آفتاب

نظامیان انگلیسی عراقی ها را شکنجه می کردند/ شکایت 100 عراقی به دیوان لاهه

نظامیان انگلیسی عراقی ها را شکنجه می کردند/ شکایت 100 عراقی به دیوان لاهه

دو سازمان حقوق بشری آلمانی و انگلیسی به نمایندگی از 100 شهروند عراقی، از ارتش انگلیس به اتهام شکنجه این افراد به دیوان لاهه شکایت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اشپیگل، نظامیان انگلیسی در زمان حضور در عراق مرتکب موارد بی شمار نقض حقوق بشر شده اند. یک سازمان مدافع حقوق بشر با اعلام این مطلب از وجود اسنادی مبنی بر شکنجه بیش از 100 عراقی در زمان بازداشتشان توسط نظامیان انگلیسی خبر داد.

در همین راستا وکلای این سازمان مردم نهاد شکایت نامه ای را در این رابطه تقدیم دیوان رسیدگی به جنایات جنگی لاهه کرده اند. بر این اساس 109 شهروند عراقی در دوره بازداشتشان بین سال های 2003 تا 2008 از سوی نظامیان انگلیسی مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند.

به نوشته روزنامه زوددویچه سایتونگ، سازمان آلمانی "مرکز حقوق قانونی و حقوق بشر اروپا" با همکاری "سازمان مدافعان منافع عمومی" بیرمنگام طی شکوائیه ای 250 صفحه ای مدارک خود را در این خصوص به دیوان لاهه ارائه کرده اند. این شکایت با موضوع "مسئولیت نمایندگان نظامی دولت انگلیس در جنایات جنگی از جمله شکنجه سیستماتیک زندانیان در عراق طی سال های 2008-2003" مطرح شده است.

همزمان با خروج نظامیان انگلیسی از عراق نیز شکایات بی شماری از سوی زندانیان سابق عراقی علیه این نظامیان مطرح شد. در مطلبی که در سال 2009 در روزنامه ایندیپندنت منتشر شد، شهروندان عراقی نظامیان انگلیسی را متهم به بدرفتاری، شکنجه و تهدید آنها به اعزام به گوانتانامو کردند.

گفتنی است انتشار تصاویر بدرفتاری نظامیان آمریکایی با زندانیان عراقی در ابوغریب موجی از انتقادها متوجه نظامیان اشغالگر در عراق شده و رسوایی بزرگی برای آمریکا و همپیمانانش به بار آورد.   

کد N53262

وبگردی