آفتاب

تاکید دوباره کاخ سفید بر مخرب بودن تحریم‌های جدید علیه ایران

تاکید دوباره کاخ سفید بر مخرب بودن تحریم‌های جدید علیه ایران

کاخ سفید از تکرار پیش‌بینی‌اش درباره اینکه طرح تحریم‌های جدید سنای آمریکا در سنا تصویب نخواهد شد، خودداری کرد ولی بار دیگر نسبت به مخرب بودن این طرح برای حل موضوع هسته‌یی ایران هشدار داد.





به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جی کارنی، سخنگوی باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت: فکر می‌کنم ما همچنان امیدواریم کنگره به دلیل تاثیر بدی که تحریم‌ها روی مذاکرات و احتمال حل صلح‌آمیز این مساله خواهد داشت، آن را تصویب نخواهد کرد. ولی من قصد ندارم پیش‌بینی‌های حقوقی ارائه کنم.



به گزارش روزنامه دیلی استار، کارنی پیش از این در تاریخ 19 دسامبر سال 2013 درباره این طرح گفته بود: به نظر ما این طرح تصویب نخواهد شد. اگر تصویب شود رییس‌جمهور آن را وتو خواهد کرد.



باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا و برخی از اعضای ارشد دولت این کشور بارها از گروهی از سناتورهای آمریکایی خواسته‌اند که طرح تحریم‌ها علیه ایران را تصویب نکنند، زیرا چنین کاری موضع تیم مذاکره‌کننده ایران در قبال محافظه‌کاران داخلی را تضعیف می‌کند و موجب می‌شود که ایران از میز مذاکرات عقب‌نشینی کند.



اوباما تاکید کرده است که واشنگتن باید تمایل حسن روحانی رییس‌جمهور ایران برای عمل به عهدش در زمینه دنبال کردن یک توافق هسته‌یی صلح‌آمیز را با وجود مخالفت‌های تندرویان کنگره آمریکا و شک و تردید برخی از متحدان واشنگتن در خاورمیانه به مرحله آزمایش بگذارد.



کارنی گفت که تاثیر تحریم‌های جدید خلاف چیزی خواهد بود که حامیان کلیدی طرح تحریم‌ها یعنی رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه این کشور مطرح کرده‌اند.



دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت: اگر آنها این کار را انجام دهند طرح تحریم‌ها در واقع با تضعیف ایمان شرکای بین‌المللی‌مان و قرار دادن فرصتی در اختیار ایران برای بیان اینکه ما با سوء نیت مذاکره کرده‌ایم، ساختار تحریم‌ها را که برقرار شده است تضعیف خواهد کرد.



وی گفت: نگرانی ما از این است که اعمال تحریم‌ها در مرحله کنونی تاثیر منفی داشته باشد و مذاکراتی را که جریان دارد به خطر بیندازد و پس از آن تحقق صلح‌آمیز هدفمان را بسیار دشوار و حتی غیرممکن کند.



دولت آمریکا روز پنج‌شنبه نیز نسبت به مخرب بودن طرح تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد و تاکید کرد که سناتورهای آمریکایی در حال هل دادن آمریکا به سمت جنگ با ایران هستند.



برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر برخی از اعضای کنگره می‌خواهند که آمریکا دست به اقدام نظامی بزند، باید با مردم آمریکا رو راست باشند و این را به صراحت بگویند. در غیر این صورت مشخص نیست که چرا برخی اعضای کنگره از طرحی حمایت می‌کنند که احتمالا در را به روی دیپلماسی می‌بندد و احتمال این که آمریکا مجبور شود بین اقدام نظامی یا اجازه دادن به ایران برای تداوم برنامه هسته‌یی‌اش یکی را انتخاب کند را افزایش می‌دهد.



کاخ سفید بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و هشدار داده است که طرح تحریم‌ها می‌تواند مذاکرات حساسی را که جریان دارد متزلزل کند و تاکید کرده است که در صورت تصویب این طرح، آن را وتو خواهد کرد.



بیانیه روز پنج‌شنبه کاخ سفید اولین اتهام‌زنی علنی است که تاکید دارد سناتورهای آمریکایی که طرح تحریم‌ها را به جلو می‌رانند انگیزه‌هایی دارند که به طور صریح آن‌ها را مطرح نمی‌کنند.



پس از آن که منندز طرحش را معرفی کرد، 10 تن از سران دموکرات کمیته‌های کنگره در نامه مشترکی هشدار دادند که اقدام وی ملت آمریکا را به جنگ نزدیک‌تر می‌کند و حداقل چهارده دموکرات دیگر تاکنون در مخالفت با دولت آمریکا به منندز پیوسته‌اند.



میهان در بیانیه‌اش گفت: این طرح با تلاش‌های دولت آمریکا برای حل صلح‌آمیز نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در زمینه برنامه هسته‌یی ایران تضاد مستقیم دارد. ما می‌دانیم که این طرح پیشنهادی در جامعه بین‌المللی تفرقه می‌اندازد، ایرانیان را وادار می‌کند که موضع سرسختانه‌تری را در پیش بگیرند و احتمالا به مذاکرات پایان خواهد داد. این طرح تاثیر منفی روی رژیم تحریم‌ها نیز خواهد داشت. نباید فراموش کرد که دلیل کارساز بودن تحریم‌ها این است که ما شرکای‌مان را متقاعد کردیم که گام‌هایی را که ما به دنبال آن هستیم، بردارند. اگر شرکای ما دیگر باور نداشته باشند که ما در زمینه یافتن یک راه‌حل از طریق گفت‌وگو جدی هستیم، آنگاه رژیم تحریم‌های ما تضعیف خواهد شد.



در ادامه این بیانیه آمده است: اگر کنگره این طرح را تصویب کند، در واقع دست به اقدامی می‌زند که باعث می‌شود احتمال موفقیت دیپلماسی کاهش یابد. مردم آمریکا با صراحت گفته‌اند که یک راه‌حل صلح‌آمیز را برای این مساله ترجیح می‌دهند. اگر برخی از اعضای کنگره می‌خواهند که آمریکا دست به اقدام نظامی بزند، باید با مردم آمریکا رو راست باشند و این را به صراحت بگویند. در غیر این صورت مشخص نیست که چرا برخی اعضای کنگره از طرحی که احتمالا در را به روی دیپلماسی می‌بندد و احتمال این که آمریکا مجبور می‌شود بین اقدام نظامی یا اجازه دادن به ایران برای تداوم برنامه هسته‌یی‌اش یکی را انتخاب کند را افزایش می‌دهد، حمایت می‌کنند.



در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: رییس‌جمهور (آمریکا) با صراحت گفته است که وظیفه دارد پیش از این که به دنبال گزینه‌های دیگر باشد، ببیند آیا ما می‌توانیم از طریق ابزار دیپلماتیک به یک راه‌حل جامع دست یابیم یا خیر؟ تصویب هرگونه طرح جدید تحریم‌ها در مرحله کنونی در تلاش‌های ما برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز اختلال ایجاد می‌کند.



انتهای پیام




کد N52128

وبگردی