آفتاب
برای نخستین بار در «هفت» پخش شد؛

تصاویر تکان‌دهنده از لحظات پس از انفجار در «معراجی‌‎ها»

تصاویر تکان‌دهنده از لحظات پس از انفجار در «معراجی‌‎ها»

آنچه شاید برنامه شب گذشته را تکان‌دهنده ساخت، پخش تصاویر تکان‌دهنده از لحظات پس از انفجار در پشت صحنه «معراجی‌ها» و همچنین پخش مراسم تشییع جنازه بود که ‌به درخواست بینندگان، یک بار دیگر در طول برنامه، لحظات پس از وقوع این حادثه پخش شد که خودروی در حال سوختن و جسدهای پرتاب شده به این سو و آن سو، بهت‌آور بود.

شب گذشته برنامه سینمایی هفت به طور ویژه بر ‌پرتلفات‌ترین حادثه تاریخ سینمای ایران متمرکز شد و بخش بسیاری این برنامه به بررسی ابعاد این اتفاق تکان‌دهنده پرداخت و سینماگران به نقد آنچه رخ داده و علل و عواملش پرداختند اما آنچه بیشتر برای مخاطبان محل توجه بود، تصاویر کوتاهی از صحنه حادثه پس از وقوع انفجار بود.
به گزارش آفتاب به نقل از تابناک، صبح هجدهم دی ماه و در حین آماده‌سازی گروه جلوه‌های ویژه برای ضبط یکی از سکانس‌های پایانی فیلم و سریال «معراجی‌ها»، شهرک سینمایی دفاع مقدس شهرک سینمایی واقع در کیلومتر ۳۵ بزرگراه تهران ـ قم با انفجاری بزرگ روبه‌رو شد که پیش از وقوع برنامه رخ داده بود و البته از شدتی بیش از انتظار برخوردار بود تا دیگر عوامل فیلم که قرار بود اندکی بعد به لوکیشن فیلمبرداری بیایند، پایشان را روی پدال گاز بفشارند و به نقطه‌ای برسند که با دودی سیاه در آسمان نشانه‌گذاری شده بود.
صندوق عقب خودروی سمند جواد شریفی‌راد، مدیر جلوه‌های ویژه فیلم معراجی‌ها که حامل نوع ضعیف شده‌ای از ماده منفجره TNT بود، به دلایلی که هنوز مشخص نشده، منفجر شد و علاوه بر شریفی‌راد، علی اکبر رنجبر مدیر شهرک سینمایی دفاع مقدس که برای سرکشی آمده بوده، رضا فرجی جانشین تولید معراجی‌ها، مهدی مرادی دستیار جلوه‌های ویژه فیلم و یکی از نیروهای تدارکات فیلم کشته شدند. تصاویر محدودی از لحظات پس از وقوع این حادثه در دسترس است و علت این مسأله نیز علاوه بر نظامی بودن منطقه و ‌راه ندادن دوربین‌های بسیاری از خبرگزاری‌ها، فاصله طولانی محل واقعه با پایتخت بود.
حمید شهیری، طراح صحنه و لباس معراجی‌ها، یکی از مصدومان حادثه بوده که به دلیل چند جراحت عمیق و ترکش‌های وارده تحت عمل جراحی قرار گرفت و عمل جراحی مرتضی مولایی، یکی دیگر از عوامل فنی معراجی‌ها نیز با موفقیت انجام شد تا این حادثه قربانیان بیشتری نداشته باشد و تلفات پنج نفری این حادثه بر خلاف شایعات روز وقوع حادثه، به شش نفر افزایش نیابد.
با برگزاری مراسم تشییع پیکر قربانیان این حادثه دردناک، نقد‌ها درباره علت وقوع این حادثه آغاز شد؛ نقدهایی که بخش‌هایی از آن متوجه برخی قربانیان نیز بود و بحث عدم رعایت مکفی ایمنی نیز مطرح شد که البته در این باره در برنامه هفت شب گذشته که پیرامون همین واقعه بود و دیگر مباحث سینمایی کاملاً در حاشیه قرار گرفت، پاسخ‌هایی مطرح شد. یکی از این پاسخ‌ها به عنوان سند رعایت مسائل ایمنی، عدم انفجار کپسول گاز CNG خودروی سمند را به علت خالی کردن گاز این کپسول در راستای رعایت ایمنی خواندند و خودروی نیسان را نیز خودروی ایمنی حمل مواد منفجره ذکر کردند و البته کشمکش‌ها در ‌‌نهایت نتیجه خاصی در پی نداشت.
اما آنچه شاید برنامه شب گذشته را تکان دهنده ساخت، پخش تصاویر تکان دهنده از لحظات پس از انفجار در پشت صحنه «معراجی‌ها» و همچنین پخش مراسم تشییع جنازه بود که پس از پخش این تصاویر‌ به درخواست بینندگان، یک بار دیگر در طول برنامه، لحظات پس از وقوع این حادثه پخش شد که خودروی در حال سوختن و جسدهای پرتاب شده به این سو و آن سو، بهت آور بود.
کد N51848

وبگردی