایید به پارلمان کره جنوبی ارائه شده، پس از آن مطرح شد که تصمیم واشنگتن در اعزام تعداد بیشتری سرباز و تانک به کره‌جنوبی در ماه آتی میلادی اعلام شده که بخشی از توازن مجدد نظامی آمریکا در قبال آسیا پس از بیش از یک دهه از جنگ افغانستان وعراق است.

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف ‌آمریکایی خواهان یک افزایش چشمگیر در زمینه هزینه‌ها، توجه به تقویت و آمادگی نیروهای آمریکایی در کره جنوبی برای مواجه با تهدیدهای جدی در شبه‌جزیره کره و اوضاع بودجه کره‌جنوبی است. دولت سئول تمام توان خود را به کار گرفته و توافقی را برای این منظور به امضا رسانده است.

سئول که همچنان با کره‌شمالی در مناقشه است، به دنبال کمک گرفتن هر چه بیشتر از آمریکاست و از سال 1991 میلادی که نیروهای ‌آمریکایی در کره‌جنوبی مستقر شده‌اند، حدود 40 درصد هزینه‌ها را متقبل شده است.

توافق تقسیم هزینه‌های نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی تا سال 2018 میلادی است و هر ساله به مبلغ آن افزوده می‌شود.

انتهای پیام

کد N54069

وبگردی