آفتاب
گزارشی از آخرین تحولات در الانبار/

عملیات بزرگ ارتش عراق در الانبار کی آغاز می شود؟

عملیات بزرگ ارتش عراق در الانبار کی آغاز می شود؟

بغداد- ایرنا- منابع خبری در عراق می گویند، ارتش این کشور همچنان در یک آماده باش کامل بسر می برد تا هنگامی که احتمال ریسک تلفات غیر نظامیان در یک حمله گسترده علیه تروریست ها در الانبار به کمترین میزان برسد، عملیات بزرگ خود را آغاز کنند.

یک منبع خبری نزدیک به دولت، روز جمعه به خبرنگار ما گفت: شخص نخست وزیر تاکید زیادی دارد که عملیات با کمترین تلفات در میان غیرنظامیان همراه باشد.

وی یکی از دلایل اصلی تاخیر در عملیات بزرگ ارتش عراق علیه القاعده و گروه موسوم به داعش را حضور این نیروها در میان مردم شهرهای فلوجه و رمادی دانست.

گزارش ها حاکی است که دولت عراق بیشتر مبادی این استان را تحت کنترل درآورده و به میزان زیادی جلوی خروج تروریست ها از این منطقه را گرفته است. در مقابل هرروزه خانواده های بیشتری از فلوجه و رمادی خارج می شوند ، بطوری که تاکنون بیش از 15 هزار خانوار خود را به شهرهای امن تر منطقه و حتی در خارج از استان در کربلا و بغداد رسانده اند.

هلال احمر عراق نیز با کمک استانداری های همجوار بویژه کربلا و صلاح الدین، توانسته است بیش از 10 هزار خانوار را تحت پوشش حمایت های اضطراری قرار دهد.

نوری المالکی روز پنجشنبه به مناسبت روز پلیس درعراق، یک سخنرانی بسیار تند علیه تروریست ها و بخصوص حامیان منطقه ای آنان کرد و بار دیگر به این موضوع اشاره کرد که نیروهای تروریست و تکفیری از حمایت های مالی و تسلیحاتی برخی کشورها برخوردارند.

او از ورود تروریست های خارجی به الانبار با گذرنامه های کشورهای عربی سخن گفت و در هشداری به این کشورها ، تاکید کرد که آنان بزودی در آتشی که برافروخته اند گرفتار خواهند شد.

نوری المالکی، با تاکید بر ادامه عملیات در الانبار، این جنگ را جنگی مقدس علیه تروریسم خواند و خواستار حمایت بین المللی از عراق در جنگ علیه تروریسم در این منطقه شد.

روند تحولات چند روزه در عراق، از موفقیت های بغداد در جلب افکار عمومی عراق و همراه کردن مردم در جنگ علیه تروریسم و نیز در عرصه دیپلماسی عمومی حکایت داشته است. دولت عراق تاکنون به خوبی توانسته است در حوزه تبلیغات ، جامعه جهانی را نسبت به رویدادهای عراق متقاعد کرده و با خود همراه کند.

بیشتر قدرت های جهانی و حتی کشورهای منطقه در روزهای اخیر از جنگ علیه تروریسم در عراق حمایت کردند و آمریکایی ها نیز سرانجام بعد از ماهها مقاومت، مجبور شدند ضمن حمایت علنی از دولت عراق در جنگ با القاعده، مساله ارائه تسلیحات و تجهیزات بیشتر به این کشور را در دستور کار قرار دهند.

ارسال تعدادی موشک های هلفایر و هواپیماهای بدون سرنشین اسکن ایگر در اولین مرحله ، طی هفته گذشته به تصویب رسید و اکنون نیز کنگره سرگرم تصمیم گیری برای ارائه بالگردهای آپاچی به عراق است.

در همین راستا، جان بوئنر رییس مجلس نمایندگان آمریکا هم خواستار کمک بیشتر واشنگتن به دولت عراق در این جنگ شد. وی ، اعزام نیرو به عراق را لازم ندانست و گفت که عراقی ها می توانند مساله را حل کنند، اما به تجهیزات و کمک های فنی نیاز دارند.

