آفتاب

کیایی‌نژاد: جامعه ما سخت نیازمند اخلاق است

کیایی‌نژاد: جامعه ما سخت نیازمند اخلاق است

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت اخلاق در جامعه گفت: جامعه ما سخت نیازمند اخلاق است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مفید کیایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه اگر در جامعه ما مسائل اخلاقی بیشتر به کار بسته شود، بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود افزود: جامعه ما سخت نیازمند مسائل اخلاقی است، به خصوص در نظام ما که نظامی اسلامی است این مسئله به ویژه در مسوولین که کارهای کلیدی را در دست دارند و الگوی دیگران هستند باید وجود داشته باشد.

نماینده ساوجبلاغ تاکید کرد: اگر بتوانیم اخلاق را در جامعه به یک الگو تبدیل کنیم خیلی از مشکلات جامعه ما حل می‌شود این در حالی است که متاسفانه بداخلاقی‌ها و بی اخلاقی‌ها در جامعه ما کم نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: من در سال 67 وارد مجلس شدم و در مجلس سوم مشکلاتی را دیدیم که واقعا منزجرکننده بود؛ با برخی از دوستان به این نتیجه رسیدیم مجلس هم باید درس اخلاق داشته باشد، با هیات رییسه وقت که صحبت کرده‌ایم موافقت آنها نیز جلب شد ودر مجلس چهارم 10 جلسه اخلاق داشتیم، در این زمان مجلس چهارم عملا یک مجلس ویژه شد، در تمام موارد از تذکرات گرفته تا نطق‌ها و مخالفت‌ها و موافقت‌ها اخلاق رعایت می‌شد اما مجالس بعد اینطور از آب درنیامد.

او با طرح این پرسش که چه اشکالی دارد درس اخلاق در وزارتخانه‌های ما هم وجود داشته باشد و گفت: جامعه ما به خاطر نداشتن این مسائل اخلاقی به برخی مشکلات دچار شده است.

کیایی‌نژاد با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی و صدا و سیما در تقویت اخلاق و ارزش‌ها در جامعه عنوان کرد : همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند رادیو و تلویزیون دانشگاه است و اگر به وظایف خودش عمل کند تاثیر مثبتی خواهد داشت، مثلا رادیو معارف و یا برخی برنامه‌های تلویزیون مثل به سوی خدا مطالب اخلاقی خوبی دارد اما بعضی از برنامه مثل بعضی از فیلم‌ها شرایط خوبی ندارد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته منظور ما این نیست همیشه تلویزیون دعای ندبه و کمیل بگذارد، بلکه اگر طنز و فکاهیات دارد می‌تواند آن را معنادار و پیام‌دار کند، در مورد خود من به نظرم حیف عمر و وقت که بگذاریم بعضی از برنامه‌ها را ببینیم، بعضی از برنامه‌های طنز جز دلوادگی چیزی ندارند اما اگر طنز و فکاهیات پیام داشته باشد خوب است وظیفه ما هم برخوردهای خشن و یا اختلاط زن و مرد را نشان می‌دهد.

نماینده مردم ساوجبلاغ با بیان اینکه تلویزیون می‌تواند در رشد ارزش‌های اخلاقی جامعه مفید باشد گفت: مجریان و دست‌اندرکاران برنامه اگر افراد خوبی آن را اجرا کنند به الگو تبدیل می‌شود و اما اگر افراد مریضی بخواهند در راس کار قرار بگیرند سعی می‌کنند اهداف شوم خود را در لفافه پیاده کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: صدا و سیما معلمی است که در همه خانه‌ها است اگر بخواهند برنامه‌ای را پیاده کنند و آموزش بدهند می‌توانند در لابه لای برنامه‌ها اقدام کنند مثلا اگر مسائل اخلاقی را به نحو زیبا در برنامه‌های کودک قرار دهند، بچه‌ها می‌پسندند و گفتار و رفتار در آنها القاء می‌شود.

کیایی‌نژاد درباره گرایش مردم به سمت ماهواره‌ها و رسانه‌های خارجی نیز گفت: کنترل آنها بسیار سنگین است چقدر می‌توانیم ماهواره‌ها را جمع کنیم یا چکشی عمل کنیم؟ باید جامعه را از نظر تقوا و ایمان طوری بار بیاوریم که اگر مرجع تقلیدش گفت استفاده از این دستگاه حرام است مردم به قدری تقید مذهبی داشته باشند که به حرف او عمل کنند، باید اعتقادات مردم را به گونه‌ای بالا بیاوریم که اگر رهبر و مرجع دینی‌شان گفت استفاده از این دستگاه حرام است بگویند چشم.

او ادامه داد: منتهی در کنار این مسئله باید رشد فکری هم پیدا کنند، در زمان طاغوت هم خیلی از آقایان و مراجع مثل حضرت امام استفاده از رادیو و تلویزیون طاغوت را هم حرام نمی‌دانستند چون می‌فرمودند این ابزارآلات مشترکه است هم می‌توان از آن مثبت استفاده کرد و هم منفی؛ ماهواره‌ها هم الان همینطور است، عقلای جامعه می‌توانند از برنامه‌های خوبش استفاده کنند و کسانی که کمی عقلشان کم است می‌توانند از برنامه های بدش استفاده کنند، اگر بتوانیم، تدین جامعه را به قدر بالا ببریم که خود فرد به این تشخیص برسد که از برنامه خوب استفاده و از برنامه بد استفاده نکند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مگر ماهواره برنامه‌های خوب کم دارد؟ برنامه‌های علمی‌،‌اخبار و اخلاقی هم در آن وجود دارد از آن طرف هم می‌شود از برنامه‌های بدش استفاده نکرد.

انتهای پیام

کد N50855

وبگردی