آفتاب

موافقت اولیه اتحادیه اروپا با ماموریت نظامی مشترک در جمهوری آفریقای مرکزی

موافقت اولیه اتحادیه اروپا با ماموریت نظامی مشترک در جمهوری آفریقای مرکزی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا با طرح اجرای یک ماموریت نظامی مشترک در آفریقای مرکزی به منظور برقراری مجدد امنیت در این کشور در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به قتل‌عام‌ها موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند: مقامات 28 کشور عضو اتحادیه اروپا تاییدیه اولیه خود را نسبت به برنامه استقرار سریع صدها نیرو برای کمک به نیروهای حافظ صلح آفریقایی و فرانسوی در جمهوری آفریقای مرکزی اعلام کردند. نیروهای حافظ صلح آفریقایی و فرانسوی به منظور برقراری مجدد محیطی امن در جمهوری آفریقای مرکزی در این کشور مستقر هستند.

یکی از سخنگویان کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: کشورهای عضو موافق‌اند که اتحادیه اروپا باید برای احیای امنیت در جمهوری آفریقای مرکزی مشارکت کند.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت: مذاکرات بیشتری در خصوص این مساله در روزهای آتی برگزار خواهد شد.

قرار است تصمیم نهایی در رابطه با این مساله 20 ژانویه سال جاری میلادی (30 دی) توسط وزرای امور خارجه این اتحادیه در مذاکراتی در بروکسل اتخاذ شود.

برنامه اتحادیه اروپا از این قرار است که نیروهای این کشورها وظایف پلیسی در پایتخت را به عهده می‌گیرند و همزمان از پناهندگان و کمک‌رسانان حفاظت کرده و در صورت اعتماد امنیت فرودگاه را نیز برقرار می‌کنند. با تایید سازمان ملل مداخله اتحادیه اروپا از نظر زمانی و موضوعی محدود خواهد بود.

براساس حکم سازمان ملل 1600 نیروی حافظ صلح فرانسوی و 4000 آفریقایی در هفته‌های اخیر در این کشور مستقر شدند تا به خشونت‌ها پایان دهند.

گمان می‌رود ماه گذشته میلادی بیش از هزار تن طی این خشونت‌ها کشته شده و حدود یک میلیون تن دیگر از خانه‌های خود آواره شدند.

براساس پیشنهاد اتحادیه اروپا برای اقدام نظامی مساله حیاتی احیای امنیت است تا از رفتن جمهوری آفریقای مرکزی به سوی یک کشور ناکام و قتل‌عام‌های گسترده علیه غیرنظامیان جلوگیری شود.

انتهای پیام

کد N52559

وبگردی