آفتاب

دیدار محرمانه طالبان و دولت افغانستان بی‌نتیجه ماند

دیدار محرمانه طالبان و دولت افغانستان بی‌نتیجه ماند

نمایندگانی از دولت افغنستان و طالبان یکبار دیگر برای دستیابی به توافق صلح مذاکراتی محرمانه با یکدیگر برگزار کردند اما بنا بر گزارش‌ها هنوز هیچ یک از طرفین نسبت به رسیدن به این توافق امیدوار نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، یکی از شبه نظامیان طالبان گفت: همزمان با آزادی تعدادی از زندانیان طالبان توسط پاکستان به منظور احیای مذاکرات صلح، دست کم دو تن از وزرای دولت افغانستان با نمایندگان طالبان در امارات با یکدیگر دیدار کردند. هنوز پیشرفتی در این مذاکرات حاصل نشده است و پس از آزادی زندانیان نیز هنوز هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

همزمان با اینکه قرار است نیروهای خارجی تا پایان سال 2014 میلادی افغانستان را ترک کنند، دستیابی به یک توافق صلح برای تضمین این مساله که کابل دوباره دچار جنگ داخلی نشود، لازم و حیاتی است. اما با وجود از سرگیری مذاکرات صلح البته به شکل محرمانه، طالبان و دولت حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان همچنان در مواضع‌ سرسختانه خود در مذاکرات محکم و استوار هستند.

آمریکا از کرزای خواسته تا توافق امنیتی دو جانبه‌ را که منجر به حضور تعدادی از نیروهای خارجی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان می‌شود و به نیروهای امنیتی افغان کمک می‌کند، امضا کند. اما کرزای می‌گوید، پیش از آنکه توافق نامه امنیتی دو جانبه را امضا کند، مذاکرات رسمی صلح باید از سر گرفته شود. در همین حال کرزای مذاکره را با نمایندگان طالبان که خود را "امارت اسلامی افغانستان" می‌خوانند، رد کرده است.

این مقام ناشناس طالبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، گروهش حاضر است میانجی‌گری غیرمستقیم بین دو طرف را بپذیرد، درست همانند اقدامی که در سال 1989 میلادی صورت گرفت و منجر به خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان شد.

در همین حال سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی پاکستان در رابطه با آزادی زندانیان طالبان گفت: بعد از این رویداد طالبان در پاسخ هنوز سازش نکرده و کرزای نیز توافقنامه امنیتی دو جانبه با واشنگتن را امضا نکرده است.

وی افزود: طالبان فکر می‌کند که تمام این مسائل یک نمایش است و کرزای این توافق را امضا خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N52095

وبگردی