آفتاب

ˈاستراوˈ: انگلیس و آمریکا بدخواه ایران بوده اند

ˈاستراوˈ: انگلیس و آمریکا بدخواه ایران بوده اند

تهران – ایرنا – ˈجک استراوˈ وزیر امورخارجه پیشین انگلیس روز جمعه با اشاره به نقش لندن و واشنگتن در کودتای 28 مرداد1332 و حمایت های غرب از صدام گفت: انگلیس و آمریکا درگذشته نیروهای بدخواه و بداندیشی برای ایران بوده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، استراو این سخنان را پس از دیدار از تهران بیان کرد که به منظور بهبود روابط سیاسی میان دو کشور پس از قطع روابط در سال 2011 میلادی صورت گرفت.

استراو در گفت و گویی با رادیو بی بی سی گفت: دولت ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری ایران از وی و گروه (نمایندگان) همراهش به خوبی استقبال کرد و شاهد خوشبینی قابل ملاحظه در ایران در باره ایجاد روابط حسنه و نزدیک شدن به غرب بوده است.

به گفته استراو، روابط ضعیف میان ایران از یک سو و آمریکا و انگلیس از سوی دیگر، تاریخچه بسیار بسیار طولانی دارد.

وی افزود: اگر شما یک ایرانی معمولی بود، امکان بخشیده شدن شما برای این طرز تفکر در طول چند دهه گذشته که آمریکا و انگلیس و در واقع ما نیروی بسیار شرور و بدخواهی بوده ایم، وجود داشت.

استراو با اشاره به کودتایی که ˈمحمد مصدقˈ نخست وزیر را سرنگون کرد گفت: ما به همراه (آمریکا) در طول دوره زمانی زندگی من، کودتایی را برای برکنار کردن یک رییس جمهوری (محمد مصدق نخست وزیر) سازماندهی کردیم که به صورت دمکراتیک انتخاب شده بود. ما نقش بسیار بسیار بد و تخریب کننده ای در حالی که حمایت مردمی از شاه در اواخر دهه 1970 به تدریج کاهش می یافت، بازی کردیم.

استراو ادامه داد: سپس غرب برای نمونه از ˈصدام حسینˈ در جنگی حمایت کرد که ایران قربانی آن بود.

به گفته استراو، نمایندگان مجلس های اعیان و اعوان انگلیس در طول دیدار از تهران با شخصیت های مخالف دیدار نکردند، زیرا ما قصد نشان دادن و بیان علایمی را نداشتیم، بلکه خواستار اعتماد سازی و برقراری روابط خوب بودیم.

مترجمام**1486**1552
کد N51256

وبگردی