آفتاب
هشدار کاخ سفید به سناتورهای آمریکایی:

اعمال تحریم‌های جدید مضر است

اعمال تحریم‌های جدید مضر است

کاخ سفید گروهی از سناتورهای آمریکایی را به چالش کشید تا اعتراف کنند که در حال هل دادن آمریکا به سمت جنگ با ایران هستند، اقدامی که باعث افزایش تنش‌ها بین دولت آمریکا و گروهی از سناتورهای خواهان تحریم‌های جدید شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر برخی از اعضای کنگره می‌خواهند که آمریکا دست به اقدام نظامی بزند، باید با مردم آمریکا رو راست باشند و این را به صراحت بگویند. در غیر این صورت مشخص نیست که چرا برخی اعضای کنگره از طرحی حمایت می‌کنند که احتمالا در را به روی دیپلماسی می‌بندد و احتمال این که آمریکا مجبور شود بین اقدام نظامی یا اجازه دادن به ایران برای تداوم برنامه هسته‌یی‌اش یکی را انتخاب کند را افزایش می‌دهد.

به گزارش روزنامه هافینگتون پست، «برخی اعضای کنگره» که کاخ سفید به آن اشاره دارد تحت رهبری رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا قرار دارد که طرح افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را با وجود تداوم مذاکرات هسته‌یی مطرح می‌کند.

طرفداران توافق صلح‌آمیز با ایران هشدار داده‌اند که تشدید تحریم‌ها در مرحله کنونی موضع تندرویان در ایران را که معتقدند آمریکا با حسن نیت با ایران مذاکره نمی‌کند، تقویت می‌کند.

کاخ سفید بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و هشدار داده است که طرح تحریم‌ها می‌تواند مذاکرات حساسی را که جریان دارد متزلزل کند و تاکید کرده است که در صورت تصویب این طرح، آن را وتو خواهد کرد.

بیانیه روز پنج‌شنبه کاخ سفید اولین اتهام‌زنی علنی است که تاکید دارد سناتورهای آمریکایی که طرح تحریم‌ها را به جلو می‌رانند انگیزه‌هایی دارند که به طور صریح آن‌ها را مطرح نمی‌کنند.

این طرح تحت حمایت اکثریت سنای آمریکا قرار دارد و یکی از دستیاران دموکرات سنا روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با هافینگتون پست، گفت که فعلا برنامه‌ای برای مطرح کردن این طرح در آینده نزدیک وجود ندارد.

پس از آن که منندز طرحش را معرفی کرد، 10 تن از سران دموکرات کمیته‌های کنگره در نامه مشترکی هشدار دادند که اقدام وی ملت آمریکا را به جنگ نزدیک‌تر می‌کند و حداقل چهارده دموکرات دیگر تاکنون در مخالفت با دولت آمریکا به منندز پیوسته‌اند.

سخنگوی منندز بلافاصله برای اظهارنظر در دسترس نبود.

به گزارش روزنامه هافینگتون پست، متن کامل بیانیه میهان بدین شرح است: این طرح با تلاش‌های دولت آمریکا برای حل صلح‌آمیز نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در زمینه برنامه هسته‌یی ایران تضاد مستقیم دارد. ما می‌دانیم که این طرح پیشنهادی در جامعه بین‌المللی تفرقه می‌اندازد، ایرانیان را وادار می‌کند که موضع سرسختانه‌تری را در پیش بگیرند و احتمالا به مذاکرات پایان خواهد داد. این طرح تاثیر منفی روی رژیم تحریم‌ها نیز خواهد داشت. نباید فراموش کرد که دلیل کارساز بودن تحریم‌ها این است که ما شرکای‌مان را متقاعد کردیم که گام‌هایی را که ما به دنبال آن هستیم، بردارند. اگر شرکای ما دیگر باور نداشته باشند که ما در زمینه یافتن یک راه‌حل از طریق گفت‌وگو جدی هستیم، آنگاه رژیم تحریم‌های ما تضعیف خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اگر کنگره این طرح را تصویب کند، در واقع دست به اقدامی می‌زند که باعث می‌شود احتمال موفقیت دیپلماسی کاهش یابد. مردم آمریکا با صراحت گفته‌اند که یک راه‌حل صلح‌آمیز را برای این مساله ترجیح می‌دهند. اگر برخی از اعضای کنگره می‌خواهند که آمریکا دست به اقدام نظامی بزند، باید با مردم آمریکا رو راست باشند و این را به صراحت بگویند. در غیر این صورت مشخص نیست که چرا برخی اعضای کنگره از طرحی که احتمالا در را به روی دیپلماسی می‌بندد و احتمال این که آمریکا مجبور می‌شود بین اقدام نظامی یا اجازه دادن به ایران برای تداوم برنامه هسته‌یی‌اش یکی را انتخاب کند را افزایش می‌دهد، حمایت می‌کنند.

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: رییس‌جمهور (آمریکا) با صراحت گفته است که وظیفه دارد پیش از این که به دنبال گزینه‌های دیگر باشد، ببیند آیا ما می‌توانیم از طریق ابزار دیپلماتیک به یک راه‌حل جامع دست یابیم یا خیر؟

تصویب هرگونه طرح جدید تحریم‌ها در مرحله کنونی در تلاش‌های ما برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز اختلال ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

کد N50601

وبگردی