آفتاب

آموزش و پرورش در بودجه 93، 2500 میلیارد تومان کم دارد

آموزش و پرورش در بودجه 93، 2500 میلیارد تومان کم دارد

سال گذشته وزیر آموزش و پرورش دولت دهم معتقد بود که بودجه آموزش و پرورش تنها به حقوق فرهنگیان می رسد و امکان نوسازی و تجهیز مدارس وجود ندارد. اما در بودجه 93 چه اتفاقی برای آموزش و پرورش می افتد؟

زهرا تالانی:  علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم از سرانه ای شدن بودجه این وزارتخانه حرف زده است. او حتی این ایده را مطرح کرده که حقوق معلمان را بر اساس سرانه به مدیر مدرسه بدهند و مدیر برای حقوق تصمیم بگیرد. از سوی دیگر آموزش و پرورش وظیفه نوسازی مدارس و همچنین پژوهش هم دارد. اما در بودجه سال 93 آموزش و پرورش چه اتفافی افتاده است؟

در همین زمینه با عطاالله سلطانی صبور رئیس کمیته آموزش و پرورش در مجلس گفتگویی انجام داده ایم. او معتقد است که باید بودجه بخش های مختلف آموزش و پرورش به صورت تفکیک آورده شود تا بتوان مشکلات آن را حل کرد.


هر سال وزرای آموزش و پرورش از کمبود بودجه شکایت دارند. بودجه آموزش و پرورش برای سال بعد چقدر است و آیا این کمبود برای سال بعد هم وجود دارد؟
بودجه آموزش و پرورش نسبت به سایر ارگان ها بد نیست اما نسبت به نیازها و واقعیت کم است و آن چیزی که پیشنهاد شده، نسبت به نیازهای آموزش و پرورش 2 هزار و 500 میلیارد تومان کم دارد.


به نظر شما چرا آموزش و پرورش هر سال مشکل کمبود بودجه دارد و چطور باید این مشکل را حل کرد؟

نباید آموزش و پرورش را هزینه ای دید چون نقش مهمی در تربیت و آموزش دارد واساس توسعه هر کشور آموزش و پرورش آن است.باید به عنوان سرمایه گذاری به این بخش نگاه کنیم و تلاش کنیم تا بودجه واقعی به آن تخصیص یابد.البته این موضوع در شعار وزرا دیده می شود اما در عمل وجود ندارد.


الان بیشترین کمبود بودجه در کدام بخش آموزش و پرورش است؟
کاهش شدید در اعتبارات تجهیزات بودجه ای به سیستم های گرمایشی و سرمایشی 47 درصد، کاهش سهم مقاوم سازی مدارس 27 درصد،کاهش سهم مقاوم سازی مدارس تا 27 درصد و کاهش بودجه سرانه پرورشی و واحدهای آموزشی در بودجه وجود داشت.بودجه نوسازی مدارس سال قبل 730 میلیارد تومان بود که امسال به 560 میلیارد تومان کاهش یافته است و این اصلا اتفاق خوبی نیست.


پس کدام بخش اعتبارات افزایش داشته است؟
بودجه مراکز تربیت معلم افزایش خوبی داشته و از 2 میلیارد تومان سال گذشته به 3 میلیارد تومان رسیده است.


پیشنهاد شما برای حل کمبود بودجه در آموزش و پرورش چیست؟
متاسفانه 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق کارکنان می شود و دیگر چیزی برای توسعه و عمران آموزش و پرورش نمی ماند برای همین ما امسال پیشنهاد دادیم که در بخش مختلف آموزش و پرورش مثل عمران و سرانه مدارس تفکیک شود اما باز هم یک بودجه کلی پیشنهاد دادند.


وقتی مدارس بودجه نداشته باشند مجبورند از والدین مبالغی دریافت کنند اما این خلاف قانون است؟

برای همین ما پیسنهاد دادیم که سرانه مدارس در بودجه سال بعد جدا آورده شود تا دیگر صرف حقوق فرهنگیان نشود اما دوباره این موضوع رعایت نشده است.


با اینکه 98 درصد بودجه صرف حقوق فرهنگیان می شود باز هم آنها نسبت به کمی حقوقشان شکایت دارند؟

چون آموزش و پرورش در کشور ما مشکلات ساختاری دارد.اگر همانطور که ما پیشنهاد دادیم برای سرانه مدارس و مباحث پرورشی بودجه جدا تعیین نشود نمی توانیم مشکلات مالی را حل کنیم.متاسفانه اقتصاد در آموزش و پرورش بیمار است و همین بی انگیزگی را در میان فرهنگیان به وجود آورده است.

47232

کد N51416

وبگردی