نکته دیگری که نشان از نقش آمریکایی ها در ادامه تنش های سیاسی و به تبع آن امکان میدان عمل برای القاعده و گروههای تروریستی داشته، جریان های سیاسی عراق است که در تمام سالهای گذشته به جای همکاری با دولت، طرح ها و برنامه های آن را با حمایت های غیر علنی آمریکایی ها ناکام گذاشته اند.

دغدغه های عمده مالکی در سالهای اخیر ناسازگاری احزاب و گروهها در روند سیاسی بوده ؛ از یک سو با کردها که با تک روی های خود دولت را همواره با موانع روبه رو ساختند چالش داشت و از دیگر سو در چالش جریان های اهل سنت گرفتار بود که در تمام این مدت از هر فرصتی برای تضعیف دولت استفاده می کردند.

خبرها حاکی است که طی روزهای اخیر، آمریکایی ها با رهبران احزاب عراقی که در آنان نفوذ دارند، تماس هایی گرفته اند. ازجمله تماس جوبایدن معاون رییس جمهوری آمریکا با مسعود بارزانی رهبر منطقه اقلیم کردستان عراق بود که گفته است هماهنگی تنگاتنگ با دولت عراق درمبارزه با تروریسم ضروری است.

آنطور که در بغداد شنیده می شود، تماس های دیگری هم با سران احزاب و گروههای پرنفوذ این کشور گرفته شده است. برخی منابع هم سفر قریب الوقوع اسامه نجیفی رییس پارلمان عراق به آمریکا را در همین راستا ارزیابی می کنند و طرح این سوال که آمریکایی ها در واشنگتن به نجیفی چه خواهند گفت؟!

در ادامه موج بین المللی حمایت از دولت عراق در جنگ با تروریسم، شورای امنیت هم تشکیل جلسه داد و اوضاع جاری عراق را بررسی و از جنگ جاری علیه تروریست ها در الانبار حمایت کرد، اگرچه مصوبه ای نداشت.

کشورهای مختلف هم به صف حامیان نبرد علیه تروریسم در عراق پیوسته اند؛ انگلیس و کشورهای اروپایی و نیز روسیه و چین ، حداقل در بیان از دولت نوری المالکی حمایت کرده اند.

با اینحال، به غیر از سعودی ها و قطری ها که عراقی ها آنان را بطور علنی متهم به دخالت در ماجرای الانبار کرده اند، از برخی کشورهای منطقه صدایی در نیامده است. شاید در میان این کشورها، انتظار از ترکیه بیشتر بود که به جای حمایت عملی در جنگ علیه تروریسم، به تلاش های خود برای عملی کردن قراردادهای نفتی با کردستان عراق ، بدون مجوز دولت مرکزی ادامه می دهد.

در مقابل القاعده، ضمن در اختیار داشتن کنترل شهرهای فلوجه و رمادی در استان الانبار در روزهای گذشته، تلاش کرد تا دامنه جنگ را به اطراف بغداد بکشاند که تاکنون در این راه شکست خورده است.

برغم تشدید تلاش های القاعده برای ایجاد رعب در اهالی بغداد ، موج بزرگی از داوطلبان جنگ در الانبار براه افتاده که صف هر روزه آنان در مقابل مراکز جذب نیرو در بغداد و سایر شهرهای عراق دیدنی است.

این گروه تروریستی، روز پنجشنبه یک عملیات انتحاری در مقابل یکی از مراکز جذب داوطلبان حضور در ارتش و جنگ علیه تروریسم در بغداد ، انجام داد که طی آن 20 تن کشته و دهها تن زخمی شدند.

برآوردهای رسانه ای در عراق حاکی است که نوری المالکی در جلب نظر مردم برای ادامه جنگ با تروریست ها موفق بوده و با مدیریت بحران اخیر محبوبیت خود را تا حدودی افزایش داده است.

خاورم**1770**1566
کد N51152

وبگردی