آفتاب

کارشناس سیاسی ترکیه:معارضان وتروریستها درسوریه قاتلان اجیرشده هستند

کارشناس سیاسی ترکیه:معارضان وتروریستها درسوریه قاتلان اجیرشده هستند

آنکارا- ˈحسنی محلیˈ کارشناس سیاسی خاورمیانه و نویسنده سوری الاصل در ترکیه گفت : نیروهای معارض و تروریست ها در سوریه هیچ فرقی با یکدیگر ندارند و آنان ˈ قاتلان اجیرشده ˈ هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، وی امروز در مقاله ای در روزنامه ˈیورتˈ چاپ ترکیه با عنوان اینکه ارتش به اصطلاح آزاد سوریه ، گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و گروه النصره هیچ فرقی با یکدیگر ندارند ، نوشت : گروه داعش با سر بریدن ، شهروندان سوریه را به قتل می رساند ، گروه تروریستی النصره ، سوری ها را اعدام می کند و ارتش به اصطلاح آزاد سوریه نیز شهروندان این کشور را زیر شکنجه به قتل می رساند.

وی با اشاره به درگیری های اخیر بین گروه های معارض و تروریست در سوریه نوشت : ارتش به اصطلاح آزادسوریه به دستور ترکیه ، عربستان سعودی ، قطر و کشورهای غربی با داعش در نبرد است و ˈنوری المالکیˈ نخست وزیر عراق که به حمایت از ˈبشار اسد ˈمتهم شده است نیز علیه داعش اعلام جنگ کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی می نویسد : اینگونه که از شواهد برمی آید آمریکا دستور نابودی داعش را صادر کرده است ولی معادلات در سوریه هر روز پیچیده تر می شود و هر رخداد در این کشور بر ترکیه تاثیر می گذارد.

به نوشته محلی، گروه جماعت اسلامی که در ماه گذشته میلادی انبارهای سلاح ارتش آزاد سوریه را به تصرف درآورد این بار با حمایت های ترکیه و کشورهای غربی در کنار نیروهای این ارتش به نبرد علیه دیگران پرداخته است ولی در آینده نزدیک همه به این نکته پی خواهند برد که این گروه ها هیچ فرقی با داعش ندارند.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده معارضان و تروریستها که در سوریه در جنگ هستند، ˈ قاتلان مزدور ˈ هستند ،نوشت: هر کس پول بیشتری به آنان بدهد برای وی می جنگند.

محلی با تاکید بر اینکه این وضعیت موجب سردرگمی غرب و آمریکا نیز شده است نوشت: غرب و آمریکا با لحاظ این سردرگمی در صدد راه های ترمیم روابط با دولت سوریه هستند.

این کارشناس مباحث سیاسی با اشاره به اینکه نیروهای به اصطلاح ائتلاف ملی سوریه در استانبول تشکیل جلسه داده و بین خود به جدال و نزاغ مشغولند ، افزود : نیروهای ائتلاف در هیچ موردی و در صدر آنها موضوع شرکت در نشست ژنو 2 با یکدیگر تفاهم ندارند.

به نوشته محلی ، شرکت کنندگان در نشست ائتلاف معارضان در استانبول به جای یافتن راه حل برای مساله سوریه خواستار دریافت سلاح برای جنگ هستند و می گویند ما صلح نمی خواهیم خواستار جنگ هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه روزهایی دشوار در پیش رو دارد ، نوشت: در یک کشور همسایه شما جنگ داخلی جریان دارد و رهبران سیاسی و نظامی مخالف در کشور شما گردهم می آیند و یا از مراکز فرماندهی در داخل خاک ترکیه جنگ را هدایت می کنند. این کشور مسوول مستقیم تمامی رخدادها در سوریه است.

محلی نوشت: نخست وزیر ترکیه با امید به سقوط ˈبشار اسدˈ از تمامی گروههای مخالف در سوریه حمایت می کند و این بار برای تصفیه یک گروه از دیگر گروه ها حمایت می کند ولی آیا کسی می تواند ضمانت بدهد که این گروه های مورد حمایت ترکیه فردا دشمن ترکیه نخواهند شد؟

وی می نویسد : امروز گروه های مختلف به خواست آمریکا به داعش حمله می کنند. اگر فردا آمریکا و با یک کشور دیگر منطقه بخواهد آیا این گروه ها به ترکیه حمله نخواهند کرد؟

محلی افزود : نخست وزیر ترکیه و حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ که درگیر مساله فساد و ارتشا و درگیری با جماعت گولن در داخل ترکیه است در آینده نزدیک بدلیل مساله سوریه با دردسرهای جدیدی مواجه خواهد شد و شاید به این علت است که ترکیه چندان دلخوشی از نشست ژنو 2 ندارد ولی نباید فراموش کرد که ادامه جنگ در سوریه بیش از پایان جنگ به ضرر ترکیه خواهد بود.

محلی با تاکید بر اینکه گروه های مخالف مسلح سوری همانگونه که تاکنون پیروز نشده اند بعد از این نیز به هیچ عنوان پیروز نخواهند شد ، نوشت: آنچه در سوریه باقی خواهد ماند نفرین مردم سوریه به آغاز کنندگان جنگ در این کشور خواهد بود.

خاورم**2012** 230 *1446
کد N52865

وبگردی