آفتاب
نماینده ولی فقیه در بانک انصار:

در بانکداری حال حاضر سود بر برکت ترجیح دارد

در بانکداری حال حاضر سود بر برکت ترجیح دارد

نماینده ولی فقیه در بانک انصار با بیان اینکه در بانکداری باید بیش از فقه به اخلاق بپردازیم، اظهار کرد: در بانکداری حال حاضر سود بر برکت ترجیح دارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام رضازاده در آیین اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان که عصر امروز شنبه در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: نظام بانکداری ما برای تحقق بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا سه حوزه را باید مدنظر خود داشته باشد که اولین آنها «مردم» هستند.

وی گفت: در زمینه حوزه «مردم» باید گفت که متقاضیان بانکی پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز رابطه‌ای منطقی را در زمینه مباحث مرتبط با بانکداری در نظر ندارند و ذهنیت‌شان از بانکداری یک بانکداری ربوی است و این در حالی است که بانک یک بنگاه اقتصادی – انتفاعی است.

نماینده ولی فقیه در بانک انصار اظهار کرد: دومین حوزه «تعامل با علما» است که در این زمینه باید بگویم روزی از زبان یکی از مراجع تقلید شنیدم که می‌گفت من پنج سوال از رئیس بانک مرکزی دارم و دیدم که من در جایگاه خود می‌توانم به آن سوال‌ها پاسخ بگویم و آنچه که باعث شده بود آن سوال‌ها در ذهن آن مرجع تقلید ایجاد شود، به نظر من نبود یک رابطه شفاف میان علما و مراجع با مسئولان بانکی به ویژه بانک مرکزی است و به نظرم بسیاری از نظرات مراجع تقلید در رابطه با مباحث مرتبط با بانکداری براساس صورت مسائل غیرشفاف است.

رضازاده افزود: هرچه مدیریت دانش در عرصه مباحث مرتبط با بانکداری رشد کند، چالش‌ها نیز کاهش می‌یابند.

وی حوزه «کارکنان» را سومین حوزه از آنچه که مدنظر وی در رابطه با تحقق بانکداری اسلامی بود، خواند و گفت: کارکنان بانک‌ها باید با مباحث شرعی و فقهی آشنا باشند زیرا در غیراین صورت تحقق بانکداری اسلامی با مشکل مواجه خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در بانک انصار با بیان اینکه در حوزه اجرا در زمینه تحقق بانکداری اسلامی مشکل داریم،گفت: در این حوزه مسائل فقه بسیار مهم هستند که در این زمینه می‌توان به این نکته اشاره کرد که در مبانی دینی ما آمده است که پس از آنکه به کار اقتصادی بپردازیم، اول باید فقه و احکام مرتبط با آن را آموزش ببینیم.

رضازاده اظهار کرد: پیشنهاد من این است که در تمامی مؤسسات مالی یک شورای فقهی تشکیل شود که در ساختار بانک وجود داشته باشد و تصمیم شورای فقهی بر تصمیمات مدیرعاملان این مؤسسات نیز تاثیرگذار باشد و در بانک‌ها از یک ناظر شرعی استفاده شود.

وی گفت: مساله مهم در بانکداری، اخلاق بانکداری و بانکداران است و ما باید بدانیم که در حوزه اقتصاد باید اخلاق رواج داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در بانک انصار ادامه داد: متاسفانه آنچه که در حال حاضر در سیستم بانکداری ما نقش‌آفرین است، «نرخ موثر» است نه برکت و سود بر برکت ترجیح داد.

رضازاده گفت: ما برای حضور نیافتن در عرصه ربا باید بیش از فقه اخلاق را یاد بگیریم.

انتهای پیام

کد N53719

وبگردی