آفتاب
افزایش تنش‌ها در روابط واشنگتن- دهلی‌نو

اخراج دیپلمات آمریکایی توسط هند/ واشنگتن:به دنبال بهبود روابط هستیم

اخراج دیپلمات آمریکایی توسط هند/ واشنگتن:به دنبال بهبود روابط هستیم

آمریکا تاسف عمیق خود را از اخراج یک دیپلمات این کشور در هند توسط دهلی‌نو ابراز داشت اما اعلام کرد که به دنبال بهبود روابط میان دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روابط میان آمریکا و هند از 12 دسامبر 2013 میلادی به شدت مخدوش شد زمانی که "دویانی خوبراگید" کارمند کنسولگری هند در نیویورک به اتهام تقلب در صدور ویزا و ارائه اظهارنظرهای غلط درباره یکی از خدمتکاران خود، بازداشت شد.

هند از این دیپلمات آمریکا خواست تا اوایل روز جمعه در یک اقدام تلافی‌جویانه ساختمان سفارت را ترک کند.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما به شدت از این که دولت دهلی‌نو احساس ضرورت کرده که یکی از چهار پرسنل دیپلماتیک ما را از هند اخراج کند، متاسفیم.

وی تایید کرد که این دیپلمات که هنوز هویتش مشخص شده به درخواست هند از سمتش اخراج و کنار گذاشته شده است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ما به دنبال پیشبرد روابط خود با هند هستیم و امیدواریم که این چالش را به کناری زده و بار دیگر شرکای خوبی برای یکدیگر شویم.

این در حالی است که کارمند کنسولگری هند در نیویورک روز پنجشنبه در دادگاه، حاضر شد. وی با مصونیت کامل دیپلماتیک از سوی دولت واشنگتن توانست به هند بازگردد. وی روز جمعه وارد دهلی‌نو شد.

جنیفر ساکی افزود: اتهامات علیه این کارمند کنسولگری هند در امریکا همچنان به قوت خود باقی است و مصونیت دیپلماتیک وی در بازگشت به هند منقضی شده است.

دیپلمات اخراج شده آمریکایی در هند رده مشابهی با این کنسول هندی در آمریکا داشته است.

انتهای پیام

کد N51847

وبگردی