آفتاب

شادی مردم آفریقای مرکزی از استعفای رئیس‌جمهور موقت

شادی مردم آفریقای مرکزی از استعفای رئیس‌جمهور موقت

استعفای رئیس جمهوری موقت آفریقای مرکزی در پی فشارهای بین‌المللی خوشحالی مردم این کشور و جشن و پایکوبی آن‌ها در خیابان‌ها را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز جمعه در جریان اجلاس دو روزه جامعه اقتصادی کشورهای آفریقا (CEEAC) در کشور چاد که همسایه آفریقای مرکزی است، استعفای میشل دیوتودیا و رئیس جمهوری موقت آفریقای مرکزی و نیکولاس تیانگایه، نخست وزیر وی در یک بیانیه اعلام شد براساس این بیانیه در این نشست درباره رهبران جدید آفریقای مرکزی تصمیم‌گیری می‌شود.

هزاران تن از مردم آفریقای مرکزی در اثر چرخه خشونت‌هایی که در این کشور در پی کودتای ماه مارس شورشیان سلکا وابسته به دیوتوریا رخ داد کشته و یک میلیون تن نیز بی‌خانمان شدند.

ماه گذشته میلادی، فرانسه صدها تن از سربازان خود را برای حمایت از روند صلح و حفاظت از سربازان حافظ صلح آفریقایی به آفریقای مرکزی اعزام کرد، اما کشتار‌ها ادامه یافت و فرانسه بارها نارضایتی خود را از دولت دیوتوریا اعلام کرد.

سال گذشته میلادی براساس یک معاهده با میانجی‌گری جامعه اقتصادی کشورهای مرکزی آفریقا مجلس موقت آفریقای مرکزی دیوتوریا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور در ماه آوریل تا زمان برگزاری انتخابات که برای پایان سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده انتخاب کرد.

رومان نارال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: ما این استعفاها را مورد توجه قرار دادیم. این به عهده مجلس موقت آفریقای مرکزی که تصمیم بگیرد.

فرانسه به هیچ وجه در این فرآیند مداخله نخواهد کرد.

با رسیدن خبر استعفای رئیس جمهوری و نخست وزیر موقت آفریقای مرکزی به پایتخت این کشور هزاران تن از مردم به خیابان‌ها آمده و به رقص و پایکوبی پرداختند.

انتهای پیام

کد N52304

وبگردی