آفتاب

ابوترابی: ایران در سال 2018 به چهار کشور قدرتمند جهان در تولید علم می‌پیوندد

ابوترابی: ایران در سال 2018 به چهار کشور قدرتمند جهان در تولید علم می‌پیوندد

نایب رئیس مجلس پیامی را به همایش دانشجویی پژوهش در آیین سند چشم‌انداز که امروز و فردا در دهلی هند برگزار می‌شود، صادر کرد.

به‌ گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس پیامی را به همایش دانشجویی پژوهش و فناوری در آیین سند چشم‌انداز که امروز شنبه در دهلی هند برگزار شد، صادر کرد که متن این پیام به شرخ ذیل است:

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

«یَرفَعُ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنکُم وَالَّذینَ اُوتُوا العِلمَ دَرَجَات»

بدون تردید دستیابی به اهداف والای قسط و عدل وحفظ استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و رشد و بالندگی انسانها بر مدار حق و عدالت و نیل به جامعه‌ای متکی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی، بدون استفاده از علوم وفنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها و تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی و فنی و فرهنگی و اسلامی میسر نیست. تاکید بی سابقه کتاب و سنت بر منزلت علم و عالم و تصریح و تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص نیز نشان از همین امر دارد.

یکی از ویژگی‌های جامعه ایرانی که در سند چشم انداز بیست ساله نظام ترسیم شده است، دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوبی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم و رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی و ارتقای نسبی در آمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل است.

بر همین اساس طبق برنامه باید تا پایان سال 1394ایران عزیز به جایگاه دوم علم و فناوری در منطقه دست یافته و این جایگاه را تثبیت کند و امروز با تلاش موفق مردم ایران زمین دز این عرصه از برنامه سبقت گرفته‌ایم.

برخورداری از انسان‌های صالح و فرهیخته و سالم و تربیت شده در مکتب اسلام و انقلاب و دانشمندانی در طراز برترین‌های جهان و جامعه ای توانا در تولید علم و فناوری و نوآوری و به کارگیری دستاوردهای آن و پیشتاز در مرزهای دانش و فناوری با مرجعیت علمی در جهان از جمله ویژگی های ترسیم شده کشورمان در افق چشم انداز است که سند نقشه جامع علمی کشور به آن تاکید ورزیده است.

نخستین فصل قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به فرهنگ اسلامی ایرانی و اولین ماده این قانون به تدوین الگوی اسلامی ایرانی توسعه اختصاص یافته و بلافاصله بعد از آن(فصل دوم قانون برنامه)، علم و فناوری و تحول بنیادین در آموزش عالی به ویژه در رشته های علوم انسانی، تحقق جنبش نرم افزاری، توسعه و انتشار فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و گسترش حمایت های هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی و فناوری و تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش با ارتقای کیفی در سه حوزه دانش و مهارت و تربیت اسلامی مورد تاکید واقع شده است.

بدون شک تحقق این اهداف والا و البته دست یافتنی، بدون جهاد علمی میسرنیست.امروز به لطف خداوند متعال، شخص مقام معظم رهبری پرچم دار اصلی این جهاد علمی است وجامعه دانشگاهی و اساتید و محققان و نوآوران علمی و فناوری کشور توانسته است توفیقات قابل توجهی در این زمینه کسب کند.

تداوم پرشتاب علمی کشور دستاورد عزم و اراده استوار و برآمده از ایمان و اخلاق وبرخورداری از تصویر روشن و امیدآفرین از آینده عزت بخش فراروی ملت ایران و امت اسلام است.

اکنون در کشور 9 ستاد علمی با هدف انسجام و هماهنگی و هم افزایی عالمان و نوآوران در حوزه های نوین علمی(نانو، بیو، گیاهان دارویی، هوافضا، علوم شناختی، فناوری اطلاعات و الکترونیک، انرژی‌های تجدید پذیر، آب و خشکسالی و محیط زیست) تشکیل شده و فعال است.

طبق آمارهای رسمی بین‌المللی، رشدعلمی درایران شتاب افزاینده‌ای داشته است؛ رشدی که چندین برابرمتوسط رشدکشورهای دنیا است.

گزارشها نشان می‌دهد که رتبه‌ی علمی ایران در 16سال گذشته درسطح جهانی به ‌سرعت افزایش یافته است. ایران درسال ۱۹۹۸ -16سال پیش- دررتبه‌ی ۵۲ تولیدعلم جهان قرارداشت اما اکنون در رتبه شانزدهم قراردارد.

در حالی که رشد تولید علم جهان در ۱۵ سال گذشته ۴۹% بوده است، رشد تولید علم ایران در همین مدت ۲۱۱۶% بوده است. در واقع رشد علمی ایران ازکشورهای روسیه، هند، برزیل و چین (موسوم به پنج قدرت درحال ظهور در جهان) نیز سریع‌تربوده است، پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۱۸ تولیدعلم ایران به ۴۴۰۰۰ مدرک می‌رسد درحالی که در سال ۲۰۱۱ تعداد تولید علم کشور ۲۷۱۶۳ مدرک بوده است.

طبقه پیش‌بینی بعضی سازمانهای تحقیقاتی معتبردرسال ۲۰۱۸تنها سه کشورچین، آمریکا و انگلستان درتولیدعلم، قبل از ایران قرارخواهند داشت.

اینجانب برپایی همایش دانشجویی "پژوهش و فناوری در آیینه سند چشم انداز" را اقدامی بجا و شایسته می دانم و امید وارم این همایش به اهداف ترسیم شده خود نایل شود.

هریک از شما عزیزان علاوه بر نقش آفرینی در جهاد علمی جامعه ایرانی، به عنوان سفیر فرهنگی ایران عزیز هستید. ایرانی که امروز در دنیا بیرق اسلام و عدالت خواهی را در دست دارد و سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می شناسد.

آشنایی مردم شبه قاره و کشور هند با فرهنگ ایرانی وزبان فارسی و ادبیات فاخر و معنوی و الهی و توحیدی ایرانی فرصت و ظرفیت مناسبی را پیش روی ما قرار داده است.

شکر شکن شوند همه طوطیان هند زین قند پارسی که به بنگاله می رود

امیدوارم شما دانشجویان سخت کوش و متعهد به ارزشهای متعالی اسلام با آراستگی به علم و عمل و بهره وافر از دستاوردهای علمی و تجارب موفق مدیریتی شبه قاره هند در عرضه تولید دانش و تبدیل دانش به فناوری و تجاری سازی علم، پرچمدار توسعه علمی و پیشرفت کشور ایران در آینده نزدیک باشید.

برای شما بزرگواران و دست اندرکاران برگزاری همایش، ‌آرزوی توفیق روزافزون دارم.

لازم به ذکر است که همایش دانشجویی پژوهش و فناوری در آیین سند چشم‌انداز در روزهای (شنبه 21 و یکشنبه 22 دی) به منظور آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان ایرانی مقطع دکتری در هند با راهبردهای علمی و فناوری و اسناد بالادستی و پیشرفت‌های سند چشم‌انداز و همچنین به منظور جهت‌دهی دانشجویان در راستای نیازها و اولویت‌های علمی، پژوهشی دراز مدت جمهوری اسلامی ایران به همت رایزن علمی و سرپرست دانشجویان سفارت ایران در هند و کشورهای شبه قاره در شهر دهلی هند برگزار شد.

انتهای پیام

کد N53491

وبگردی