آفتاب

نگرانی آمریکا و اروپا از عدم شناسایی تروریست‌های بازگشته از سوریه

نگرانی آمریکا و اروپا از عدم شناسایی تروریست‌های بازگشته از سوریه

چندین تن از مقامات بلندپایه آمریکایی فاش ساختند که ده‌ها تن از آمریکایی‌هایی که به صفوف مخالفان دولت سوریه برای جنگیدن با نیروهای بشار اسد پیوسته بودند به آمریکا بازگشته و تحت نظر پلیس اف‌ بی‌ای قرار دارند اما نگرانی‌هایی از عدم شناسایی همه آن‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مقامات بلندپایه آمریکایی در مصاحبه‌های خود با شبکه ای‌بی‌سی که از اکتبر گذشته تاکنون انجام داده‌اند فاش ساختند که بیش از 50 آمریکایی پس از جنگیدن با حکومت بشار اسد به کشورشان بازگشته‌اند.

یکی از مقامات مبارزه با تروریسم آمریکا پا را از این فراتر گذاشت و گفت که تعداد واقعی شبه نظامیان بازگشته از سوریه به آمریکا یک رقم محرمانه است که حتی از 50 نفر نیز بسیار بیشتر است.

این مقامات تاکید کردند که همه این آمریکایی‌های بازگشته از سوریه به عنوان افراط‌گرایانی که ایدئولوژی ضد آمریکایی القاعده را دارند در نظر گرفته نمی‌شوند اما ظن وجود این انگیزه در بسیاری از آن‌ها وجود دارد.

به گفته دو مقام امنیت ملی آمریکا، فرماندهان گروه‌های افراطی وابسته به القاعده در سوریه نیروهای جدید دارای تابعیت آمریکایی را که وارد صفوف آن‌ها می‌شوند بررسی می‌کنند تا اگر که پاسپورت‌های پاک داشته باشند از آن‌ها برای اقدامات آینده علیه کشورهای غربی استفاده کنند. یکی از این مقامات آمریکایی این فرآیند را با فرآیند گزینش ارتش آمریکا از نیروهای جدید الورود برای دوره‌های نیروهای عملیات ویژه مقایسه کرد.

این در حالی است که جیمز کومی، مدیر پلیس اف بی آی آمریکا اخیرا اظهار داشت: نگرانی من این است که مردم می‌توانند به راحتی سوریه بروند، روابط جدید برقرار کنند و تکنیک‌های جدید یاد بگیرند و پس از آنکه بسیار خطرناک شدند به کشور بازگردند.

پیشتر برآوردها حاکی از حضور 16 آمریکایی در جنگ داخلی سوریه حکایت داشت اما یک پژوهش‌گر موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن ماه گذشته میلادی در گزارشی این تعداد را حدود 60 تن برآورد کرد. تنها یک آمریکایی به نام نیکول لین مانسفیلد 33 ساله به عنوان آمریکایی کشته شده در سوریه معرفی شده است. وی کسی است که پیش از رفتن به سوریه در اعتراضات علیه اسرائیل در میشیگان آمریکا شرکت کرده بود.

یک سخنگوی پلیس اف‌بی آی گفت که چند گزارش دیگر مربوط به کشته شدن آمریکایی‌ها در سوریه هنوز از سوی این پلیس بررسی نشده است.

در حال حاضر دیگر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس نیز همانند آمریکایی‌ها نگران شناسایی کسانی هستند که برای جنگ به سوریه رفته و اکنون بازگشته‌اند. انتهای پیام

کد N53001

وبگردی